Keksinnön, tuoteidean ja osaamisen suojaaminen
Yrityksesi kannattaa suojata tuotteensa ja osaamisensa jäljittelyltä. Voit käyttää siihen aineettomia oikeuksia eli immateriaalioikeuksia, kuten tavaramerkkiä, patenttia ja mallisuojaa. Voit myös hyödyntää sopimusperusteisia suojausmenetelmiä, esimerkiksi kilpailukieltoa ja salassapitoa. Lisäksi voit käyttää ei-muodollisia menetelmiä, muun muassa tiedon käyttöön liittyviä rajoituksia.
Voit suojata keksintösi patentilla tai kriteereiltään väljemmällä hyödyllisyysmallilla. Näin muut eivät pääse hyötymään siitä taloudellisesti kopioimalla tai jäljittelemällä sitä. Suojaa keksintösi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Näin varmistat, ettei kukaan muu ennätä suojata samaa keksintöä ennen sinua.
Voit saada patentin keksinnöllesi, jos se on uusi ja ratkaisee jonkin teknisen ongelman. Keksinnön on oltava olennaisesti erilainen kuin aiemmin tunnetut ratkaisut. Se ei saa olla itsestään selvä alan ammattilaisille. Keksinnön tulee olla konkreettinen ratkaisu, laite, tuote tai menetelmä – ei pelkkä idea.
Voit myös suojata keksintösi ulkomuodon mallisuojalla ja sen nimen tai muun tunnusmerkin tavaramerkillä.
Jos keksintösi odotettavissa oleva elinikä markkinoilla on hyvin lyhyt, keksinnön virallinen suojaaminen ei välttämättä ole kannattavaa. Tällöin voit suojata keksintöäsi pitämällä sen salassa mahdollisimman pitkään. Tällaisia lyhytikäisiä keksintöjä ovat esimerkiksi monet lelut ja muoti-ilmiöt.
Palvelun suojaaminen voi olla haastavampaa kuin aineellisen tuotteen. Palvelu vaatii yleensä useamman toisiaan täydentävän suojausmuodon.
Voit suojata tavaramerkillä palvelun nimen, logon, iskulauseen tai muun tunnusmerkin. Se myös helpottaa brändin rakentamista. Kun palvelullasi on oma tavaramerkki, asiakkaasi tunnistavat palvelusi ja pystyvät yhdistämään positiiviset mielikuvansa palvelustasi tavaramerkkiisi. Tavaramerkin avulla voit myös laajentaa toimintaasi esimerkiksi lisensoimalla palvelusi, eli antamalla tavaramerkkisi käyttöoikeuden toiselle yritykselle maksua vastaan.
Palvelun suojaamisessa suositaan erityisesti ei-muodollisia suojausmenetelmiä. Niitä ovat muun muassa tietojen luovutus- ja julkaisukiellot, tietojärjestelmien pääsyoikeudet, henkilöstön sitouttaminen sekä palvelun vaikea kopioitavuus. Palvelun suojaamisessa auttaa myös, jos yrityksesi on edelläkävijä palvelun tuottamisessa. Edelläkävijänä voit luoda vahvan brändin, jolloin asiakkaat saattavat suosia palveluasi myöhemmin markkinoille tulleiden sijaan.
Voit käyttää palvelun suojaamiseen myös sopimusperusteisia suojausmenetelmiä, kuten salassapitoa ja kilpailukieltoa.
Kukaan ei voi omistaa ideaa tai ajatusta, joten sitä ei voi myöskään suojata sellaisenaan. Konkretisoi ideasi todelliseksi ratkaisuksi, välineeksi, menetelmäksi, esineeksi, muodoksi, tuotenimeksi tai vastaavaksi dokumentoiduksi lopputulokseksi. Näin siitä syntyy yrityksesi aineetonta omaisuutta, johon voit hakea yksinoikeutta, kuten patenttia, mallisuojaa tai rekisteröityä tavaramerkkiä.
Parhaiten yksinoikeus ideaasi säilyy, kun kilpailijasi eivät tiedä siitä mitään. Keskustele tuoteideastasi vain luotettavien henkilöiden kanssa. Varmista luottamuksellisuus tarvittaessa vielä kirjallisilla sopimuksilla.
Muista kuitenkin, että myöskään tuoteidean hautominen yksin ja sen täydellinen salaaminen kaikilta ei yleensä ole hyväksi. Sinun kannattaa aina keskustella tuoteideastasi ainakin yhden asiaa tuntevan, luotettavan tahon kanssa. Näin saat ideaasi uusia näkökulmia ja pystyt helpommin määrittelemään sen hyvyyden ja käyttökelpoisuuden.
Yrityksessäsi olevaan osaamiseen kuuluvat työntekijöidesi ammattitaito ja sidosryhmäsuhteet. Osaamista ovat myös yrityksesi käytännöt, kuten prosessit, tietojärjestelmät ja jakelukanavat.
Voit suojata osaamista immateriaalioikeuksilla, joita ovat teollis- ja tekijänoikeudet.
Voit myös käyttää sopimusperusteisia suojausmenetelmiä, joita ovat esimerkiksi kilpailu- ja rekrytointikiellot sekä salassapito. Niillä voit velvoittaa työntekijäsi ja yhteistyökumppanisi toimimaan siten, ettei yrityksesi osaaminen vaarannu.
Lisäksi voit käyttää ei-muodollisia suojausmenetelmiä:
- Salassapito estää luottamuksellisen tiedon leviämisen ulkopuolisille.
