Kansainvälistymisen ensi askeleet
Tutki ja mieti monipuolisesti yrityksesi kansainvälistymiseen liittyviä näkökohtia. Laadi kansainvälistymissuunnitelma ja päivitä sitä säännöllisesti.
Kun yrityksesi on kansainvälistymässä, sinun kannattaa tutustua Team Finlandin verkostoon. Team Finland on yrityksille kansainvälistymispalveluita tarjoavien julkisten toimijoiden verkosto. Team Finland koostuu useista eri toimijoista, jotka tarjoavat muun muassa neuvontaa, rahoitusta ja kontakteja ulkomailla.
Tutustu Team Finlandin organisaatioihin.Avautuu uuteen ikkunaan.
Pohdi, mihin tarpeisiin yrityksesi tuotteet vastaavat ja millä markkinoilla olisi asiakkaita. Selvitä, ovatko liiketoimintamallisi ja tuotteesi kilpailukykyisiä alueella. Apua saat esimerkiksi oman seutusi kehittämisyhtiöltä ja Team Finlandin toimijoilta.
Päätä, toimisiko yrityksesi Suomesta käsin vai kohdemaassa paikallisesti joko oman tai yhteistyöyrityksen kautta. Tutustu sekä Suomen että kohdemaan lainsäädäntöön, tullisäädöksiin ja verokäytäntöihin. Ota huomioon, että toimintaan voi liittyä rajoituksia tai siihen voi tarvita lupia.
Tee kirjallinen kansainvälistymissuunnitelma. Etsi kohdemarkkinoilta tarvittavat kumppanit ja verkostot. Tutustu tarkemmin kohdemaan markkina-analyyseihin ja liiketoimintakulttuuriin. Apua saat esimerkiksi suurlähetystöistä, Business Finlandilta ja Tullin ulkomaankauppatilastoista.
Selvitä tarvittava rahoitus. Voit hakea julkista rahoitusta esimerkiksi Finnveralta, Business Finlandilta ja ELY-keskuksilta. Yksityistä rahoitusta voit saada pankeilta tai sijoittajilta.
Suunnitelma sisältää yleensä yrityksen toiminta-ajatuksen ja -muodon kansainvälisillä markkinoilla. Siitä ilmenevät myös rahoitustarpeet ja -keinot sekä kansainvälistymisen tavoitteet ja ennusteet.
Kansainvälistymissuunnitelman sisältöön vaikuttaa muun muassa yrityksen kansainvälistymisen vaihe. Jos haet rahoitusta, huomioi suunnitelmassa myös rahoittajan vaatimukset.
Perustele suunnitelmassa, miksi yrityksesi haluaa kansainvälistyä. Määrittele tavoitteet ja tarvittavat resurssit. Kerro, mitä yrityksesi tarjoaa, ketkä ovat sen asiakkaita ja miten se vastaa kilpailuun.
Määrittele, miten yrityksesi voi harjoittaa liiketoimintaa kannattavasti. Selvitä, mikä markkinoille menotapa ja toimintamuoto sopivat yrityksellesi. Näitä ovat esimerkiksi suora vienti, jälleenmyyjät tai oma myyntikonttori.
Laske, kuinka paljon yrityksesi tarvitsee käyttöpääomaa. Selvitä, milloin tuotot tuloutuvat, millaisia investointeja yrityksesi tarvitsee ja mistä tarvittava rahoitus saadaan.
Arvioi, miten ja millä aikavälillä yrityksesi kansainvälistymistavoitteet toteutuvat.
Kansainvälistymissuunnitelma tuo tavoitteellisuutta ja konkretiaa yrityksesi liiketoiminnan laajentamiseen ulkomaille. Se myös helpottaa toimenpiteistä viestimistä esimerkiksi laajemmin omalle henkilöstölle ja rahoittajille.
Rahoittajat edellyttävät yleensä kansainvälistymissuunnitelman liittämistä rahoitushakemukseen tai ainakin siitä ilmenevien yksittäisten tietojen syöttämistä rahoitushakemuslomakkeeseen. Vaadittujen tietojen yksityiskohtaisuus riippuu muun muassa siitä, missä vaiheessa kansainvälistymistä yrityksesi on.
Voit myös saada rahoitusta itse kansainvälistymissuunnitelman laatimiseen esimerkiksi Business Finlandilta tai ELY-keskuksilta. Hyödynnä suunnitelman laatimisessa asiantuntija-apua, kuten oman seutusi kehittämisyhtiötä tai Team Finlandiin kuuluvia organisaatioita.
Käytä kansainvälistymissuunnitelmaa aktiivisesti yrityksesi kansainvälisen toiminnan apuna ja muista pitää se aina ajan tasalla.
Kansainvälisillä markkinoilla menestyminen vaatii yritykseltäsi pitkäaikaista taloudellista panostusta. Varaudu siihen, että tuotot tulevat yleensä viipeellä. Oman osaamisen, tuotteiden ja vahvuuksien rakentaminen vie aikaa. Menestyminen vaatii usein pitkäjänteisyyttä ja malttia.
Parantaaksesi yrityksesi asemaa uudella markkina-alueella seuraa aktiivisesti markkinoita. Pyri havaintojesi perusteella tunnistamaan uudet mahdollisuudet sekä ennakoimaan tulevaa. Yrityksesi kotimaassa saavuttama vakiintunut asema ja kannattava liiketoiminta parantavat mahdollisuuksia onnistua myös ulkomailla.
Jotta menestyt kansainvälisillä markkinoilla, kehitä nimenomaan kohdemarkkinoiden asiakkaille ja jakelukanaville sopivia ratkaisuja. Ota huomioon paikallinen lainsäädäntö ja tullisäädökset. Muista varautua myös tekijänoikeus- ja tuotevastuukysymyksiin.
Tutustu myös EU:n ja kohdemaan tullietuussopimuksiin. Niiden avulla voit saada kilpailuetua kohdemarkkinoilla. Esimerkiksi jos viet Suomessa valmistettuja vaatteita Sveitsiin, saat tullietuuden. Saat lisätietoja tullietuuksista Tullista.
Voit hakea apua ja tukea ulkomaan markkinoilla menestymiseen esimerkiksi Team Finlandin verkostolta tai oman seutusi kehittämisyhtiöltä.