Maksutavat ja -ehdot
Valitse yritykseesi sopivimmat maksutavat sen tyypin ja tuotteiden sekä asiakkaiden tottumusten mukaan. Ota valinnassa huomioon eri maksutavoista aiheutuvat kustannukset ja maksujen tilitysajat. Ilmoita yrityksesi hyväksymät maksutavat selkeästi sekä kivijalkaliikkeessä että verkkokaupassa. Määrittele maksuehdolla maksamisen ajankohta eli eräpäivä.
Suomessa on käytössä monia maksutapoja, joista yrityksesi voi valita itselleen sopivimmat. Huomaa kuitenkin, että yrityksesi tarjoamat maksutavat eivät saa olla kohtuuttomia asiakkaidesi kannalta.
Jos sinulla on kivijalkaliike, voit tarjota maksutapoina esimerkiksi käteistä, pankki- ja luottokortteja, lähimaksamista sekä mobiilimaksamista, kuten MobilePay-palvelua. Jos yrityksesi myy arvokkaita tuotteita, kuten autoja tai huonekaluja, voit tarjota myös osamaksumahdollisuutta.
Jos sinulla on verkkokauppa, sopivia maksutapoja ovat esimerkiksi luottokortit, mobiilimaksaminen sekä maksaminen verkkopankin tai maksunvälityspalvelun, kuten PayPalin, kautta. Voit myös lähettää asiakkaallesi sähköisen tai paperisen laskun. Lisäksi voit tarjota verkkolaskutusta, osamaksua, suoramaksua tai postiennakkoa.
Muita maksutapoja ovat esimerkiksi tekstiviestimaksu, prepaid-maksukortti ja lahjakortti.
Valitse maksutavat yrityksesi tuotteiden mukaan. Esimerkiksi autokaupassa käytetään yleensä eri maksutapoja kuin kioskissa. Valintaan vaikuttaa myös se, palveletko asiakkaitasi kivijalkaliikkeessä vai verkkokaupassa. Selvitä myös, millaisia maksutapoja asiakkaasi suosivat ja ovat tottuneet käyttämään.
Mitä enemmän maksutapoja tarjoat, sitä useamman asiakkaan on helppo asioida yrityksesi kanssa. Toisaalta useimmista maksutavoista aiheutuu kuluja yrityksellesi, joten mieti etukäteen, mitä maksutapoja asiakkaasi todennäköisimmin käyttävät.
Selvitä eri maksutapojen aloitus-, kuukausi- ja tapahtumamaksut sekä mahdolliset provisiot. Myös myyntimäärät voivat vaikuttaa maksujen suuruuteen.
Ota maksutapojen valinnassa huomioon myös se, kuinka nopeasti haluat saada rahat myydyistä tuotteista yrityksesi käyttöön. Eri maksutavoilla on nimittäin erilaiset tilitysajat.
Tutustu tarkasti eri maksutapoihin liittyvien sopimusten rajoituksiin ja ehtoihin. Huomaa, että kaikki maksutavat eivät ole käytettävissä kaikissa verkkokauppa-alustoissa.
Jos asiakkaasi on yritys, sillä on oikeus vaatia konekielisesti luettavissa olevaa verkkolaskua.
Varmista, että maksamistilanne on aina turvallinen ja asiakkaasi on saanut selkeästi kaikki maksamisessa tarvittavat tiedot.
Käteistä rahaa ei ole pakko ottaa vastaan. Jos kivijalkaliikkeessäsi ei voi maksaa käteisellä tai pankkikortilla, ilmoita siitä jo markkinoinnin yhteydessä tai ainakin ulko-ovessa. Ilmoita ulko-ovessa tai kassan läheisyydessä myös kaikki ne kortit ja muut tavat, joilla liikkeessäsi voi maksaa.
Laita maksutavat, niiden kuvaukset ja niihin liittyvät lisämaksut selvästi näkyviin myös verkkokauppaasi. Tarjoa vähintään yhtä yleisesti käytössä olevaa lisämaksutonta maksutapaa.
Jos yrityksesi luovuttaa omaisuuttaan asiakkaan käyttöön, kuten autonvuokraus- tai majoitusalalla, voit kauppaan sisältyvän riskin vuoksi vaatia asiakkaasi maksavan luottokortilla. Jos luottokortti on kuitenkin ainoa yrityksesi hyväksymä maksutapa, ilmoita siitä jo markkinoinnin yhteydessä.
Maksutavasta riippumatta muista aina tarjota asiakkaallesi kuittia ostoksesta.
Maksuehdot määräävät maksamisen ajankohdan eli maksun eräpäivän. Maksuehto kuluttajakaupassa on suositusten mukaan 14 päivää. Yritysten välisessä kaupassa maksuehto on yleensä 7–30 päivää. Sovi maksuehdoissa myös muut maksamiseen liittyvät asiat, kuten maksuajankohtaan liittyvät alennukset.
Ennakkomaksussa yrityksesi saa maksun jo ennen kuin asiakas on saanut ostamansa tuotteen. Ota huomioon, että et saa vaatia kuluttaja-asiakkaaltasi ennakkomaksua, jos sille ei ole erityistä, perusteltua syytä. Käteismaksussa asiakas maksaa ostamansa tuotteen luovutushetkellä joko rahalla tai pankkikortilla. Luottokaupassa taas asiakas maksaa koko kauppasumman tai osan siitä vasta myöhemmin, kun hän on jo saanut tuotteen.
Yrityksesi voi tarjota myös pidennettyä maksuaikaa. Sen avulla se voi saada uusia asiakkaita, mutta toisaalta pidennetty maksuaika voi heikentää yrityksesi maksuvalmiutta ja kannattavuutta. Pidä siis huoli, että myynti kasvaa niin paljon, että se kattaa maksuajan pidentämisestä aiheutuneet kulut.