Digitaalisen asioinnin tuki
- Palvelu
- 8 kuntaa
- Julkinen palvelu
Alueen asukkaat voivat hoitaa verkkoasiointia digipalvelupisteessä. Pisteissä tarjotaan myös henkilökohtaista digitukea noin kerran viikossa. Digitukea on mahdollista saada henkilökohtaisesti myös puhelimitse sekä chatin kautta.
Digipalvelupisteessä asukkaalla on käytössään tarvittavat päätelaitteet ja tietoliikenneyhteydet sekä tukimateriaalia verkkoasiointia varten. Henkilökohtaista digitukea on ...
Toimi näin
Digipalvelupisteellä voi asioida aukioloaikoina. Yhteyttä voi ottaa myös puhelimitse tai chatissa.
Tausta ja lainsäädäntö
Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.
Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.
Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.