Yrityksen myyntijärjestelyt
Kun suunnittelet yrityksesi myyntiä
- laita se myyntikuntoon
- selvitä, kannattaako sinun myydä yrityksesi osake- vai liiketoimintakaupalla
- määrittele yrityksellesi hinta
- etsi ostajia lähipiiristäsi sekä myynti-ilmoitusten ja ammattilaisten avulla
- valmistaudu myyntineuvotteluihin huolellisesti.
Käytä myynnissä apunasi asiantuntijoita.
Selvitä aluksi yrityksesi hyödyt ja vahvista niitä. Poista yrityksestäsi kaikki henkilökohtainen ja tee siitä neutraali myyntikohde. Ota huomioon, että yrityksesi saaminen myyntikuntoon voi viedä jopa vuosia.
Yrityksesi on myyntikunnossa, kun sen liiketoiminta ei ole riippuvainen sinusta. Lisäksi toiminnan tulee olla kannattavaa, tuotteiden hyviä ja asiakassuhteiden toimivia.
Selvitä, kannattaako sinun myydä yrityksesi osake- vai liiketoimintakaupalla. Tutki huolellisesti, mitä etuja, haittoja, kustannuksia ja veroja vaihtoehtoihin liittyy. Jos olet yksityinen elinkeinonharjoittaja, vain liiketoimintakauppa on mahdollinen.
Kokoa ostajaa varten kaikki yrityksesi asiapaperit kolmelta viime vuodelta. Perustiedot kertova, ajantasainen asiakirjanippu herättää luottamusta ja helpottaa ostopäätöksen tekemistä. Solmi salassapitosopimus ennen tietojen luovutusta ostajalle.
Hae apua myyntiprosessiin oman seutusi kehittämisyhtiöltä, yritysvälittäjiltä, lakiasiantuntijoilta tai tilitoimistostasi.
Voit myydä yrityksesi osakekaupalla vain, jos se on osake-, kommandiitti- tai avoin yhtiö. Jos myyt yrityksesi osakekaupalla, voit myydä sen joko kokonaan tai vain osittain.
Osakekaupassa ostaja saa yrityksesi osakkeet tai yhtiöosuudet sekä niihin liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Ostaja saa yleensä yrityksesi koneet ja laitteet, tilat, asiakkaat, henkilökunnan ja nimen. Ostajalle siirtyvät myös yrityksesi taloudelliset ja juridiset vastuut sekä riskit. Yritys jatkaa toimintaansa vanhana yrityksenä uuden omistajansa hallinnassa.
Osakekaupassa kohteena ovat henkilökohtaisessa omistuksessasi olevat yrityksesi osakkeet tai osuudet. Yrityksesi ei siis myy osakkeita tai osuuksia. Niiden myynti ei myöskään vaikuta yrityksen tulokseen, verotukseen eikä muuhun liiketoimintaan.
Sinun tulee myyjänä maksaa ainoastaan myyntivoitosta aiheutuvat henkilökohtaiset verot. Sukupolvenvaihdoksessa voit saada myynnistä aiheutuvista veroista huojennusta. Osakekauppa onkin usein myyjälle verotuksellisesti edullisempaa kuin liiketoimintakauppa. Se on myös arvonlisäverotonta.
Jos myyt yrityksesi liiketoimintakaupalla, ostaja saa yrityksesi liiketoiminnan ja siihen liittyvän omaisuuden mutta ei osakkeita tai osuuksia. Liiketoimintakauppaan voivat kuulua sopimuksen mukaan esimerkiksi yrityksesi koneet ja laitteet, varastot, asiakkaat, tilat, henkilökunta ja nimi.
Ostaja perustaa usein liiketoimintaa varten uuden yrityksen. Vanhan yrityksesi taloudelliset ja juridiset vastuut ja riskit eivät siirry ostajalle.
Liiketoimintakaupassa myyjänä on yrityksesi. Sen tulee myös maksaa verot myyntivoitosta.
Jos nostat myyntivoiton yritykseltäsi itsellesi, sinun tulee yleensä maksaa siitä henkilökohtaista pääomatuloveroa. Liiketoimintakaupassa veroa voi siis joutua maksamaan voitosta kaksi kertaa. Arvonlisäverollisuus liiketoimintakaupassa on tapauskohtaista.
