Digituki
Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua.
Viranomaiset auttavat omien verkkopalveluidensa käytössä. Monet digituen tarjoajat, esimerkiksi kirjastot ja yhdistykset, neuvovat niin viranomaispalvelujen kuin muun nettiasioinnin kanssa. Toisen henkilön asioiden hoitamiseen tarvitaan valtuutus.
Digituella tarkoitetaan sähköisen asioinnin, sähköisten palveluiden ja laitteiden käytön tukea. Tuen sisältö voi vaihdella verkkoasioinnin opastamisesta sovellusten asentamiseen ja käyttöönottoon. Digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista.
Kukin digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Viranomaisilla on kuitenkin aina velvollisuus opastaa omien palveluidensa käytössä.
Digituki voi olla
- lähitukea: esimerkiksi asiointipisteet, vertaistuki ja kotiin annettava tuki
- etätukea: esimerkiksi chat, puhelin- tai videotuki
- koulutusta: esimerkiksi verkkokoulutukset, kansalaisopistojen kurssit ja videot.
Tukea antava henkilö ei voi asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankkitunnuksia tai muita tunnuksia.
Digitukea voivat antaa esimerkiksi
- asiointipisteet
- kansalais- ja työväenopistot
- kirjastot
- vertaisopastajat
- yhdistykset, järjestöt tai yritykset.
Tarkista etukäteen
- tarvitsetko opastusta varten oman laitteen vai
- onko paikan päällä laitteita, joilla voit harjoitella.
Uuden laitteen käyttöönotto-opastusta kannattaa ensimmäiseksi kysyä laitteen myyjältä. Käyttöönottoasetusten teko onnistuu usein myymälässä tai myyjän puhelintuen avulla. Käyttöönoton tuki voi olla maksullista.
Muussa tapauksessa kysy neuvoa kotikuntasi kirjastosta tai asiointipisteestä. Näiltä saat tiedon, kuka tai mikä taho kotikunnassasi voi auttaa. Myös Kansalaisneuvonnasta voit kysyä, mitkä tahot tarjoavat digitukea lähiseudullasi.
Digitaitojasi voit kehittää myös aikuisopistoissa, työnväenopistoissa ja kansalaisopistoissa. Niiden järjestämät kurssit voivat kestää muutaman tunnin, päivän tai koko lukukauden.
Järjestöt järjestävät lyhyitä ja perusteellisempiakin kursseja. Järjestöt opastavat digitaitoja sekä omille kohderyhmilleen että avoimesti kaikille kiinnostuneille.
Monet järjestöt tuottavat tietotekniikan opastusta erityisesti ikääntyneille. Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf kokoaa valtakunnallisesti tietoa siitä, missä opetusta on tarjolla.
Ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan. Se on Digi- ja väestötietoviraston palvelu, joka opastaa oikean viranomaisen luo ja neuvoo palvelujen käytössä. Kansalaisneuvonnan kanssa voit asioida
- puhelimitse
- verkon chatissa
- sähköisellä lomakkeella
- sähköpostitse
- etäyhteydellä
- puhelimen tekstiviestillä.
Kansalaisneuvonta ei itse hoida viranomaisasioita mutta ohjaa sinut oikean viranomaisen luo. Kansalaisneuvonta toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kotikuntasi asiointipisteestä tai kirjastosta voit saada digitukea muun muassa
- netissä asiointiin
- netin käyttöön yleisesti
- vastaanottoaikojen varaamiseen
- verkkolomakkeiden täyttämiseen
- asiakirjojen skannaamiseen
- tulostamiseen.
Monet järjestöt tuottavat tietotekniikan opastusta laajasti eri kohderyhmille. Suomi.fi-verkkopalvelun kartalta löydät digitukea tarjoavia palvelupaikkoja. Rajaa karttaa kunnan perusteella.
Digituen palvelupaikat Suomi.fi-kartallaAvautuu uuteen ikkunaan.
Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf kokoaa valtakunnallisesti tietoa siitä, missä on tarjolla digitukea erityisesti ikääntyneille. SeniorSurfin verkkopalvelusta löydät lähimmän opastuspaikan hakemalla paikkakunnan nimellä tai postinumerollasi.
Etsi itseäsi lähellä oleva opastuspaikka Seniorsurf.fin kartalta.Avautuu uuteen ikkunaan.
Kunnan, kirjastojen ja kaikkien viranomaisten digineuvonta on aina maksutonta. Järjestöt tarjoavat yleensä maksutonta opastusta.
Aikuis-, työväen- tai kansalaisopistoissa annettava digiopetus on yleensä maksullista.
