Idean tuotteistaminen
Tuotteistamalla hiot ideasi, tavarasi tai palvelutuotteesi mahdollisimman kilpailukykyiseksi lopputuotteeksi. Ennen kuin aloitat varsinaisen tuotannon, tee tuotteesta teknisiä, kaupallisia ja tuotannollisia suunnitelmia ja selvityksiä. Testaa tuotteen toimivuus esimerkiksi prototyypin eli mallikappaleen avulla. Onnistuneen tuotekehityksen tuloksena syntyy hyvä tuote.
Hyvä tuote on tavara tai palvelu, jolla on kysyntää. Hyvä tuote täyttää alan normit ja viranomaismääräykset. Muista, että tuote ei välttämättä pysy hyvänä, jos sitä ei kehitetä jatkuvasti.
Hyvä tuote on yrityksesi toiminnan kannalta merkittävä. Myös rahoittajat ovat kiinnostuneita siitä.
Hyvä tuote toimii tehokkaasti käyttötarkoituksensa mukaan. Sen käyttö on ongelmatonta. Se on siis suunniteltu käyttäjälähtöisesti. Hyvä tuote on viimeistelty.
Jos tuote on tavara, sen muotoilun tulee olla tarkoituksenmukainen ja asiakkaita miellyttävä. Sen tulee kestää käyttöolosuhteita rikkoutumatta. Laadukkaalla designilla saa tuotteen erottumaan muista.
Hyvää tuotetta voidaan valmistaa tai tarjota sarjatuotantona. Valmistus- ja jakelukustannukset ovat niin pienet, että yrityksesi saa tuotteen myyntihinnasta tavoittelemansa voiton.
Tuotteen eri ominaisuudet, kuten laatu, toimivuus ja ajanmukaisuus, näkyvät asiakkaan silmissä kokonaisuutena, jonka perusteella hän muodostaa siitä mielipiteensä. Asiakas on lopulta se, joka ratkaisee, onko tuote hyvä.
Tee tuotekehityksen alussa tuoteideasi pohjalta teknisiä, kaupallisia ja tuotannollisia tuotesuunnitelmia sekä tarvittavia selvityksiä. Laadi tuotteesta tarvittaessa myös prototyyppi. Testaa tuotetta huolellisesti ennen kuin aloitat varsinaisen tuotannon.
Luo tuotekehityksen avulla tuoteideastasi tuotepaketti. Tuotepaketti on uusi tuotteesi valmiina, monistettavana kokonaisuutena. Siihen sisältyvät tuotteen ominaisuuksien lisäksi sen ulkoasu ja brändi.
Tuotepaketti voi olla
- uudenlainen tavara tai valmiste
- palveluna tarjottava tuote
- tavaraa ja palvelua yhdistelevä tuotepaketti, kuten ohjelmistotuote, joka asennetaan ja mukautetaan asiakaskohtaisesti.
Tuotekehityksen myötä syntynyt tuotepaketti on viimeistelty ja valmis kaupallistamiseen. Se täyttää hyvän tuotteen tuntomerkit.
Kun yrityksesi haluaa tuotteistaa tavaran, eli esineen tai valmisteen, selvitä, mikä olisi paras tapa valmistaa se. Tutki eri raaka-aineita ja valitse niistä sopivin. Huomioi myös materiaalien kierrätettävyys. Mieti, miten saisit tavarasta mahdollisimman käyttäjäystävällisen. Selvitä myös, mitkä olisivat parhaat muotoilu- ja pakkausratkaisut.
Laadi tuotteesta prototyyppi. Sen avulla pystyt kokeilemaan ja arvioimaan tuotteen käytön ja tuotannon yksityiskohtia.
Huomaa, että idean tuotteistaminen tavaraksi voi vaatia suuriakin investointeja. Ne ovat kuitenkin tarpeen, jotta yrityksesi voi viimeistellä tuotteen valmistustavat ja ominaisuudet parhaalle mahdolliselle tasolle.
Keksi tavarallesi hyvä tuotenimi, jolla se erottuu kilpailijoista. Muista, että tuotenimi, tuotemerkki, brändi ja niiden ympärille muodostuva imago ovat yleensä yhtä tärkeitä kuin tavaran varsinaiset ominaisuudet. Tuotteesi nimi kannattaa suojata tavaramerkillä. Valitse siis nimi, joka on rekisteröitävissä tavaramerkiksi. Lue tuotteiden suojaamisesta sivulta Keksinnön, tuoteidean ja osaamisen suojaaminen.
