suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto

  • Palvelu
  • 13 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Siun soten alueella on 22 terveysasemaa. Voit asioida vapaasti sinulle kulloinkin parhaiten sopivalla Siun soten terveysasemalla, jolla on vapaita aikoja.

Kun soitat terveysasemalle, puheluusi vastaa sairaanhoitaja. Hän arvioi tilanteesi puhelimessa ja pyrkii aloittamaan asiasi hoidon heti. Hän kysyy tarvittaessa neuvoa toiselta tiimin jäseneltä, joka antaa neuvoja hoitajalle, soittaa sinulle itse tai pyytää sinut käymään omalla vastaanotollaan.

Terveysaseman moniammatilliseen tiimiin voi kuulua hoitajien ja lääkäreiden lisäksi muun muassa fysioterapian, mielenterveys- ja päihdepalvelujen, sosiaalipalvelujen ja suun terveydenhuollon ammattilaisia.

Jos tarvetta vastaanottokäynnille ei ole, saat hoidon asiaasi etänä. Etätoiminnalla säästämme sekä ammattilaisen että potilaan aikaa ja vaivaa, vähennämme infektiosairauksien leviämistä ja luontokin kiittää.

Ohjeet jatkoyhteydenottoon saat aina omalta terveysasemaltasi.

Toimi näin

Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita yleiseen hätänumeroon 112.

Jos tarvitset muuta kiireellistä hoitoa, ota yhteyttä omalle terveysasemallesi tai Päivystysapu 116 117 -palveluun. Ensiapua vaativissa tilanteissa voit tulla terveysasemalle tai keskussairaalan yhteispäivystykseen soittamatta etukäteen.

Verkkoajanvarauspalvelussa voit varata ajan sairaanhoitajalle esimerkiksi, jos kyseessä on flunssa, vatsatauti, iho-oireet, pienet vammat, säännölliset injektiot tai tarvitset rokotuksia, ompeleiden tai hakasten poistoa, korvahuuhtelua tai EKG:n eli sydänfilmin ottoa. Verkkoajanvarauspalvelun palveluvalikoima vaihtelee terveysasemittain.

Voit varata aikoja tai jättää yhteydenottopyynnön myös muun muassa terveydenhoitajalle, fysioterapeutille ja diabeteshoitajalle.

Ajanvaraus ja neuvonta puhelimitse

  • Kun olet jonossa, odota kunnes puheluun vastataan. Jos katkaiset puhelun ja soitat uudelleen, joudut jonon viimeiseksi.
  • Kiireettömissä asioissa voit jättää takaisinsoittopyynnön ja sinulle soitetaan takaisin saman arkipäivän aikana. Takaisinsoitto soitetaan vain kerran. Jos et pystynyt vastaamaan takaisinsoittoon, jätä uusi takaisinsoittopyyntö.

Varatun ajan peruminen

Jos et pääse varatulle käynnille, peru ajanvaraus ajoissa. Varattu aika perutaan ensisijaisesti puhelimitse. Sähköisesti tehdyn ajanvarauksen perumiseen verkkoasiointipalvelussa tarvitset varaustunnuksen.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksullinen.

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta viimeistään arvio tehdään kolmen arkipäivän kuluessa potilaan yhteydenotosta. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaSiun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Palvelusta vastaaSiun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Alue Heinävesi, Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kitee, Kontiolahti, Lieksa, Liperi, Nurmes, Outokumpu, Polvijärvi, Rääkkylä, Tohmajärvi
Palvelun kieletenglanti, suomi
Tekstistä vastaa: Siun sote – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä
Päivitetty: 14.7.2022