Yritykset veloittavat palveluistaan hinnastonsa mukaan. Tiedustele hintaa, ennen kuin ostat asennus- tai neuvontapalveluita yrityksiltä.
Viranomaisten sähköiset palvelut edellyttävät yleensä niin sanottua vahvaa tunnistamista. Sillä varmistetaan käyttäjän henkilöllisyys sähköisesti.
Vahva tunnistautuminen onnistuu
- verkkopankkitunnuksilla
- mobiilivarmenteella
- sähköisellä henkilökortilla ja lukijalla.
Tunnistautuminen on turvallista, ja kaikki tietosi kulkevat viranomaiselle suojatussa yhteydessä.
Jos et halua käyttää tunnistautumiseen verkkopankkitunnuksiasi, voit hankkia kännykkäsi liittymään mobiilivarmenteen ja opetella käyttämään sitä.
Lue lisää vahvasta tunnistautumisesta.Avautuu uuteen ikkunaan.
Älä koskaan anna verkkopankkitunnuksiasi kenellekään. Jos haluat valtuuttaa muun henkilön hoitamaan pankkiasioitasi, ole yhteydessä omaan pankkiisi.
Verkkopankkitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tunnisteita ei pidä koskaan antaa myöskään digituen tarjoajalle, opastajalle, kurssinpitäjälle tai muulle henkilölle, joka auttaa sinua asioinnissa.
Jos asioit tukihenkilön läsnä ollessa, pyydä häntä poistumaan siksi hetkeksi, kun syötät verkkoon tunnuslukusi tai muut tunnistetietosi.
Kyllä, mutta tarvitset siihen henkilön suostumuksen. Henkilön täytyy siis valtuuttaa sinut asioimaan puolestaan.
Suomi.fi-valtuudet-palvelun kautta voit pyytää läheiseltäsi valtuuden hänen asioidensa hoitamiseen verkossa. Valtuuspyynnössä määrittelet, kenen asioita haluat hoitaa, millä aikavälillä ja missä asioissa, esimerkiksi lääkereseptin uusimisessa tai veroasioissa. Valtuus on voimassa, kun läheisesi on hyväksynyt pyynnön.
Kirjasto tai kunnan asiointipiste ohjaa sinut sopivan toimijan asiakkaaksi. Yritykset ja yksittäiset neuvontapalveluja myyvät henkilöt tekevät kotikäyntejä.
Jos päädyt ostamaan apua yritykseltä, voit hakea laskusta kotitalousvähennyksen verotukseesi. Kotitalousvähennystä saa tietoteknisen laitteen asentamisesta ja korjaamisesta, verkkoyhteyksien asentamisesta ja korjaamisesta sekä ohjelmien asentamisesta laitteisiin. Kotiin voi tilata myös opastus- ja neuvontatyötä, joka kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin.
Älä ole huolissasi. Viranomaiset antavat tukea ja opastusta sähköisten asiointipalveluiden käyttöön. Niille kansalaisille, jotka eivät voi tai halua käyttää verkkopalveluita, viranomaisilla on velvollisuus tarjota palvelut muilla tavoilla.
Aloita Valli ry:n Ikäteknologiakeskuksen verkkosivuilta. Ikäteknologiakeskus kokoaa tietoa ikääntyneille tai toimintarajoitteisille sopivasta tekniikasta. Esimerkiksi puheentunnistus voi auttaa laitteiden käytössä merkittävästi. Markkinoilla on ikääntyneille suunniteltuja, toiminnoiltaan yksinkertaisia tietokoneita ja sovelluksia tabletteihin.
Siirry Valli ry:n Ikäteknologiakeskuksen verkkosivuille.Avautuu uuteen ikkunaan.
Chat on vuorovaikutuskanava, jossa asioit neuvojan kanssa tietokoneen välityksellä reaaliaikaisesti: kirjoitat asiasi ja hän vastaa saman tien. Chatia voi verrata vaikka kirjoittamalla käytävään puheluun.
Monilla kunnilla, virastoilla sekä useilla verkkokaupoilla on omia chat-palveluitaan. Chat-ikkuna näkyy usein verkkosivujen oikeassa alareunassa, ja se saattaa aueta automaattisesti.
Kansalaisneuvonnan, kuntien ja viranomaisten chat-palvelut ovat toiminnassa virka-aikaan.
Jotkut chatit saattavat olla robotteja, eikä niissä vastaakaan ihminen. Tekoälyyn perustuva robotti lukee kysymyksesi ja pyrkii vastaamaan sinulle. Jos robotti ei osaa vastata, se ohjaa sinut kysymään kysymyksesi ihmiseltä.