Hyvä tuoteidea
Hyvä tuoteidea on ajankohtainen, tarpeellinen, helposti ymmärrettävä ja toteuttamiskelpoinen. Selvitä tuotteen ominaisuuksien lisäksi tuotekehitykseen vaikuttavat taustatekijät. Voit käyttää arvioinnissa apuna ulkopuolisia asiantuntijoita. Jos idea osoittautuu hyväksi, voit kehittää siitä tuoteinnovaation eli uuden tavaran tai palvelun.
Vaikka yrityksesi voi parantaa tavaratuotteensa ominaisuuksia tuotekehityksessä, perusasioiden on oltava kunnossa jo ideointivaiheessa. Tutki ideaasi perusteellisesti, jotta saat selville, kannattaako se toteuttaa.
Kun arvioit idean järkevyyttä, aloita asiakkaan tarpeen selvittämisestä. Hyvä tuote sopii vallitseviin trendeihin ja asenteisiin. Se on asiakkaidesi mielestä raikas ja houkutteleva. Hyvä tuote toimii teknisesti. Arvioi, miten tilanne voi muuttua tuotteen lanseeraukseen mennessä.
Hyvä idea tähtää käyttökelpoiseen tavaraan. Jos tuotteesi ei ole vakuuttava, sinun voi olla vaikea saada asiakkaita, yhteistyökumppaneita tai jälleenmyyjiä kiinnostumaan siitä. Siksi jo kehitystyön alkuvaiheessa on hyvä pohtia tuotteen myyntipuhetta.
Hyvän tuoteidean tuloksena syntyy monistettava tavara. Yrityksesi pitää yleensä pystyä valmistamaan tuotettaan suurissa erissä massatuotteena. Vaikka ideasi olisi kuinka lupaava, siitä ei ole kaupalliseksi tuotteeksi, jos et löydä sille toimivaa valmistustapaa.
Ota huomioon myös kustannukset. Jos tuotteesi valmistaminen, markkinointi, myyminen ja jakelu tulevat kalliimmaksi kuin asiakkaasi ovat siitä valmiita maksamaan, tuoteideasi ei ole hyvä. Sinun tulee saada tuotteestasi myös myyntikatetta.
Palvelutuote on aineeton, joten sen sisältö voi olla vaikeampi hahmottaa kuin tavaratuotteen. Huomioi, että liiketoiminta käsittää usein nämä molemmat yhdessä.
Hyvä palveluidea on sellainen, että pystyt tekemään sen tuloksena syntyneestä palvelusta konkreettisen ja näkyvän asiakkaalle. Voit lisätä konkretiaa esimerkiksi liittämällä palveluun tavaran, kuten jumppatunnilla tarvittavan välineen. Palveluideasi on myös oltava riittävän yksinkertainen, jotta asiakas ymmärtää, mitä hän palvelusta saa.
Hyvän palveluidean mukainen tuote tarjoaa elämyksen tai lisäarvon, josta asiakas on valmis maksamaan. Tuote on myös helppo räätälöidä eri kohderyhmille. Huomioi, että palvelun toimittaminen asiakkaalle voi olla vaikeampaa kuin tavaran.
Hyvästä ideasta syntyy monistettava tuote. Hyvä palveluidea onkin sellainen, että palveluun vaadittavaa osaamista on helppo siirtää henkilöltä toiselle.
Lisäksi hyvän idean mukaiselle palvelulle on aitoa tarvetta ja kysyntää. Palvelun tuottamisen on oltava myös taloudellisesti kannattavaa.
Kaikkia yrityksessäsi syntyneitä tuoteideoita ei välttämättä kannata lähteä toteuttamaan. Muista, että tavarasta tai palvelusta ei tule menestystä pelkästään siksi, että kyseessä on uutuus.
Idea voi olla huono, jos
- tavaran valmistaminen tai palvelun tarjoaminen on todennäköisesti liian kallista
- tavaralle tai palvelulle ei ole minkäänlaista tarvetta
- tavaralle tai palvelulle ei juurikaan löydy järkevää myynti- tai jakelukanavaa
- tavara tai palvelu on muuttunut niin vähän, etteivät asiakkaat tunnista sen uutuusarvoa tai se ei erotu muista markkinoilla olevista tuotteista
- joku muu on jo suojannut (eli esimerkiksi patentoinut) samanlaisen tavaran tai palvelun.