Kun yrityksesi haluaa tuotteistaa palvelun, laadi siitä ensin palvelukonsepti. Kuvaa siinä, mihin palvelu on tarkoitettu, mitä se sisältää, miten se toimii ja mitä se lupaa asiakkaalle. Sisällytä palvelukonseptiin myös palveluun mahdollisesti liittyvä koulutus, tarvittava oheismateriaali ja palvelusta tehtävät sopimukset.
Pyri kehittämään palvelusta sellainen, että se on monistettavissa. Sen ansiosta yrityksesi voi esimerkiksi laajentaa toimintaansa helposti muihin kaupunkeihin. Kun myös palvelun osia pystyy monistamaan, yrityksesi voi hyödyntää niitä toisissa palveluissaan samanlaisina.
Tee palvelusta helposti ymmärrettävä, uskottava ja muista erottuva. Palvelu tulee pystyä dokumentoimaan tarkasti. Se tulee voida hinnoitella joka kerta samalla periaatteella, esimerkiksi niin, että tuntihinta on aina sama.
Suunnittele palvelu käyttäjälähtöisesti esimerkiksi palvelumuotoilun avulla. Hanki testikäyttäjiltä palautetta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Näin tuotekehitys kulkee oikeaan suuntaan ja tuloksena on palvelu, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Testauta tuotetta kohderyhmään kuuluvilla käyttäjillä tuotekehityksen eri vaiheissa. Heiltä voit saada sekä vahvistusta jo tehdyille ratkaisuille että kehittämisideoita. Voit myös hankkia pilottiasiakkaita, jotka käyttävät tuotetta ensimmäisinä ja voivat saada muutkin innostumaan siitä. Huomioi, että kuluttajakäyttäytyminen vaihtelee eri maissa. Hyvä tavara tai palvelu kotimaassa ei välttämättä menesty samanlaisena ulkomailla.
Laadi tuotesuunnitelma, jossa selvität ideaasi sanallisesti sekä esität siihen liittyviä kaavioita, laskelmia ja diagrammeja. Suunnitelmalla todistat ideasi toimivuuden teoriassa. Havainnollista tekstiä esimerkiksi piirroksilla tai pienoismalleilla.
Jos tuotteesi on tavara, tee siitä konkreettinen prototyyppi, jonka avulla voit arvioida tuotteen laatua ja ominaisuuksia. Se auttaa valitsemaan tuotteeseen sopivimmat materiaalit ja valmistustavan. Arvioi sen avulla myös tuotteen houkuttelevuutta, hyödyllisyyttä ja muita kilpailukykyyn vaikuttavia seikkoja.
Prototyypin avulla voit varmistaa, että tuote on
- toimiva ja kestävä
- sarjatuotantoon sopiva
- edullinen valmistaa
- helposti markkinoitava
- määräysten mukainen
- designiltaan onnistunut
- jakelutieratkaisuun sopiva, eli sopiiko se esimerkiksi kaupan hyllylle.
Voit hakea apua ja rahoitusta yrityksesi tuotekehitykseen sekä julkisilta että yksityisiltä tahoilta.
Hyödynnä tuotekehityksessä esimerkiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT:n, ELY-keskusten, kuntasi elinkeinopalvelujen ja oman seutusi kehittämisyhtiön asiantuntijapalveluja.
Voit käyttää tuotesuunnittelussa ja testaamisessa apunasi korkeakouluja ja yliopistoja, ammattikorkeakoulujen teknologiapalveluja sekä ammatillisia oppilaitoksia. Lisäksi voit saada apua toisilta oman alasi yrityksiltä, konsultointitoimistoilta ja prototyyppien laatimiseen erikoistuneilta protopajoilta.
Kun pyydät muilta apua yrityksesi tuotekehitykseen, kiinnitä erityistä huomiota luottamuksellisuuteen ja salassapitosopimuksiin.
Julkista rahoitusta yrityksesi tuotekehitykseen voit hakea muun muassa Business Finlandin ja ELY-keskusten kautta. Yksityistä rahoitusta taas voit saada esimerkiksi pankeilta ja muilta rahoituslaitoksilta.