Kuluttajakauppa ja virhevastuu
Kun yrityksesi myy tuotteitaan kuluttajille, käytä selkeitä sopimusehtoja ja noudata kaupankäynnissä kuluttajansuojalakia. Tuote voi olla tavara tai palvelu, fyysinen tai digitaalinen. Jos kuluttajan ostamassa tuotteessa on virhe, hyvitä se hänelle. Voit tilanteen mukaan esimerkiksi korjata virheen, antaa virheettömän tuotteen virheellisen tilalle, sopia hinnanalennuksesta tai ehdottaa kaupan purkua. Muista, että kuluttajalla on myös oikeus vaatia korvausta vahingosta, jonka tavaran tai palvelun virhe on aiheuttanut.
Lisätietoja ja -ohjeita tuotteiden virhetilanteisiin ja niihin liittyviin erimielisyyksiin löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston Tietoa ja ohjeita yritykselle -sivulta.Avautuu uuteen ikkunaan.
Kun kuluttaja ostaa yritykseltäsi tavaran tai palvelun, välillenne syntyy sopimus. Se perustuu sopimusehtoihin, joiden tarkoituksena on luoda kaupankäynnille pelisäännöt ja estää erimielisyyksiä.
Sekä yrityksesi että kuluttajan on noudatettava sopimusehtoja. Kumpikaan ei voi yleensä muuttaa sopimusta yksipuolisesti ilman erityistä syytä. Sopimus voi olla luonteeltaan joko yhtä toimitusta tai tuotetta koskeva kertasopimus tai pitkäkestoinen sopimus.
Laadi sopimusehdot kuluttajansuojalain mukaisiksi. Kirjaa ehtoihin sopimuksen laadun mukaan selkeästi kaikki kuluttajalle olennaiset asiat, kuten
- kaupan kohde
- kauppahinta
- sopimuksen laji ja kesto
- toimitusaika ja maksuehdot
- sopimusrikkomusten seuraamukset
- sopimusehtojen muuttaminen
- sopimuksen irtisanominen ja purkaminen
- tieto riidanratkaisuelimistä.
Jos laatimasi sopimusehdot ovat epäselvät, ne tulkitaan kuluttajan eduksi.
Anna kuluttajalle mahdollisuus tutustua sopimusehtoihin jo markkinointivaiheessa tai viimeistään sopimusta tehtäessä. Huomaa, että pelkkä ehtoihin viittaaminen kaupanteon yhteydessä ei riitä.
Voit myös käyttää vakiosopimusehtoja, jos yrityksesi toimialalle on laadittu sellaiset.
Jos yrityksesi myy tavaraa puhelinmyynnissä, pitää kuluttajalle lähettää puhelun jälkeen erikseen kirjallinen tarjous. Tällöin hän voi vielä tutustua sopimuksen sisältöön rauhassa ja päättää, haluaako hyväksyä tarjouksen vai ei. Jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta, sopimus ei myöskään sido häntä.
Tavaran tai palvelun virheestä vastaa ensisijaisesti myyjä. Kuluttajalla on oikeus kohdistaa virheeseen perustuva vaatimuksensa myös valmistajaan, maahantuojaan tai muuhun aikaisemman myyntiportaan elinkeinonharjoittajaan. Näiden virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu, mutta ei ole kaikilta osin yhtä laaja.
Kuluttajan on ilmoitettava virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hänen olisi pitänyt havaita se. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta.
Jos tuotteelle on annettu takuu, takuunantaja vastaa tuotteesta takuuehtojen mukaisesti.
Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut tavarassa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin. Jos virhe ilmenee vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.
Takuuajan tai vuoden jakson päättyminen ei merkitse sitä, että myyjän vastuu tuotteen virheestä päättyisi. Virhevastuuaika määräytyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.
Jos kuluttajalle on aiheutunut vahinkoa yritykseltäsi ostamassaan tuotteessa olleen virheen vuoksi, hänellä on oikeus vaatia yritykseltäsi vahingonkorvausta.
Tavaran tulee vastata sovittua ja täyttää sille asetetut yleiset vaatimukset kuten sen, että se vastaa kestävyydeltään sitä, mitä vastaavanlaisten tavaroiden kohdalla voi perustellusti olettaa. Kaiken kattavaa luetteloa myyjän vastuulle kuuluvista virheistä ei ole olemassa, vaan tavaran virheellisyys arvioidaan tapauskohtaisesti.
Digitaalisia elementtejä sisältävän tavaran kaupassa yrityksen on kerrottava myös tarpeellisista päivityksistä ja toimitettava kuluttajalle määrätyn ajanjakson ajan. Jos näin ei toimita tavarassa on virhe.
Jos kuluttajalle myymässäsi tavarassa on virhe, on kuluttaja oikeus tehdä siitä valitus eli reklamaatio. Kuluttajalla on lähtökohtaisesti vapaus valita, korjataanko vai vaihdetaanko virheellinen tavara. Valinnanvapaus ei kuitenkaan ole ehdoton. Jos tavarassa on esimerkiksi vähäinen ja helposti korjattava virhe, voi yritys yleensä vaihtamisen sijasta korjata tavaran.
Jos virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen ei onnistu, kuluttaja saa vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen. Sama pätee silloin, jos virhettä ei korjata tai virheetöntä tavaraa ei toimiteta kohtuullisessa ajassa ja ilman olennaista haittaa ostajalle. Hinnanalennusta ja kaupan purkua voi pääsääntöisesti vaatia jo yhden tuloksettoman korjaus- tai vaihtoyrityksen jälkeen. Kuluttaja saa myös vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista välittömästi, jos virhe on luonteeltaan niin vakava, ettei korjaaminen tai vaihto tule kyseeseen.
