Tuotteen jatkokehittäminen
Kehitä yrityksesi tuotetta jatkuvasti paremmaksi ja houkuttelevammaksi. Muokkaa tuotettasi erityisesti silloin, kun haluat laajentaa asiakaskuntaasi tai lanseerata tuotteesi uusille markkinoille. Sopeuta tuotteesi uusien asiakkaidesi tottumuksiin esimerkiksi uudenlaisella muotoilulla. Tee tuotteeseesi muutoksia myös asiakaspalautteiden perusteella.
Tuotteen jatkokehittäminen tarkoittaa sitä, että yrityksesi kehittää nykyisestä tuotteestaan vielä paremman, tehokkaamman, edullisemman tai houkuttelevamman. Jatkokehittämisen avulla tuotteesi pysyy raikkaana ja uusimmat vaatimukset täyttävänä.
Tuotteen jatkokehittäminen on tärkeää, sillä menestyvänkin tuotteen asema markkinoilla on aina uhattu. Yrityksesi kilpailijat pyrkivät jatkuvasti kehittämään omasta vastaavasta tuotteestaan paremman kuin sinun tuotteesi. Jatkokehittämisellä voit vastata siihen, jos jonkin toisen yrityksen uusi innovaatio yrittää syrjäyttää yrityksesi tuotteen.
Ota lisäksi huomioon, että asiakkaiden käyttäytyminen on arvaamatonta. Uudet trendit, asenteet, muotivirtaukset tai toimintatapojen muutokset voivat laskea äkillisesti myös menestystuotteen suosiota. Silloin tuotteen jatkokehittäminen voi auttaa yritystäsi pääsemään takaisin hyviin markkina-asemiin.
Yrityksesi tulisi jatkokehittää tuotettaan jollakin tasolla jatkuvasti, jotta tuote pysyisi ajan tasalla eikä sen menestys hiipuisi. Tuotteen jatkokehitystä vaaditaan erityisesti silloin, jos
- asiakkailtasi tulee toistuvasti valituksia, toiveita tai kehitysehdotuksia
- tavoittelet uusia asiakasryhmiä
- aiot lanseerata tuotteen uudelle markkina-alueelle, kuten toiseen maahan.
Kerää asiakaspalautetta säännöllisesti esimerkiksi kyselyjen, ryhmähaastattelujen tai kuluttajaraadin avulla. Näin pystyt paremmin muokkaamaan tuotettasi asiakkaidesi vaatimusten, toiveiden ja tarpeiden mukaiseksi.
Kun yrityksesi tavoittelee uusia asiakasryhmiä, pohdi, miten pystyt muokkaamaan nykyistä tuotettasi näiden tarpeisiin. Huomaa, että nykyisessä tuotteessasi saattaa olla sellaisia ominaisuuksia, joiden johdosta tavoittelemasi uusi asiakasryhmä ei koe sitä omakseen.
Voit vastata markkinoiden muutoksiin muokkaamalla yrityksesi tuotetta niin, että se sopii paremmin vallitsevaan kilpailutilanteeseen. Tee kilpailukykyä parantavia muutoksia esimerkiksi tuotteen muotoiluun, nimeen, markkinointiin, pakkaukseen tai värimaailmaan.
Ota huomioon, että jos vaihdat tuotteesi nimen tai muutat sen ulkonäköä, tuote mielletään helposti kokonaan uudeksi.
Tuotetta muuntelemalla voit rakentaa tuoteperheitä, jotka koostuvat useista tuotemuunnelmista. Voit esimerkiksi tuottaa useita erimakuisia jugurtteja. Tuoteperhe voi olla myös ryhmä toisiaan täydentäviä tuotteita. Samassa tuoteperheessä jugurttien kanssa voi olla valikoima myslejä. Muista päivittää yksittäisten tuotteiden lisäksi myös tuoteperheitä.
Paranna yrityksesi tuotteiden kilpailukykyä myös pidemmällä tähtäimellä. Kun teet kehittämissuunnitelmia kaukonäköisesti kysynnän ja markkinatilanteen mukaan, yrityksesi tuotteilla on parhaat mahdollisuudet menestyä markkinoilla. Voit laatia erillisen tuotekehitysstrategian, jossa linjaat yrityksesi tuotekehityksen pääpiirteet ja suunnittelet tuotteidesi elinkaaren.
Kun yrityksesi haluaa lanseerata tuotteensa uusille markkinoille tai tarjota sitä uusille asiakasryhmille, tuotetta voi olla tarvetta jatkokehittää. Hanki ensin taustatietoja uudesta markkina-alueesta ja uusista asiakkaista. Selvitä esimerkiksi, millaisia tarpeita asiakkailla on ja millaisia ominaisuuksia kilpailevilla tuotteilla on. Jos kyseessä on ulkomainen markkina-alue, tutustu myös maan lakeihin, kulutustottumuksiin, kieleen ja liiketoimintatapoihin.
Mieti huolellisesti, millaisia muutoksia tuotteeseen kannattaa tehdä. Pohdi esimerkiksi tuotteen nimeä, väriä, pakkausta ja mahdollisia lisäominaisuuksia. Kiinnitä erityistä huomiota niihin tuotteen ominaisuuksiin, jotka uudet asiakkaasi saattaisivat ymmärtää väärin.
Määrittele tuotteesi hinta uuden markkina-alueen hintatasoa tai uusien asiakasryhmien maksukykyä vastaavaksi. Mieti, miten uudet asiakasryhmät näkevät yrityksesi nykyisen brändin. Etsi sopivimmat myynti- ja markkinointikanavat ja huolehdi tuotesuojauksesta.