Laskutus
Voit hoitaa yrityksesi asiakkaiden laskutuksen joko verkkolaskutuksella, sähköisillä laskuilla tai paperilaskuilla. Merkitse laskuihin niiden muodosta riippumatta kaikki arvonlisäverolain vaatimat tiedot, kuten maksun määrä ja eräpäivä. Arkistoi laskut vähintään kuuden vuoden ajaksi. Jos asiakas ei maksa laskuaan, vaadi sitä häneltä maksumuistutuksilla.
Voit hoitaa yrityksesi laskutuksen itse tai antaa sen esimerkiksi kirjanpitäjäsi tai tilitoimiston tehtäväksi. Jos teet laskut itse, pidä huoli, että ne ovat säännösten mukaiset. Laskutuksen periaatteet ja säännökset ovat aina samat, oli kyse sitten verkkolaskutuksesta, sähköisestä laskusta tai paperilaskusta.
Tee laskusta sellainen, että asiakas tosiaan ymmärtää sen olevan lasku eikä se voi sekoittua esimerkiksi tarjoukseen tai mainokseen. Voit laatia laskun millä tahansa kielellä, jota asiakas ymmärtää.
Jos laskutat asiakasta säännöllisesti, sovi hänen kanssaan tapauskohtaisesti, miten usein lähetät laskun. Laskutusväli voi olla esimerkiksi kuukausi tai vuosi.
Lähetä lasku asiakkaalle hyvissä ajoin, kuluttaja-asiakkaalle vähintään kaksi viikkoa ennen eräpäivää. Näin asiakkaalla on aikaa tarkistaa laskun oikeellisuus ja kysyä tarvittaessa lisätietoja.
Toimita laskut yrityksesi kirjanpitoon ja säilytä ne vähintään kuusi vuotta järjestelmällisellä tavalla, esimerkiksi kirjausjärjestyksessä.
Laskun tulee olla niin selvä ja yksiselitteinen, että asiakkaan on helppo maksaa se. Jotta lasku täyttää selvyyden vaatimukset kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta, siitä tulee aina ilmetä ainakin
- maksettava rahamäärä
- eräpäivä
- asia, josta laskutetaan
- yrityksesi yhteystiedot
- mitä tapahtuu, jos asiakas ei maksa laskua ajoissa.
Lisäksi arvonlisäverolaki vaatii laskuun muun muassa seuraavat merkinnät:
- laskutuspäivämäärä
- juokseva laskunumero
- yrityksesi Y-tunnus
- yrityksesi nimi ja osoite
- asiakkaan nimi ja osoite
- tuotteen toimituspäivämäärä
- veroton hinta
- verokanta
- veron määrä.
Merkitse laskuun myös yrityksesi tilitiedot tai muu tieto siitä, millä tavalla asiakas maksaa laskun.
Pakollisia laskumerkintöjä voi olla myös enemmän, esimerkiksi jos asiakas on ulkomaalainen tai jos kyseessä on alkuperäisen laskun korvaava muutoslasku. Joissakin tapauksissa laskumerkintävaatimuksia voi olla myös vähemmän, esimerkiksi jos yrityksesi laskutustoiminta on pienimuotoista.
Verkkolasku on lasku, jonka voit tehdä esimerkiksi verkkopankissa tai laskutusohjelmalla. Se siirtyy sähköisesti verkkolaskujen välittäjän kautta asiakkaallesi hyväksyttäväksi. Saat verkkolaskutuksen yrityksesi käyttöön esimerkiksi pankin tai verkkolaskupalveluja tarjoavien yritysten kautta.
Kaikki verkkolaskupalvelut eivät tarkista, että laskussa on arvonlisäverolain vaatimat tiedot. Varmista siis aina itse, että laskusi on säännösten mukainen. Merkitse verkkolaskuun myös sekä yrityksesi että asiakkaasi verkkolaskuosoitteet. Jos yritykselläsi on asiakkaita ulkomailla, varmista verkkolaskujen välittäjältäsi, että verkkolaskutus onnistuu myös sinne.
Jos asiakkaasi on yritys, sillä on oikeus vaatia verkkolaskutusta. Verkkolaskutuksen tavoitteena on laskutuksen säilyminen konekielisenä. Pidä huoli, että verkkolaskut siirtyvät yrityksesi kirjanpitoon. Sähköisessä muodossa oleva lasku kelpaa myös verotuksessa, joten verkkolaskuja ei tarvitse tulostaa.
Ilmoita asiakkaillesi ja yhteistyökumppaneillesi yrityksesi verkkolaskutustiedot, kun olet ottanut verkkolaskutuksen käyttöön.
Suomen valtio ostajana ja eräät muutkin suuret organisaatiot edellyttävät toimittajiltaan verkkolaskuja sähköisen laskutuksen eurooppalaisen standardin mukaisina. Käytännössä tämä edellyttää suomalaisten verkkolaskustandardien tuoreiden 3.0-versioiden käyttämistä ja useissa tapauksissa päivitystä laskutusjärjestelmiin.
Jos asiakas ei maksa laskuaan eräpäivään mennessä, laskussa ilmoittamasi viivästyskorko alkaa juosta automaattisesti heti eräpäivän jälkeen. Sinun ei siis tarvitse ilmoittaa siitä asiakkaalle erikseen.
Lähetä asiakkaalle maksumuistutus aikaisintaan 14 päivän kuluttua laskun eräpäivästä. Jos se ei tuota tulosta, lähetä toinen maksumuistutus aikaisintaan 14 päivän kuluttua edellisestä muistutuksesta. Jos muistutuksista ei ole apua, voit kääntyä perintätoimiston puoleen. Vaihtoehtoisesti voit antaa jo maksumuistutusten lähettämisen perintätoimiston tehtäväksi.
Jos asiakas sanoo, ettei hän ole saanut laskua, esitä hänelle selvitys siitä, että lasku on lähetetty ajoissa ja oikeaan osoitteeseen. Jos et pysty esittämään selvitystä, et voi edellyttää asiakkaan maksavan viivästyskorkoa.
Jos asiakas maksaa laskun eräpäivän jälkeen mutta ilman viivästyskorkoa, voit esittää hänelle kohtuullisessa ajassa vaatimuksen viivästyskoron maksamisesta. Kohtuullisena aikana voidaan pitää esimerkiksi 14 päivää.
Tämä verkkosivu on osa Euroopan Your Europe -portaalia. Anna palautetta Euroopan komission palautelomakkeen kautta.Avautuu uuteen ikkunaan.