- Tiedonkäyttöön liittyvät rajoitukset rajoittavat työntekijöidesi ja ulkopuolisten pääsyä tietoon.
- Henkilöstön sitouttaminen estää työntekijöihisi sitoutuneen tiedon katoamista.
- Tehtävien kierrättäminen vähentää yrityksesi riippuvuutta yksittäisistä työntekijöistään.
- Dokumentointi lisää yrityksesi toiminnan tehokkuutta ja estää työntekijöihisi sitoutuneen tiedon katoamista.
- Tekninen suojaaminen vaikeuttaa tiedon kopiointia.
Teollisoikeuksilla pystyt suojaamaan yrityksesi tuotekehityksen tulokset kopioinnilta.
Jos haluat suojata tuotteen konkreettisena, teknisenä ratkaisuna, voit hakea sille patenttia tai kriteereiltään väljempää hyödyllisyysmallia. Tällöin sinulla on oikeus kieltää muita valmistamasta, myymästä tai käyttämästä patenttisi tai hyödyllisyysmallisi mukaista keksintöä ammattimaisesti.
Jos haluat suojata sanan, kuvion tai kirjainyhdistelmän, voit hankkia sille rekisteröidyn tavaramerkin. Näin yrityksesi saa yksinoikeuden merkin käyttämiseen tuotteensa tunnuksena.
Jos haluat suojata tavaran tai sen osan ulkomuodon, voit hankkia sille mallioikeuden. Suojattava kohde voi olla esimerkiksi esineen design, kankaan kuvio tai kahvikupin korva. Mallioikeuden haltijalla on yksinoikeus mallin käyttämiseen.
Teollisoikeudet ovat maakohtaisia ja poikkeavat toisistaan kustannuksiltaan. Laadi laskelmiin perustuva strategia siitä, mitkä tuotteet yrityksesi kannattaa suojata ja millä tavalla.
Jos luovan työn tuloksena syntyy teos, tekijä saa siihen tekijänoikeuden. Teos on aina itsenäinen ja omaperäinen, tekijänsä luovan panoksen synnyttämä tuotos. Se voi olla esimerkiksi taideteollisuuden tai rakennustaiteen tuotos, taidekäsityö, valokuva tai elokuva.
Tekijänoikeutta ei tarvitse erikseen hakea, rekisteröidä tai ilmoittaa. Se kuuluu automaattisesti teoksen tekijälle. Suomessa tekijänoikeus on voimassa tekijän koko elinajan ja vielä 70 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Tekijänoikeuden haltija on yleensä henkilö, ei yritys.
Jos kyseessä on tietokoneohjelma tai tietokanta, jonka yrityksesi työntekijä on kehittänyt työtehtäviensä yhteydessä, tekijänoikeus syntyy tekijänoikeuslain mukaan suoraan sinulle työnantajana.
Tekijänoikeuden haltija määrää teoksestaan, kuten sen kappaleiden valmistamisesta ja levittämisestä. Teosta ei saa muunnella ilman tekijän lupaa. Tekijän nimi on mainittava, kun teos julkaistaan. Tekijänoikeuden haltija voi halutessaan myös lisensoida teoksensa.
Vaikka yrityksesi olisi suojannut aineettoman omaisuutensa asianmukaisesti esimerkiksi patentilla tai tavaramerkillä, joku voi silti loukata sen oikeuksia. Jos epäilet loukkausta, selvitä ennen toimenpiteisiin ryhtymistä, että epäily on aiheellinen. Voit käyttää selvitystyössä apunasi esimerkiksi patenttiasiamiestä tai lakiasiantuntijaa.
Jos loukkaus on todella tapahtunut, ole ensin yhteydessä suoraan loukkaajaan. Ole asiallinen ja yritä sopia asia mahdollisimman vaivattomasti. Jos loukkaus on tahaton ja pienimuotoinen, se on usein myös helposti korjattavissa.
Jos et onnistu sopimaan asiaa kahden kesken loukkaajan kanssa, voit nostaa loukkauskanteen markkinaoikeudessa ja vaatia loukkaajalta vahingonkorvausta.
Jos loukkaus koskee tekijänoikeuksia, voit olla ensin yhteydessä opetus- ja kulttuuriministeriön alaiseen tekijänoikeusneuvostoon ja pyytää siltä maksutonta lausuntoa tapauksesta. Huomaa kuitenkin, että neuvoston lausunnot ovat pelkkiä suosituksia. Lausuntojen käsittelyaika on yleensä 6–12 kuukautta.
Patentti- ja rekisterihallitus auttaa yritystäsi kaikissa patentteihin, hyödyllisyysmalleihin, tavaramerkkeihin ja mallisuojiin liittyvissä asioissa. Se myös järjestää säännöllisesti kursseja ja seminaareja aineettoman omaisuuden suojaamiseen liittyvistä asioista.
Voit kääntyä myös Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja oman seutusi kehittämisyhtiön puoleen yrityksesi aineettoman omaisuuden suojaamiseen liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi voit hankkia konsultointipalveluja yksityisten patenttitoimistojen patenttiasiamiehiltä ja ELY-keskusten innovaatioasiantuntijoilta. Jos yritykselläsi on kytköksiä johonkin yliopistoon, voit pyytää apua myös yliopiston innovaatioasiamiehiltä.
Jos kysymyksesi liittyvät tekijänoikeusasioihin, voit kääntyä esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriön alaisen tekijänoikeusneuvoston tai Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen puoleen.