suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Ensihoito

  • Palvelu
  • 13 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Ensihoitopalvelu on kiinteä osa Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen tuottamaa pelastustoimea. Pelastuslaitos tuottaa sovitun tason mukaista sairaalan ulkopuolista ensihoitopalvelua onnettomuus- ja sairaustilanteissa.

Ensihoitopalvelutoiminnan tarkoituksena on, että pelastuslaitos tuottaa sairaalan ulkopuolista ensihoitoa siten, että asiakkaan tarpeet huomioiden hänen tilansa pystytään vakiinnutta ...

Toimi näin

  • Jos epäilet, onko kyseessä hätätilanne vai ei, on aina parempi soittaa hätänumeroon 112 kuin olla soittamatta.

Milloin soitat 112?

  • Kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti ensihoitopalvelun paikalle.
  • Kun tiedät tai epäilet terveydentilan olevan uhattuna

Soita hätänumeroon 112 esimerkiksi, kun

  • huomaat onnettomuuden tai tulipalon
  • huomaat meneillään olevan tai tapahtuneen rikoksen on tarvetta ambulanssille tai sosiaaliviranomaiselle

Soita hätäpuhelu itse, mikäli mahdollista. On hyvä, että hätäpuhelun soittaa henkilö, jota asia koskee, mikäli tämä vain on mahdollista. Hänellä on useimmiten sellaisia tietoja, joita päivystäjä tarvitsee määritellessään avun tarvetta. Välikäsien kautta tuleva puhelu voi pahimmillaan viivästyttää avun paikalle tuloa.

Hätäpuhelun soittajan on hyvä tietää sijaintinsa. Katuosoite ja kunta ovat hätätilanteessa tärkein sijaintitieto. Mitä tarkemmin sijainti on tiedossa, sitä nopeammin saadaan apua. Erityisesti vapaa-ajanviettopaikan tarkat sijaintitiedot on hyvä selvittää etukäteen.

Voit tutustua tarkemmin hätäkeskuksen toimintaan internetsivulla: www.112.fi, osa tekstistä on lainattu hätäkeskuksen sivuilta.

Tausta ja lainsäädäntö

Palvelun toteuttaa

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote

Palvelusta vastaa

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Tekstistä vastaa: Pohjois-Karjalan hyvinvointialue – Siun sote
Päivitetty: 2.1.2023