Usein kysyttyä viesteistä
Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Suomi.fi-viesteistä.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä Kansalaisneuvontaan.
Mahdollisia syitä, miksi et ole saanut ilmoitusta uudesta viestistä sähköpostiisi:
- Et ole ehkä tarkistanut sähköpostikansioiden sisältöä tarpeeksi tarkasti.
- Olet saattanut vahingossa poistaa herätesähköpostiviestin.
- Herätesähköposti on voinut päätyä roskapostikansioosi, joka on tyhjennetty automaattisesti. Sähköpostipalveluntarjoajasta riippuen viestit poistetaan tietyn ajankohdan jälkeen.
- Sähköpostipalveluntarjoaja on hylännyt viestin häiriön tai jonkin muun viestissä olevan ominaisuuden vuoksi.
- Olet antanut Viestit-palveluun väärän sähköpostiosoitteen. Suomi.fi-viestit on kehitetty siten, että viestien ei pitäisi päätyä roskapostiin. Viestien asetuksista voit tarkistaa, onko sähköpostiosoitteesi ajan tasalla.
- Olet antanut sähköpostiosoitteen, joka sisältää ääkkösiä
Tällä hetkellä Suomi.fi-viesteistä ei ole mahdollista saada ilmoitusta tekstiviestinä.
Et voi estää ilmoitusten vastaanottoa. Sähköpostiosoite on pakollinen tieto suostumuksen antamisen yhteydessä. Ilmoitus saapuneesta tai lukemattomasta viestistä toimitetaan sähköpostin lisäksi myös mobiilisovellukseen, mikäli se on otettu käyttöön.
Tarkistathan, että kyseessä on nimenomaan ilmoitus uudesta viestistä. Myös vanhasta lukemattomasta viestistä saat ilmoituksen sähköpostiisi.
Viestintä organisaation ja kansalaisen välillä voi olla kaksisuuntaista tai yksisuuntaista. Jos organisaatio on valinnut toiminnallisuuden, jossa viestintä on vain yksisuuntaista, et voi vastata viestiin. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi viestistä, voit ottaa yhteyttä siihen organisaatioon, joka sinulle on viestin lähettänyt.
Kaikki organisaatiot eivät vielä tällä hetkellä lähetä viestejä Suomi.fi-viestien kautta.
Häiriötilanteissa, joissa viestit eivät lähde sähköisesti, ne toimitetaan paperipostina. Tällä turvataan, että kansalainen saa viestin myös siinä tilanteessa, jolloin järjestelmissä on vikatilanne.
Jos et ole saanut ponnahdusilmoitusta puhelimeesi, on syynä yleensä ilmoitusten kieltäminen. Kun käynnistät sovelluksen ensimmäistä kertaa asennuksen jälkeen, tulee kysymys ponnahdusilmoituksista. Mikäli haluat ilmoitukset puhelimeesi, tulee sinun sallia ne käyttöönoton yhteydessä. Uuden version päivityksen yhteydessä ei välttämättä tule kysymystä ilmoitusten sallimisesta.
Voit myöhemmin muuttaa ponnahdusilmoituksia puhelimen asetuksista.