Verkkokaupoista sekä puhelin- ja postimyynnistä ostaminen
Verkkokauppa sekä posti- ja puhelinmyynti ovat etämyyntiä. Jos tilaus on tehty etänä, kauppaa pidetään etämyyntinä, vaikka kuluttaja noutaisi ostoksensa itse myymälästä.
Varmista aina, että Suomessa tai ulkomailla toimiva verkkokauppa on asiallinen. Tutki kaupan verkkosivut. Lue, mitä siellä kerrotaan yrityksestä ja sen myymistä tuotteista. Verkkosivuilla olevat puutteelliset yhteystiedot, poikkeuksellinen suuret alennukset ja kielivirheet voivat olla merkkejä huijauksesta.
Selvitä tiedot kaupan
- ehdoista
- toimitustavoista ja kuluista
- maksuehdoista ja -tavoista
- tuotteen kokonaishinnasta.
Voit myös etsiä yrityksestä tietoa internetistä. Tällöin näet, onko keskustelupalstoilla kuluttajien kokemuksia yrityksen hyvästä tai moitittavasta toiminnasta.
Etämyynnistä tilatuilla tavaroilla on pääsääntöisesti 14 päivän palautusoikeus. Jotkut verkossa toimivat yritykset voivat antaa tätäkin pidemmän palautusoikeuden.
Esimerkkejä poikkeustilanteista:
- Sinetöidyn ääni- ja kuvatallenteen tai tietokoneohjelman sinetin on oltava palautettaessa ehjä. Et voi myöskään palauttaa etämyynnistä tilattua mittatilaustuotetta samoilla ehdoilla kuin tavallista tehdastuotetta. Esimerkiksi sinun mittojesi mukaan ommeltu vaate on mittatilaustuote.
- Majoituspalveluiden, kuten hotelli- tai mökkimajoituksen, peruuttamisaika voi vaihdella. Peruuttamisaika on kirjattu sopimusehtoihin. Myös ravintolapalvelua tai vapaa-ajanpalvelua, joka on sovittu tietyksi ajankohdaksi, voivat koskea erilaiset peruutusehdot. Vapaa-ajan palveluita ovat esimerkiksi huvi-, kulttuuri- ja urheilutapahtumat, harrastuskurssit sekä välinevuokraus harrastustoimintaan.
- Sähköisesti ladattavaa tuotetta ei voi palauttaa eikä kauppaa perua sen jälkeen, kun tuote on latautunut koneellesi ennen peruuttamisajan päättymistä. Myyjän tulee kuitenkin ilmoittaa sinulle etukäteen, että peruuttamisoikeutta ei ole.
Jos tilaat tavaraa puhelinmyynnistä, pitää myyjän lähettää puhelun jälkeen erikseen sinulle kirjallinen tarjous. Tällöin voit vielä tutustua sopimuksen sisältöön rauhassa ja päättää, että haluatko hyväksyä tarjouksen. Jos et hyväksy tarjousta, sopimus ei myöskään sido sinua mitenkään.
Sinun on tehtävä myyjälle peruuttamisilmoitus 14 päivän kuluessa siitä, kun olet tehnyt sopimuksen tai vastaanottanut tavaran. Voit tehdä peruuttamisilmoituksen yrityksen omalla verkkolomakkeella tai vapaamuotoisesti omin sanoin sähköpostitse tai puhelimitse.
Sinun ei tarvitse perustella myyjälle, miksi haluat perua kaupan. Voit täyttää ja lähettää peruuttamisilmoituksen jo ennen kuin olet vastaanottanut tuotteen.
Kauppaa ei voi perua vain sillä, että jätät tuotteen noutamatta postista tai noutopisteestä. Jos lähetät etämyynnistä ostetun tuotteen takaisin myyjälle ilman selkeää perumisilmoitusta, myyjän ei tarvitse hyväksyä palautusta.
Selvitä palauttamisen ehdot jo ennen kuin tilaat tuotetta. Maksat palauttamasi tuotteen palautuskulut yleensä itse. Yritys vastaa palautuskuluista, jos se on itse niin ilmoittanut.
Jos myyjä ei verkkosivuillaan tai muuten kaupanteon yhteydessä ole ollenkaan ilmoittanut, kuka vastaa palauttamisen kuluista, myyjällä on velvollisuus maksaa ne.
Jotkut yritykset tarjoavat asiakkaalle mahdollisuuden vaihtaa tilaamansa tuotteen. Esimerkiksi vääränkokoisen vaatteen voi vaihtaa sopivaan, jos kaupan ehdoissa niin sanotaan. Vaihto-oikeus ei ole voimassa automaattisesti eikä kaikissa kaupoissa.
Turvallisin maksutapa on laskun maksaminen sen jälkeen, kun tuote on saapunut. Useimmiten verkko- ja muut ostokset täytyy kuitenkin maksaa jo tilaamisen yhteydessä. Etukäteen maksettaessa turvallisin tapa on maksaa ostos luottokortilla. Tällöin myös luottokorttiyhtiösi on yhteisvastuussa kaupasta. Jos myyjä ei toimita tavaraa eikä palauta rahoja, voit vaatia kauppahintaa luottokorttiyhtiöltä.
