Liikeidea
Liikeidea kertoo, miten yrityksesi aikoo käytännössä toteuttaa yritysideansa mukaista liiketoimintaa. Hyvä liikeidea on omaperäinen ja helppo toteuttaa sekä johtaa kannattavaan liiketoimintaan. Kun alat kehittää liikeideastasi liiketoimintaa, laadi kirjallisia suunnitelmia ja tee tarvittaessa käytännön testauksia. Kehitä liikeideaasi tarpeen mukaan.
Yritysidea edeltää varsinaista liikeideaa. Yritysidea kertoo, mitä tarkoitusta varten haluat perustaa yrityksen. Siitä käy välittömästi ilmi liiketoimintasi perusajatus. Yritysideasi voi olla esimerkiksi hoitopaikan tarjoaminen lemmikeille.
Yritysideasi voi perustua esimerkiksi uuteen tavaraan tai palveluun. Idea voi syntyä myös ammattitaitosi tai erityisosaamisesi pohjalta. Lisäksi voit saada yritysideoita ulkomailla tai muualla Suomessa jo toiminnassa olevista konsepteista. Idea voi syntyä myös jonkin ongelman pohjalta. Jos pystyt tarjoamaan ongelmaan ratkaisun, voit kehitellä sitä lisää liiketoiminnassasi.
Yritysidea on siis vasta raakile. Sinun tulee arvioida sitä huolellisesti ja alkaa kehittää siitä konkreettisempaa liikeideaa. Voit pyytää apua esimerkiksi Uusyrityskeskuksesta tai oman seutusi kehittämisyhtiöltä.
Yritysideasi voi olla menestyksekäs, vaikka se ei toisikaan markkinoille mitään uutta. Lähes jokaisella paikkakunnalla on tarvetta esimerkiksi kampaamoille ja vaatekaupoille.
Jos yritysideasi ei ole ainutlaatuinen, yritä erottautua kilpailijoistasi selvästi. Jos sinulla on esimerkiksi kampaamo, voit erottua muista käyttämällä pelkästään allergiaystävällisiä tuotteita.
Liikeidea syntyy, kun jalostat ja tarkennat yritysideaasi mahdollisimman konkreettiseksi. Liikeidea kuvaa, miten yrityksesi aikoo toteuttaa yritysideaansa käytännössä ja tehdä sillä rahaa.
Liikeidea on sinun tapasi tehdä bisnestä ja oma kilpailuvalttisi markkinoilla. Se vastaa yleensä kolmeen peruskysymykseen: mitä yrityksesi tarjoaa, kenelle ja miten?
Liikeidea määrittelee sen tuotteen, jota yrityksesi aikoo tarjota asiakkailleen. Se kuvaa tuotteesi imagon, vahvuudet ja edut kilpaileviin tuotteisiin nähden.
Liikeideassa määrittelet yrityksesi asiakkaat ja heidän tarpeensa. Siitä käy ilmi, ketkä ovat yrityksesi todennäköisimmät ja ketkä taas toivotuimmat asiakkaat.
Liikeideasta ilmenee, miten yrityksesi tuottaa tuotteensa ja tarjoaa sen asiakkailleen. Se kuvaa, millä resursseilla yrityksesi aikoo toteuttaa ideaansa ja miten työt jaetaan yrityksesi sisällä.
Muista, että vaikka yrityksesi toiminta pohjautuu liikeideaasi, idea ei ole muuttumaton. Sinun tulee muokata ideaa jatkuvasti tarpeen mukaan.
Hyvä liikeidea on omaperäinen ja saa yrityksesi erottumaan kilpailijoistaan. Se on usein innovatiivinen ja aivan uusi.
Hyvä liikeidea sisältää toteuttamiskelpoisen tuotteen, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Se johtaa kannattavaan liiketoimintaan ja mahdollistaa sen kasvattamisen.
Hyvä liikeidea sijoittuu markkinoille, jotka kasvavat tulevaisuudessa. Se kestää aikaa ja on käyttökelpoinen myös vuosien päästä. Pystyt kehittämään ideaa tarpeen vaatiessa, minkä ansiosta yrityksesi pysyy kehityksen mukana.
Hyvän liikeidean toteuttaminen on vaivatonta eikä aiheuta suuria kuluja. Sen toimivuutta on helppo testata. Idea on helposti monistettavissa muille toimialoille tai paikkakunnille.
Hyvä liikeidea on mahdollista suojata siten, etteivät muut pysty kopioimaan sitä. Etenkin yrityksesi ydinosaamisen tulisi olla vaikeasti kopioitavissa.
Hyvä liikeidea on sellainen, johon sinulla itselläsi on uskoa ja intohimoa. Se on niin selkeä ja yksinkertainen, että kaikki muutkin ymmärtävät sen helposti.
Kun olet todennut liikeideasi hyväksi, laadi sen pohjalta liiketoimintasuunnitelma. Se pakottaa sinut miettimään liikeideaasi järjestelmällisesti ja varmistamaan, että sillä on riittävästi kysyntää.
Laadi liiketoimintasuunnitelman yhteydessä kannattavuus- ja rahoituslaskelmat. Niiden avulla voit varmistaa, että yrityksesi toiminnasta tulee kannattavaa ja että yritystoiminnan käynnistämiseen on tarpeeksi rahaa.
Tee itse tai teetä asiantuntijalla markkinaselvitys ja kilpailija-analyysi. Niiden avulla yrityksesi on helpompi löytää paikkansa ja kilpailuetunsa markkinoilla.
Voit testata liikeideaasi käytännössä etukäteen. Kysele mielipiteitä mahdollisilta asiakkailtasi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Hanki ennakkotilauksia, jolloin näet, kuinka moni on todella valmis maksamaan yrityksesi tuotteista. Ota kuitenkin huomioon, että liikeideasi testaaminen etukäteen voi estää starttirahan saamisen.
Apua liikeideasi kehittämiseen ja testaamisen suunnitteluun saat esimerkiksi Uusyrityskeskuksesta tai oman seutusi kehittämisyhtiöltä.