Kansainvälistymiseen tarvittava osaaminen ja verkostoituminen
Kansainvälistyvästä yrityksestä tulisi löytyä kansainvälistä liiketoimintaosaamista sekä kieli- ja kulttuurituntemusta. Verkostoituminen on tärkeää sekä kotimaan että kohdemaan toimijoiden kanssa.
Kun yrityksesi on kansainvälistymässä, se tarvitsee tietämystä kansainvälisestä liiketoiminnasta ja kielitaitoa. Panosta kohdemarkkinoiden tuntemukseen ja alueen kulttuurin ymmärtämiseen.
Yrityksesi tulisi olla selvillä sekä Suomen että kohdemaan laki-, tulli- ja verotuskäytännöistä. Myös markkinointiosaamisesta on suurta hyötyä. Lisäksi yritykseltäsi vaaditaan kykyä hyödyntää ja laajentaa verkostojaan globaalisti.
Yrityksesi tulisi panostaa myös myyntikanavien kehittämiseen ja johtamiseen, markkina-aseman parantamiseen sekä suunnitelmalliseen ja systemaattiseen toimintatapaan.
Voit hankkia kansainvälistymiseen tarvittavaa osaamista kouluttautumalla itse tai rekrytoimalla yritykseesi uusia osaajia. Voit myös ostaa ulkopuolisia palveluita.
Yrittäjille on tarjolla kansainvälistymiseen tähtäävää ja sitä tukevaa koulutusta ja neuvontaa. Voit myös suorittaa esimerkiksi ulkomaankaupan tai tullialan ammattitutkinnon.
Saatavilla on myös kohdennettua koulutusta eri kohdemarkkinoille tähtääville. Esimerkiksi EastCham Finland opastaa Keski-Aasiaan, Etelä-Kaukasiaan ja itäiseen Eurooppaan tähtääviä yrityksiä, kun taas Finnpartnership tarjoaa koulutusta kehitysmaihin tähtääville yrityksille.
Julkishallinnon järjestämistä koulutuksista jotkut ovat maksuttomia, mutta useimmiten niistä peritään korvaus. Perusneuvonta on yleensä maksutonta. Koulutuksia järjestävät esimerkiksi ELY-keskukset, Business Finland, Tulli ja kauppakamarit.
Myös yksityisten palveluntarjoajien järjestämää koulutusta ja yrityskohtaista valmennusta on saatavilla.
Yleisluontoisempaa liiketoiminta-, markkinointi-, kieli- ja kulttuurikoulutusta löytyy esimerkiksi avoimista yliopistoista.
Lisäksi ELY-keskukset ja Business Finland järjestävät kansainvälistymiseen liittyviä tilaisuuksia, joihin osallistuu myös ulkomaisia toimijoita. Tilaisuuksissa saat tietoa myös uusien markkinoiden mahdollisuuksista.
Hyödynnä kansainvälistymisessä Team Finlandiin kuuluvia organisaatiota ja niiden kautta saavutettavia verkostoja. Näin saat kontakteja uusiin liikekumppaneihin, alueen viranomaisiin ja toimialajärjestöihin. Verkoston avulla löydät osaavia palveluntarjoajia, jotka tuntevat paikalliset olot ja liiketoimintamahdollisuudet.
Mieti esimerkiksi, olisiko yrityksellesi hyötyä liittyä johonkin Business Finlandin kasvuohjelmista. Ne on jaoteltu eri teemoihin, kuten matkailu, digitalisaatio, terveys ja hyvinvointi. Niiden avulla pääsee osaksi isompia kokonaisuuksia, jotka vievät suomalaisyrityksiä maailmalle.
Hyödynnä tarpeen mukaan myös Enterprise Europe Networkin ja vientiin erikoistuneen Viexpon palveluja.
Muista kartoittaa oman seutusi kehittämisyhtiön ja tuntemiesi muiden yrittäjien tarjoamat verkostot. Tutustu kohdealueella asuviin tai toimiviin suomalaisiin, vaikka he eivät olisikaan samalta alalta. Verkostoidu myös paikallisten oman alasi toimijoiden kanssa.