suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Kuluttajan ongelmatilanteiden ratkaiseminen

Kuluttajan oikeuksia turvaa kuluttajansuojalainsäädäntö.

  • Jos ostamassasi palvelussa tai tavarassa on virhe, neuvottele ensisijaisesti palvelun tai tavaran myyneen yrityksen kanssa sopivasta hyvitystavasta.
  • Jos yrityksen kanssa neuvotteleminen ei tuota tulosta, saat apua kuluttajaneuvonnasta. Kuluttajaoikeusneuvoja antaa neuvoja ja tietoa kuluttajan oikeudellisesta asemasta. Hän myös tarvittaessa avustaa ja sovittelee sinun ja yrityksen välillä.
  • Jos kuluttajaneuvonnassa ei saada erimielisyyttä sovittua, voit viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi kirjallisella ratkaisupyynnöllä, jossa vaadit vastapuolelta hyvitystä. Lautakunnan päätös on suositus eikä velvoittava kuten oikeuden päätös.
  • Jos vastapuoli ei noudata kuluttajariitalautakunnan suositusta, voit viedä asian tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojalain ja kuluttajan edun toteutumista. Kuluttaja-asiamies ei pääsääntöisesti käsittele yksittäisiä riita-asioita, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä.


Tekstistä vastaa: Suomi.fi-verkkotoimitus
Päivitetty: 10.8.2020