Palvelussa on virhe, jos se ei vastaa sovittua sisällöltään, suoritustavaltaan tai tulokseltaan. Virheen määrittely perustuu kuluttajan ja palvelun tarjoajan väliseen sopimukseen tai yleisiin oletuksiin, ei kuluttajan henkilökohtaisiin odotuksiin.
Jos kuluttajalle myymässäsi palvelussa on virhe, kuluttajalla on oikeus tehdä siitä yrityksellesi valitus. Hänellä on myös oikeus kieltäytyä maksamasta virhettä vastaava osa kauppahinnasta, kunnes yrityksesi on hyvittänyt virheen.
Yrityksesi voi korjata virheen tai uusia virheellisen työn, jos kuluttaja sitä vaatii. Siitä ei saa kuitenkaan aiheutua kuluttajalle kustannuksia. Korjaamiseen ei ole pakko suostua, jos siitä syntyisi yrityksellesi kohtuuttomasti kustannuksia tai haittaa. Hyvitä virhe silloin hinnanalennuksella tai jos se ei onnistu, ehdota kaupan purkua.
Jos yrityksesi ei vaatimuksesta huolimatta korjaa virhettä tai uusi työtä lainkaan tai kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi korjauttaa virheen toisella yrityksellä ja laskuttaa yritystäsi siitä. Vaihtoehtoisesti kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua, jos työ on ratkaisevasti virheellinen.
Yrityksellä on vastuu siitä, että digitaalinen sisältö tai palvelu vastaa sovittua ja yleisiä vaatimuksia laadultaan, toimivuudeltaan ja yhteensopivuudeltaan. Yrityksen on myös varmistettava, että tarpeellisista päivityksistä kerrotaan ja että päivitykset toimitetaan kuluttajalle määrätyn ajanjakson ajan. Jos näin ei toimita on digitaalisen sisällössä tai palvelussa virhe.
Jos digitaalisessa sisällössä tai palvelussa on yrityksen vastuulla oleva virhe, kuluttaja saa vaatia virheen oikaisemista, hinnanalennusta tai sopimuksen purkamista sekä lisäksi vahingonkorvausta. Kuluttaja saa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta.
Oikaisu tulee suorittaa kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei siitä aiheudu kuluttajalle kustannuksia taikka merkittävää haittaa. Yrityksen ei kuitenkaan ole pakko oikaista virhettä, jos siihen on ylitsepääsemätön este tai jos siitä aiheutuisi sille kohtuuttomia kustannuksia.
Kun kyse on tilanteesta, jossa kuluttaja on sitoutunut maksamaan digitaalisesta sisällöstä tai palvelusta kauppahintaa, eikä virhettä voida oikaista saa kuluttaja vaatia hinnanalennusta tai kaupanpurkua, edellyttäen ettei virhe ole vähäinen. Näin on myös, jos virhettä ei oikaista kohtuullisessa ajassa ja ilman olennaista haittaa ostajalle. Hinnanalennusta ja kaupan purkua voi pääsääntöisesti vaatia jo yhden tuloksettoman oikaisuyrityksen jälkeen. Kuluttaja saa myös vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista välittömästi, jos virhe on luonteeltaan niin vakava, ettei sen oikaisu tule kyseeseen.
Sopimuksissa, joiden nojalla kuluttaja on sitoutunut luovuttamaan henkilötietoja, eikä sisällössä tai palvelussa olevaa virhettä voida oikaista, voi kuluttaja vaatia kaupanpurkamista riippumatta siitä, onko virhe vähäinen vai ei.
Yrityksesi on varmistuttava siitä, että kuluttaja ymmärtää tilaamansa digitaalisen sisällön olevan maksullinen. Jos tilauksen tekeminen edellyttää esimerkiksi tilauspainikkeen painamista, painikkeen yhteydessä tulee selvästi näkyä tilattava tuote ja kaikki tilauksesta aiheutuvat kustannukset.
Digitaalisten sisältöjen kaupassa sopimustyyppinä käytetään usein sähköisesti toimitettavaa digitaalista sisältöä koskevaa sopimusta. Sopimustyyppi voi kuitenkin olla tuotteen luonteesta riippuen jokin muukin, esimerkiksi palvelusopimus.
Digitaalisten sisällön 14 päivän palautusaika eli peruuttamisaika lasketaan sopimuksen tekemisestä. Kuluttajalla ei kuitenkaan ole peruuttamisoikeutta, jos hän on
- antanut suostumuksensa siihen, että yrityksesi aloittaa digitaalisen sisällön sähköisen toimittamisen hänelle ennen peruuttamisajan päättymistä
- saanut yritykseltäsi ilmoituksen peruuttamisoikeuden puuttumisesta.
Digitaalisen sisällön sähköinen toimittaminen tarkoittaa esimerkiksi tietojen lataamista tai suoratoistona tuottamista kuluttajan laitteelle.
Yrityksesi on myös varmistettava, että kuluttaja on tietoinen tarvittavista päivityksistä. Yrityksesi on toimitettava päivityksiä kuluttajalle määrätyn ajanjakson ajan.
Tämä verkkosivu on osa Euroopan Your Europe -portaalia. Anna palautetta Euroopan komission palautelomakkeen kautta.Avautuu uuteen ikkunaan.