Markkinointi ja messut kohdemaassa
Suunnittele yrityksesi kansainvälinen markkinointi huolellisesti kohdemaan näkökulmasta. Suomessa toimiva markkinointistrategia ei sellaisenaan toimi ulkomailla, vaikka kohdemaana olisikin naapurimaa. Osallistu myös ulkomaisiin messutapahtumiin.
Muista, että Suomessa toimiva markkinointistrategia ei useinkaan toimi ulkomailla sellaisenaan. Kohdenna yrityksesi kansainvälinen markkinointi kapeampaan, tarkoin valittuun kohderyhmään.
Opettele ymmärtämään paikallisten asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja liiketoimintakulttuuria ja rakenna markkinointisi sen mukaisesti. Muista ottaa huomioon paikallinen lainsäädäntö ja tavat. Kunnioita alueen kulttuuria ja uskontoa. Jos yrityksesi toimii konfliktialueella, yritä pysytellä puolueettomana.
Jos yrityksesi myynti ulkomailla tapahtuu jälleenmyyjien kautta, pidä mielessä, että ostajina on sekä yritysasiakkaita että kuluttaja-asiakkaita. Yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden ostokäyttäytyminen eroavat toisistaan, joten muista kohdentaa markkinointi oikein eri tilanteissa.
Apua ja neuvoja saat esimerkiksi Team Finlandin verkostolta ja kohdemaan Suomen konsulaatista.
Voit käyttää vientituotteidesi markkinoinnissa paikalliset olosuhteet tuntevaa viestintätoimistoa, mainostoimistoa tai vastaavaa yritystä. Paikallinen toimija tuntee alueen asiakkaat, liiketoimintakulttuurin ja yrityksellesi sopivimmat markkinointikanavat.
Valitse sopivat viestintäkanavat kohdemaan tavat ja tuotteidesi tarpeet huomioon ottaen. Voit hyödyntää jo olemassa olevaa verkkosivustoasi esimerkiksi kääntämällä sen tekstit myös kohdealueen kielelle. Voit myös tehdä kokonaan uuden verkkosivuston. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos kohdemaassa on totuttu esimerkiksi visuaalisesti erilaisiin sivuihin.
Voit luoda yrityksellesi oman, kohdealueen kielellä viestivän sometilin uutta markkina-aluetta varten. Huolehdi silloin, että somea päivitetään aktiivisesti.
Käytä apunasi kieltä erittäin hyvin ja luontevasti osaavaa asiantuntijaa esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä suunnitellessasi. Apua voit kysyä esimerkiksi Team Finlandin verkostoista ja kohdealueen toimijoilta.
Kansainvälisille messuille osallistuminen itsenäisesti vie yritykseltä hyvin paljon resursseja. Hyödynnä osallistumisessa messumatkoja järjestäviä yksityisiä yrityksiä, omia verkostojasi tai Team Finlandin verkoston organisaatioita. Muun muassa Business Finland järjestää messumatkoja osana kasvuohjelmiaan.
Yhteisillä messumatkoilla usea yritys osallistuu samoille messuille, jolloin järjestelyvastuu on jaettu. Saat apua käytännön toimissa messumatkan järjestäjältä. Messuosastojen suunnittelu ja muut messujärjestelyt räätälöidään kuitenkin hyvin yrityskohtaisesti.
Yksi vaihtoehto on myös yhteinen messuosasto muiden yritysten kanssa. Se on usein kustannustehokkainta etenkin pienelle ja kansainvälistymisensä alussa olevalle yritykselle.
Tutustu kansainväliseen messutarjontaan hyvissä ajoin ennen osallistumista. Esimerkiksi Business Finland kokoaa kansainvälisiä messuja tapahtumakalenteriinsa ja messuluetteloihinsa. Huomaa, että kansainvälisiä messuja järjestetään myös Suomessa.
Tee suunnitelmat huolellisesti etukäteen. Määrittele yrityksesi konkreettiset tavoitteet. Ota huomioon ennakkoviestintä kohderyhmille, erottuminen messuilla ja saamiisi kontakteihin liittyvät jatkotoimenpiteet.
Tutustu EU:n tietosuoja-asetukseen (GDPR). Sen mukaan messukävijöidenkin henkilötietoja saa kerätä vain, jos tiedoille on hyvin perusteltavissa oleva käyttötarkoitus. Muista asetus myös messujen jälkeisessä sähköpostimarkkinoinnissa. Voit lähettää viestejä vain niille, jotka ovat antaneet siihen luvan.
Kansainvälisille messuille osallistuminen vaatii taloudellista panostusta. Tilavuokran lisäksi kuluja aiheuttavat mainonta, edustus, osaston rakentaminen ja somistaminen. Myös näyttelyesineiden rahti sekä henkilöstön matka- ja työvoimakustannukset on laskettava kokonaiskustannuksiin.
Voit pienentää kustannuksia tekemällä yhteistyötä muiden yritysten kanssa. Voit osallistua messuille yhteisellä osastolla ja jakaa matkakuluja. Voit myös hakea rahoitusta tapahtumista aiheutuviin kuluihin esimerkiksi Business Finlandilta tai ELY-keskuksilta.
Mikäli messuille vietävät tai tuotavat tavarat ylittävät EU:n rajan, ne on tulliselvitettävä.
Jos tavarat ovat kohdemaassa vain väliaikaisesti, ne kannattaa tullata ATA carnet -tulliasiakirjalla. Se on kansainvälinen tulliasiakirja, joka helpottaa esimerkiksi näyttelytavaroiden tai kaupallisten tavaranäytteiden väliaikaista vientiä. Asiakirja on voimassa sopimukseen liittyneissä maissa.
Asiakirjaa voi hakea Keskuskauppakamarista. Tee hakemus vähintään viisi päivää ennen matkaa.