Ota huomioon, että tuotekehitys vaatii aina resursseja. Huonon idean eteenpäin viemisestä aiheutuu ainakin turhaa työtä, joskus myös ylimääräisiä kustannuksia.
Idean matka valmiiksi kaupalliseksi tuotteeksi on usein pitkä ja edellyttää yritykseltäsi taloudellisia panostuksia. Siksi on tärkeää arvioida idean järkevyyttä monipuolisesti jo alkuvaiheessa.
Voit selvittää esimerkiksi tavaramerkki- ja patenttitietokantojen avulla, millaista tuotekehitystä alallasi on käynnissä. Näin voit välttää päällekkäistä tuotekehitystä, tunnistaa hyviä tuotekehityskohteita ja suunnata omaa tuotekehitystäsi kokonaistilanteeseen sopivaksi.
Tuotekehityksen alkuvaiheessa kannattaa myös tehdä systemaattisesti esiselvityksiä. Voit esimerkiksi selvittää lainsäädännön mahdollisesti asettamia rajoitteita, tuotteen tuottamiseen ja myymiseen tarvittavaa kumppaniverkostoa sekä tuotteen ympäristövaikutuksia.
Voit myös teettää markkinaselvityksen, jonka avulla voit analysoida kilpailijoidesi toimintaa ja tuotteita. Selvitysten avulla voit myös tutkia, millaisten asiakasryhmien keskuudessa tavarallasi tai palvelullasi olisi mahdollisuus menestyä. Lisäksi voit ennakoida markkinoiden kasvuvauhtia.
Markkinaselvitysten avulla voit tarkastella kilpailutilannetta myös alueellisesti. Voit esimerkiksi tutkia, missä ideasi mukaiselle tavaralle tai palvelulle voisi olla kysyntää.
Idean järkevyyden arviointi alkaa tavallisesti yrityksen oman henkilöstön voimin. Useimmiten on kuitenkin tarpeellista hyödyntää ulkopuolisia asiantuntijoita.
Voit saada arviointiapua kuntasi elinkeinopalveluista tai seutusi kehittämisyhtiöstä. Tuotekehityksen vaiheesta riippuen voit kääntyä myös esimerkiksi Business Finlandin, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja ELY-keskusten puoleen. Kun haet julkisia tukia tuotekehitykseen, saat samalla palautetta ideastasi ja sen toteutettavuudesta omassa yrityksessäsi.
Voit harkita ulkopuolisen konsultin käyttämistä ideasi arvioinnissa. Konsultti voi auttaa esimerkiksi markkinatilanteen selvittämisessä. Muista kuitenkin varmistaa ideasi salassa pysyminen.
Tuotekehityksestä ja innovaatiotoiminnasta kannattaa hakea tietoa pitkäjänteisesti. Seuraa esimerkiksi ELY-keskusten, Team Finlandin, Business Finlandin, Keksintösäätiön ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n viestintää. Liity valtakunnallisiin kehittämisohjelmiin, osallistu alasi kehittämistapahtumiin ja verkostoidu.
Tuotteiden parantelu on osa yrityksen normaalia kehitystoimintaa. Jos yrityksessäsi on kuitenkin keksitty jotakin selvästi aiemmasta poikkeavaa, on syytä pysähtyä pohtimaan, voisiko kyseessä olla innovaatio.
Tuoteinnovaatio on yrityksesi markkinoille lanseeraama uusi, olennaisesti parannettu tai muunneltu tavara tai palvelu. Se siis eroaa ominaisuuksiltaan selkeästi yrityksesi aiemmin tuottamista tavaroista tai palveluista. Tuotteessa voi olla parannuksia esimerkiksi teknisessä suorituskyvyssä, komponenteissa, materiaaleissa, ohjelmistossa tai käyttömukavuudessa.
Matka ideasta tuoteinnovaation lanseeraukseen on melko pitkä ja usein kalliskin. Ennen kuin yrityksesi alkaa panostaa resurssejaan tavaran tai palvelun kehittämiseen, selvitä perusteellisesti, onko alustavassa ideassasi tarpeeksi mahdollisuuksia menestystuotteeksi. Yrityksesi täytyy myös selvittää jo alkuvaiheessa, onko joku muu saanut aiemmin samanlaisen idean ja suojannut ideasta syntyneen keksinnön esimerkiksi patentilla.