Johtamisen malleja
Johtaminen voidaan jakaa pitkän aikavälin strategiseen ja päivittäiseen toimintaan keskittyvään operatiiviseen johtamiseen. Niiden lisäksi on olemassa erilaisia johtamismalleja. Valitse sopivat johtamismallit yrityksesi tilanteen tai elinkaaren vaiheen mukaisesti. Johtamismalleja ovat esimerkiksi
- laatujohtaminen
- henkilöstöjohtaminen
- tavoitejohtaminen
- prosessijohtaminen.
Strateginen johtaminen kohdistuu yrityksesi toiminnan laaja-alaiseen, pitkän tähtäimen suunnitteluun. Operatiivinen johtaminen puolestaan painottuu yrityksesi jokapäiväiseen käytännön toimintaan.
Yrityksesi tarvitsee menestyäkseen ja tavoitteensa saavuttaakseen molempia. Pidä huoli siitä, että ne eivät etäänny toisistaan liikaa. Yrityksesi operatiivisten toimien tulee aina tähdätä myös strategisten tavoitteiden saavuttamiseen. Yksi operatiivisen johtamisen päätehtävistä onkin strategian vieminen käytäntöön.
Voit hyödyntää yrityksesi tavoitteiden saavuttamiseksi erilaisia johtamisjärjestelmiä. Strategisiin johtamisjärjestelmiin kuuluu muun muassa Balanced Scorecard, operatiivisiin taas esimerkiksi erilaiset vuosikellojärjestelmät.
Laatujohtaminen tähtää laadun kehittämiseen yrityksesi toiminnassa. Kehityskohteita voivat olla esimerkiksi asiakastyytyväisyys ja henkilöstösi sitoutuminen laadun tuottamiseen.
Yrityksesi johdon tulee luoda sopivat puitteet ja palkitsemistavat, jotta henkilöstösi toimisi laadun kehittämiseksi. Laatujohtamista varten perustetaan usein erillinen laatujohtoryhmä. Siihen valitaan tapauskohtaisesti keskeiset toimijat. Pienissä yrityksissä ryhmä ei kuitenkaan ole välttämätön.
Laatujohtoryhmä asettaa yrityksellesi strategiset laatutavoitteet, määrittelee laatupolitiikan ja laatii laadun kehittämissuunnitelman. Lisäksi se organisoi yrityksesi koko laatutoiminnan, seuraa sen kehittymistä ja suunnittelee siihen liittyvän viestinnän.
Aina laatujohtoryhmää ei ole. Jos toteutat laatujohtamista yksin, tee yksityiskohtainen suunnitelma, jossa hahmottelet kehittämistoimenpiteiden pääpiirteet. Toteuta toimenpiteet yksittäisinä projekteina, joihin osallistat kaikkien henkilöstöryhmien edustajia.
Henkilöstöjohtaminen keskittyy ihmisten johtamiseen. Se tähtää henkilöstön hankintaan, kehittämiseen, ohjaamiseen, arviointiin ja motivointiin siten, että henkilöstö voi työssään hyvin ja yrityksen tavoitteet toteutuvat. Henkilöstöjohtamiseen liittyvät läheisesti myös muutosjohtaminen ja osaamisen johtaminen.
Kehitä, arvioi ja johda yrityksesi henkilöstövoimavaroja yhtä systemaattisesti ja ammattimaisesti kuin muitakin resursseja. Luo avuksesi henkilöstöstrategia. Sen ansiosta saat tietoa henkilöstösi vahvuuksista ja heikkouksista sekä yrityksesi mahdollisista henkilöstötarpeista.
Henkilöstöjohtamisessa ja -strategian laatimisessa tulee muistaa, että henkilöstösi koostuu monenlaisista yksilöistä. Samat toimenpiteet ja kannustimet eivät vaikuta kaikkiin samalla tavalla.
Tiimityön ja ryhmädynamiikan hallitseminen on tärkeää. Hyvänä henkilöstöjohtajana olet yhteisöllisyyden rakentaja, motivoija ja suunnannäyttäjä. Näin pystyt ohjaamaan henkilöstöäsi kohti yrityksesi tavoitteita.
Tavoitejohtaminen pyrkii siihen, että yrityksesi saavuttaa tavoitteensa henkilöstön ja johdon yhteistyöllä. Se soveltuu erityisesti asiantuntijaorganisaatioon.
Käytä tavoitejohtamisen välineinä tavoitteita ja itsearviointia. Määritä tapauskohtaiset, selvät ja yksinkertaiset mittarit. Selvitä myös mittareiden virhemarginaali.
Aseta yrityksen eri yksiköille tavoitteet sen mukaan, millaista panosta kultakin vaaditaan, jotta kaikki yksiköt saavuttaisivat omat tavoitteensa. Tavoitteista tulisi ilmetä myös, millaista tukea muilta yksiköiltä voi saada. Keskiössä on siis ryhmätyö.
Sitouta henkilöstösi tavoitteisiin ja sovi samalla, mitä itsearviointimittareita käytetään. Jokainen henkilöstön jäsen saa valita itse, mitä keinoja hän hyödyntää tavoitteeseen päästäkseen. Esimiehenä olet tavoitejohtamisessa pikemminkin organisaattori ja motivoija kuin käskijä.
Tavoitejohtamisen tunnetuimpia muotoja on tulosjohtaminen, jossa yksiköille määritetään selkeät tulostavoitteet.
Prosessijohtamisessa yritystäsi ei tarkastella erillisinä osina vaan prosesseista koostuvana kokonaisuutena. Siinä on tärkeää, että yrityksesi strategiset päämäärät on määritelty riittävän selvästi. Se soveltuu parhaiten loogisesti eteneviin prosesseihin, joita on esimerkiksi tuotantoteollisuudessa.
Prosessijohtamisen tavoitteena on yrityksesi suorituskyvyn parantaminen ja lisäarvon luominen asiakkaille. Voit päästä tavoitteeseen muuttamalla prosesseja ja niiden suhdetta toisiinsa sekä poistamalla tarpeettomia toimintoja. Prosesseja johtamalla voit vahvistaa etenkin yrityksesi sisäistä mutta myös ulkoista vuorovaikutusta.
Aloita prosessijohtaminen prosessien tunnistamisesta, määrittelystä ja kuvaamisesta. Nimeä prosesseille omistajat ja aseta niille suorituskykymittarit. Näin saat yrityksellesi prosessikuvauksen. Seuraa mittareita systemaattisesti, jotta kehitys olisi jatkuvaa.
Hyvä prosessikuvaus on johtamisen työväline, joka auttaa yritystäsi kulkemaan kohti tavoitteitaan.