Yrityksen arvonmääritys
Voit määrittää yrityksesi arvon esimerkiksi
- substanssiarvon
- tuottoarvon
- käyttökatteeseen perustuvan arvon avulla.
Käytä laskelmissa yrityksesi oikaistuja tilinpäätöstietoja. Ota yrityksesi kokonaisarvon määrittämisessä huomioon myös yrityksesi aineeton omaisuus.
Kun määrität yrityksesi arvoa, kartoita aluksi yrityksesi liiketoimintaan ja menestykseen vaikuttavat tekijät. Pohdi esimerkiksi, miten markkinoiden kehitys, yrityksesi asema markkinoilla ja yritysjohdon valinnat vaikuttavat yrityksesi tulevaisuuden näkymiin.
Selvitä sitten yrityksesi kannattavuus sekä rahoitus- ja varallisuusasema tilinpäätöksen perusteella. Arvioi yrityksesi kehitystä pohdintojesi ja tilinpäätöksen pohjalta. Näin saat pohjatiedot yrityksesi arvon määrittämiseksi.
Yleisimmät tavat määrittää pienten yritysten arvo laskennallisesti ovat substanssiarvo, tuottoarvo ja käyttökatteeseen perustuva arvo. Muita tapoja ovat muun muassa vapaan kassavirran malli ja vertailukauppa-arvon määrittäminen.
Pidä mielessä, että laskennallisten arvojen lisäksi yrityksesi arvoon vaikuttaa aina liikearvo eli goodwill. Siihen kuuluvat työntekijöidesi osaaminen, yrityksesi maine ja patentit sekä muu aineeton omaisuus.
Yrityksen arvon määrittäminen on haastavaa, joten se kannattaa yleensä jättää ammattilaisen tehtäväksi.
Yrityksesi substanssiarvo eli omaisuusarvo kertoo yrityksesi velattoman varallisuuden määrän. Voit laskea sen yksinkertaisimmillaan siten, että vähennät yrityksesi omaisuudesta kaikki sen velat.
Kun lasket yrityksesi substanssiarvoa, älä laske sitä virallisesta vaan normaalitilanteeseen oikaistusta taseesta. Silloin se vastaa paremmin yrityksesi varallisuuden käypää hintaa.
Huomaa, että vaikka substanssiarvoa käytetään usein kaupanteossa vähimmäishintana, se ei useinkaan ole lopullinen kauppahinta. Kauppaan nimittäin sisältyy yleensä paljon muutakin kuin pelkkä yrityksesi aineellinen varallisuus. Yrityksesi aineeton omaisuus voi joskus olla hyvinkin arvokasta, vaikkakin vaikeasti hinnoiteltavaa.
Substanssiarvolaskelma antaa siis yrityksellesi yleensä liian alhaisen arvon, etenkin jos yrityksesi on kannattava. Pelkkään substanssiarvoon perustuva arvonmääritys sopii parhaiten tappiota tekevälle tai toimintaansa lopettavalle yritykselle.
Tuottoarvo perustuu arvioon siitä, kuinka paljon yritys tuottaa lähivuosina rahaa uuden omistajan hallinnassa. Laadi mahdollisimman realistinen tulosennuste sen pohjalta, mikä yrityksesi tulos on keskimäärin ollut.
Käytä ennusteen tekemiseen yrityksesi normaalitilanteeseen oikaistuja tuloslaskelmia kolmelta viime vuodelta. Näin tuottoarvo vastaa paremmin todellisuutta kuin virallisia tuloslaskelmia käyttämällä. Muunna tuloslaskelmien pohjalta arvioimasi tuotot vielä nykyarvoon. Tuloksena on yrityksesi laskennallinen tuottoarvo.
Tuottoarvon tarkempi määritys vaatii muitakin tietoja. Siihen vaikuttavat esimerkiksi markkinoiden kehitys lähivuosina, miten yritys tukee uuden omistajansa liiketoimintaa ja miten uusi omistaja kehittää yritystä. Voit ottaa nuo asiat huomioon jo siinä vaiheessa, kun muunnat arvioimiasi tuottoja nykyarvoon.
Tuottoarvon avulla voit myös määritellä yrityksesi kauppahinnan: ostajan pitäisi pystyä kattamaan kauppahinta yrityksen 2–5 vuoden tuotoilla.
Jos yrityksesi on pieni ja sen taseen loppusumma on toimialan keskitasoa, voit määrittää yrityksesi arvon myös käyttökatteen avulla. Käyttökate on se rahamäärä, joka yrityksellesi jää käteen, kun se on maksanut kaikki liiketoiminnasta aiheutuvat kustannuksensa.
Kun määrität yrityksesi arvoa käyttökatteen avulla, laske ensin yrityksesi käyttökatteen keskiarvo kolmelta viimeiseltä vuodelta. Käytä laskelmassa yrityksesi normaalitilanteeseen oikaistuja tilinpäätöstietoja. Kerro sitten käyttökatteiden keskiarvo 3–5:llä. Kertoimen suuruuteen vaikuttavat muun muassa yrityksesi toimiala, tulevaisuuden näkymät ja tuloksen tekemisen tasaisuus.
Laskelman lopputuloksena saat suuntaa antavan arvon yrityksellesi. Huomaa, että vaikka laskelmaan vaikuttavat tulevaisuuden arviot, se pohjautuu kuitenkin jo toteutuneisiin lukuihin. Oletuksena on, että yrityksesi tekee myös tulevaisuudessa melko samanlaista tulosta kuin ennenkin.