Kun olet myynyt liiketoimintasi, voit halutessasi lopettaa vanhan yrityksesi. Näin saat sen varat omaan käyttöösi. Ota huomioon, että myös lopettamisesta voi syntyä veroseuraamuksia sekä sinulle että yrityksellesi. Selvitä liiketoimintakauppaan liittyvät verotusasiat tapauskohtaisesti Verohallinnosta.
Yrityksen hinnoittelu on aina tapauskohtaista. Siihen vaikuttavat muun muassa yrityksen menneisyys, tulevaisuuden näkymät, omaisuus ja velat sekä yrittäjän osuus tuloksen tekoon. Hyödynnä yrityksesi hinnan määrittelyssä ulkopuolista tahoa, kuten yritysvälittäjää tai lakiasiantuntijaa.
Käytä hinnan määrittelyn pohjana yrityksesi taloudellisiin tunnuslukuihin perustuvaa laskennallista arvoa. Voit laskea arvon esimerkiksi tuottoarvon, substanssiarvon tai käyttökatteen avulla.
Kauppahintaan vaikuttaa myös goodwill eli liikearvo. Liikearvoon sisältyvät yrityksesi vaikeasti arvotettavat, aineettomat asiat. Se koostuu muun muassa yrityksesi brändistä, työntekijöiden osaamisesta, patenteista, asiakassuhteista ja hyvästä maineesta. Liikearvon määrittelyyn ei ole laskukaavoja, joten sitä on vaikea arvioida.
Yrityksen kauppahinta on aina kompromissi. Hinta on yleensä oikea, kun saat riittävän korvauksen yrityksestäsi ja ostaja saa yritystoiminnallaan kauppahinnan takaisin 2–5 vuodessa.
Varaudu siihen, että ostajan löytäminen yrityksellesi voi olla varsin työlästä ja viedä aikaa.
Aloita ostajan etsintä yrityksesi omista työntekijöistä, asiakkaista, kilpailijoista ja muista sidosryhmistä sekä sukulaisistasi. Mieti, kuka voisi olla kiinnostunut yrityksestäsi ja miksi. Esimerkiksi kilpailijasi voi haluta ostaa yrityksesi, jotta se saa markkinajohtajuuden. Joku työntekijöistäsi taas voi olla kiinnostunut ostamaan yrityksesi käynnistääkseen siten oman yrittäjyytensä.
Laadi yrityksestäsi myynti-ilmoitus ja julkaise se esimerkiksi alan lehdissä ja verkon eri kanavissa. Varaudu esittelemään yritystäsi jopa parille kymmenelle mahdolliselle ostajalle. Niistä yleensä vain muutama valikoituu neuvotteluihin asti. Laadi ostajaehdokkaita varten kattava esittelypaketti yrityksestäsi.
Hyödynnä ostajan etsimisessä esimerkiksi yritysvälittäjiä, oman seutusi kehittämisyhtiötä ja ELY-keskuksia. Niiden rekisterien ja verkostojen kautta yrityksellesi voi löytyä juuri sopiva ostaja.
Suunnittele huolellisesti etukäteen, miten toimit myyntineuvotteluissa. Jaa neuvottelut pienempiin osiin, joissa neuvottelette yhdestä asiasta kerrallaan.
Valmistaudu jokaiseen neuvotteluun huolellisesti. Varaudu vastaamaan ostajan erilaisiin näkemyksiin ja ehdotuksiin. Tee muistiinpanoja jokaisesta ostajan kanssa käymästäsi keskustelusta. Säilytä kaikki kaupankäyntiin liittyvät viestit.
Solmi salassapitosopimus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kun neuvottelut ovat lähteneet hyvin käyntiin, aiesopimuksen laatiminen on usein järkevää. Siinä voitte sopia, että kumpikaan osapuoli ei neuvottele muiden kanssa tiettynä ajanjaksona.
Jos neuvottelut etenevät hyvin, voitte tehdä esisopimuksen. Esisopimus kannattaa laatia etenkin silloin, jos olette jo sopineet kaupan tekemisestä mutta ette vielä kaikista yksityiskohdista. Tehkää lopullinen kauppasopimus vasta, kun kaikki on selvää molemmille osapuolille.
Teetä kaikki sopimukset ammattilaisella, esimerkiksi lakiasiantuntijalla.