suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Poliisi

Asiakirjojen katoamisilmoitukset

  • Lupa tai muu velvoite
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Poliisin myöntämien asiakirjojen katoamisilmoitukset tehdään poliisin lupahallintoon. Tämä koskee esimerkiksi passia ja henkilökorttia.

Muiden asiakirjojen katoamisesta ilmoitetaan joko sähköisesti tai paikan päällä poliisilaitoksella ilmoitusten vastaanottoon.

Toimi näin

Ilmoituksen voi tehdä joko sähköisesti tai lupakansliassa täytettävällä lomakkeella.

Sähköisellä rikosilmoituksella voit myös ilmoittaa kadonneesta tai anastetusta henkilökortista, passista ja ajokortista. Poliisi harkitsee annettujen tietojen perusteella kirjataanko asiassa rikosilmoitus vai muu ilmoitus.

Sähköisen rikosilmoituksen tekeminen vaatii tunnistautumisen ennen lomakkeen täyttämistä. Tunnistautuminen voidaan tehdä joko pankkitunnuksilla, sirullisella henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Ilmoitus kirjataan tunnistautumisen jälkeen avautuvalle sähköiselle rikosilmoituslomakkeelle. Lomakkeen yhteydessä on tarkemmat ohjeet lomakkeen täyttämisestä sekä vaadittavista tiedoista.

Väärän ilmoituksen tekeminen poliisille on rikos, josta on säädetty rikoslaissa rangaistus.

Kenelle ja millä ehdoin

Jos henkilö on tekemässä sähköistä passi- tai henkilökorttihakemusta, niin järjestelmä kehottaa tekemään aikaisemman asiakirjan katoamisesta sähköisen rikosilmoituksen.

Henkilökohtaisesti poliisin lupahallinnossa asioitaessa asiakas täyttää katoamisilmoituslomakkeen, jonka perusteella virkailija tekee Schengen-ilmoituksen poliisin rikosilmoitusjärjestelmään ja asiakirja peruutetaan.

Palvelun toteuttaa

Poliisi

Palvelusta vastaa

Poliisi
Tekstistä vastaa: Poliisi
Päivitetty: 26.3.2024