Tuotteen kaupallistaminen ja lanseeraaminen
Ennen kuin alat kaupallistaa yrityksesi uutta tuotetta, selvitä, ettei kaupallistamiselle ole mitään esteitä. Pohdi kaupallistamisessa muun muassa tuotteesi hinnoitteluun, asiakkaisiin, myynninedistämiseen ja suojaamiseen liittyviä asioita. Keksi tuotteellesi ytimekäs nimi, joka jää ihmisten mieleen. Kaupallistamisen jälkeen voit lanseerata tuotteesi.
Kaupallistamisella teet tuotteestasi sellaisen, että voit lanseerata sen markkinoille.
Selvitä kaupallistamisen yhteydessä vastaavien tuotteiden yleinen hintataso. Mieti, miten yrityksesi kannattaa hinnoitella oma tuotteensa. Mieti, keitä asiakkaasi ovat ja kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan tuotteestasi.
Pohdi markkinoinnin näkökulmasta, mikä tekee tuotteestasi ainutlaatuisen. Mieti, miten pystyt vakuuttamaan asiakkaat ja tuot tuotteen vahvuudet esiin markkinoinnissa. Tutki tuotteellesi sopivia markkinointikanavia.
Selvitä tuotteellesi sopivia myynti- ja jakelukanavia. Mieti, miten yrityksesi saa edistettyä tuotteen myyntiä. Pohdi, millä perusteella asiakkaat tekevät ostopäätöksensä ja miten tuotteesi erottuu muista.
Suunnittele tuotesuojaukseen liittyvät asiat. Pohdi, kaupallistatko tuotteesi itse vai hyödynnätkö esimerkiksi lisensointia.
Kaupallistamista tukevia palveluita tarjoavat esimerkiksi ELY-keskukset.
Selvitä viimeistään tuotekehityksen aloittamisvaiheessa, onko tuotteesi kaupallistamiselle esteitä.
Yrityksesi ei voi kaupallistaa tuotettaan, jos joku muu on hankkinut patentin tai hyödyllisyysmallin siinä käytettävälle toimintaperiaatteelle, toteutustavalle tai teknologialle. Ota huomioon, että Suomessa toteutuskelpoinen tuote voi olla patentoitu ulkomailla.
Kaupallistaminen ei ole mahdollista myöskään silloin, jos tuotteen ulkonäköön liittyy esimerkiksi kuvioita tai merkkejä, joille joku muu on hankkinut mallioikeuden. Huomaa, että mallioikeus saattaa koskea vain yhtä tuotteen osaa, kuten mukin korvaa.
Olemassa olevien patenttien, hyödyllisyysmallien, mallioikeuksien ja tavaramerkkien selvittämisessä voit käyttää apuna Patentti- ja rekisterihallituksen palveluja.
Huomaa myös, että tiettyjen tuotteiden valmistamiseen tai palvelujen tarjoamiseen tarvitaan viranomaisen lupa. Tällaisia ovat esimerkiksi lääkkeet, alkoholituotteet ja lannoitusaineet sekä elintarvikkeisiin, hygieniaan, turvallisuuteen ja ympäristöön liittyvät palvelut. Selvitä määräykset tuotetta valvovalta viranomaiselta.
Hyvä ja myyvä tuotenimi on ytimekäs, oivaltava ja helposti ymmärrettävä. Se sopii tuotteelle, kiinnittää ihmisten huomion ja jää mieleen.
Kun ideoit tuotenimeä, yritä keksiä mahdollisimman paljon hyviä vaihtoehtoja. Parhaana pitämäsi tuotenimi saattaa nimittäin jo olla jonkun toisen käytössä.
Kun keksit hyvän tuotenimen, pyri rekisteröimään se tavaramerkiksi mahdollisimman pian. Näin saat heti alkuvaiheessa selville, onko nimi käytettävissä ja sopiiko se rekisteröitäväksi tuotenimeksi. Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkitietokannan avulla voit selvittää, onko kukaan suojannut tuotteelle suunnittelemaasi nimeä tavaramerkillä.
Ota huomioon, että tavaramerkin suoja koskee vain maata, jossa se on rekisteröity. Jos suunnittelet vientitoimintaa, tarkista nimen suojausmahdollisuus maakohtaisesti.
Voit myös keksiä tuotteellesi vientiä varten rinnakkaisen tuotenimen, joka soveltuu paremmin kohdemaassa käytettäväksi. Kun pohdit vieraskielistä tuotenimeä, selvitä etukäteen, liittyykö keksimääsi nimeen sopimattomia sivumerkityksiä, alatyylisyyksiä tai yllättävää historiallista painolastia.
Lanseerauksessa yrityksesi tuo markkinoille uuden tuotteen tai vie vanhan tuotteensa uusille markkinoille.
Määrittele aluksi lanseerauksen aikataulu ja budjetti. Konkretisoi tuotteen kaupallistamisen yhteydessä miettimiäsi asioita taloudellisesta näkökulmasta. Päätä muun muassa, mitä asiakasryhmiä yrityksesi kannattaa tavoitella ja miten sijoitat tuotteen yrityksesi tuotevalikoimaan. Selvitä, millaisia riskejä lanseeraukseen liittyy.
Tee markkinointiin liittyvät konkreettiset linjaukset, joilla edistät tuotteen menestymistä. Määrittele tuotteelle hinta, valitse markkinointikanavat ja suunnittele markkinointi siten, että se puhuttelee tavoittelemiasi asiakasryhmiä.
Punnitse vielä perusteellisesti, onko lanseeraamisen jatkaminen taloudellisesti kannattavaa. Jos haluat jatkaa, tee lopullinen lanseeraussuunnitelma ja toimi sen mukaisesti. Seuraa lanseerausta aktiivisesti, jotta pystyt korjaamaan mahdolliset ongelmat pikimmiten.