Luottokortilla maksajan on varmistuttava siitä, että myyjä on asiallinen eikä käytä saamiaan korttitietoja väärin. Tarkista, että käytössä on suojattu yhteys. Sen tunnistaa verkko-osoitteen alussa olevasta tunnuksesta https://. Suojatusta yhteydestä kertoo myös selaimessa oleva ehjän avaimen tai lukon kuva. Ole kuitenkin varovainen, koska lukkoikoni tai https://-alku eivät välttämättä ole tae verkkosivun luotettavuudesta tai aitoudesta. Tietoliikenteen salauksellakin voidaan huijata. Älä koskaan lähetä korttisi numeroa sähköpostitse.
Tallenna ja säilytä aina tilausvahvistukset ja yrityksen muut viestit. Tarkista luottokorttilaskusi yhteenvedosta, että sinua on veloitettu oikein.
Kaikkia Euroopan unionin jäsenmaissa toimivia verkkokauppoja koskevat pääasiassa samantyyppiset säännöt. Viranomaiset auttavat ongelmatilanteissa asiakkaita riippumatta siitä, mistä jäsenmaasta asiakas ja myyjä ovat.
Jos ostat Euroopan unionin ulkopuolisista verkkokaupoista, esimerkiksi Kiinasta tai Yhdysvalloista, kannat itse kaupoista suuremman vastuun. Ongelmatilanteissa et välttämättä saa viranomaisapua samalla tavoin kuin silloin, kun ostat EU:n alueelta. Ongelma voi syntyä esimerkiksi, jos myyjäyritys katoaa verkosta eikä toimita laskuttamiaan tuotteita. Lähetyksessä voi myös olla vääriä tuotteita. Selvitä verkkokaupan luotettavuus ennen kaupantekoa huolellisesti.
Jos ulkomainen verkkokauppa toimii aktiivisesti Suomessa siten, että sillä on esimerkiksi suomenkieliset verkkosivut ja asiakaspalvelu, kauppaan sovelletaan Suomen kuluttajansuojalakia.
Euroopan unionin jäsenmaista tilatut tuotteet ovat pääsääntöisesti tullivapaita. Euroopan unionin ulkopuolelta tehdyt verkko-ostokset on aina tullattava.
Kun EU:n ulkopuolelta tullut paketti saapuu Suomeen, saat postista tai kuljetusyrityksestä tiedon, että ostoksesi on saapunut tullipostiin.
Tullausta varten tarvitset tarkat tiedot
- myyjästä
- ostosten hinnasta
- postimaksuista
- lähetyksen lähetystunnuksesta
- tilauksesi sisällöstä.
Voit tehdä tullauksen Tullin verkkosivuilla.
EU:n ulkopuolisista tuotteista peritään tullimaksuja ja arvonlisäveroa. Alkoholijuomista pitää maksaa myös valmisteveroa.
Mikäli et tullaa lähetystä, joka on saapunut EU:n ulkopuolelta, lähetys palautetaan lähettäjälle.
Olet vastuussa tullaamisesta myös siinä tapauksessa, että olet saanut tullaamattoman paketin suoraan kotiisi. Täytä tullausilmoitus ja maksa tullimaksut Tullin sähköisessä asioinnissa.Avautuu uuteen ikkunaan.
Ei. Suomeen ei saa tilata esimerkiksi
- nuuskaa
- huumausaineita
- nyrkkirautoja
- muita väkivallantekovälineitä
- tuoteväärennöksiä.
Rajoituksia on muun muassa seuraavien tuotteiden tuonnissa:
- lääkkeet
- uhanalaiset eläimet
- elintarvikkeet
- siemenet
- aseet.
Kun ostat tuotteen verkossa yksityishenkilöltä, sinulla ei ole samanlaista purku- tai palautusoikeutta kuin yrityksen asiakkaana. Myöskään esimerkiksi kuluttajaneuvonta ei voi auttaa yksityishenkilöiden välisessä kaupanteossa. Myyjän tulee ilmoittaa sinulle ennen kaupan tekemistä, että hän on yksityishenkilö eikä kuluttajansuojalainsäädäntöä siis sovelleta kaupankäynnissä.
Myyjällä on vastuu siitä, että tuote on hänen lupaamansa mukainen. Ostajan täytyy kuitenkin pystyä osoittamaan, että virhe oli tuotteessa jo ennen kuin hän sai sen.
Neuvottele myyjän kanssa tilanteesta. Jos erimielisyyttä ei saada sovituksi neuvotteluin, riita voidaan ratkaista käräjäoikeudessa. Pieniä riitoja ei kannata viedä oikeuteen, sillä oikeudenkäyntikulut voivat nousta suuriksi. Jos häviät oikeudenkäynnin, joudut maksamaan myös vastapuolen kulut.
Tämä verkkosivu on osa Euroopan Your Europe -portaalia. Anna palautetta Euroopan komission palautelomakkeen kautta.Avautuu uuteen ikkunaan.