Identifiera fallgropar för deltagande
Medborgarnas och befolkningsgruppernas deltagande i planeringen och genomförandet av den offentliga sektorns digitala tjänster är nyttigt och främjar till exempel likabehandling.
Varje gång man verkligen strävar efter en inkluderande utveckling möter man också utmaningar:
- Brist på pengar, tid och kompetens är den vanligaste motiveringen till att organisationer inte deltar. Risken är att slutanvändarna förbises eller att man använder en allt för liten testgrupp.
- Rädsla för att medborgarna inte förstår vad det handlar om och förväntar sig för mycket eller fel saker av projektet. Medborgarna kan kritisera utvecklingsprojektet och dess mål på ett sätt som äventyrar hela projektet. Den offentliga sektorns ansvar för sin relation till medborgare kan alltså leda till överdriven försiktighet, vilket leder till att man förbiser deltagande.
- Organisationernas förmåga och aktivitet när det gäller att informera om möjligheterna att delta lämnar ofta mycket övrigt att önska. Medborgarna vet inte nödvändigtvis var de kan påverka frågor som gäller dem själva.
- Det kan vara svårt att hitta personer som vill delta och att motivera dem, särskilt om deltagandet kräver engagemang. Just de ämnen med anknytning till ny teknologi som påverkar människors vardag och där deltagande är särskilt viktigt kan enligt medborgarna vara svåra, främmande och kanske också lite skrämmande.