Hinnoittelu
Määrittele yrityksesi tuotteille sopiva hintataso suhteessa kilpaileviin tuotteisiin. Hyödynnä tuotteidesi yksikköhintojen määrittelyssä hinnoittelumenetelmiä. Kun markkinoit yrityksesi tuotteita, merkitse niiden hinnat lain ja määräysten mukaisesti. Noudata hinnoittelusäännöksiä myös alennusmyynneissä ja tarjoustuotteissa.
Päätä, minkä hintatason haluat yrityksesi tuotteille suhteessa kilpaileviin tuotteisiin.
Jos yrityksesi on lanseeraamassa uudenlaista tuotetta, harkitse korkeaa hintatasoa (kermankuorintahinnoittelu). Korkea hinta on perusteltu myös, kun haluat antaa tuotteestasi erityisen laadukkaan kuvan (imagohinnoittelu).
Jos et halua kilpailla hinnalla, voit valita keskihinnoittelun (vakiohinnoittelu). Sitä käyttäessäsi tuotteidesi hinnat seuraavat alan yleistä hintatasoa. Ne voivat noudattaa myös suurimpien kilpailijoidesi hintoja.
Jos yrityksesi tuo markkinoille edullisia massatuotteita, harkitse matalaa hintatasoa (penetraatiohinnoittelu). Alhaisella hinnalla saat asiakkaat ostamaan uutta tuotettasi nopeasti.
Kilpailijoita halvempi hinta voi tulla kyseeseen myös, jos haluat tavoitella suuria myyntimääriä (volyymihinnoittelu). Se kuitenkin edellyttää kilpailijoita pienempiä yksikkökustannuksia.
Voit käyttää yrityksesi tuotteiden hinnoittelussa esimerkiksi seuraavia menetelmiä:
Markkinapohjaisessa hinnoittelussa hinta perustuu kilpailijoiden ja markkinoiden määräämään hintatasoon. Kun vähennät markkinahinnasta voittotavoitteesi, saat selville, mitä tuote saa maksaa yrityksellesi.
Katetuottohinnoittelussa sinun tulee vähentää tuotteelle suunnittelemastasi hinnasta sen valmistus- ja hankintakulut. Saat tulokseksi katetuoton. Laske yhteen kaikkien tuotteidesi katetuotto. Jos se on suurempi kuin yrityksesi palkkojen, vuokrien ja muiden kiinteiden kulujen määrä, yrityksellesi jää voittoa.
Omakustannus- eli voittolisähinnoittelussa sinun tulee ensin laskea, mitä tuotteen valmistus maksaa yrityksellesi. Lisää valmistushintaan osuus yrityksesi kiinteistä kuluista, kuten palkoista ja vuokrista. Lisää vielä haluamasi voitto ja verot. Saat tulokseksi tuotteen ehdottoman minimihinnan.
Käytätpä mitä hinnoittelumenetelmää tahansa, älä alihinnoittele tuotteitasi.
Hinnan ilmoittamisvelvollisuus ja -tapa riippuvat markkinointivälineestä ja myyntitavasta. Asiaan vaikuttaa myös se, onko kyse tavarasta vai palvelusta. Lisäksi säännöt voivat olla eri tavaroilla ja palveluilla erilaiset. Ilmoita hinta kuitenkin aina selvästi, helposti ymmärrettävästi ja yksiselitteisesti.
Kun markkinoit tuotettasi kuluttajille ja kerrot siitä hintatietoja, ilmoita tuotteen kokonaishinta veroineen. Toimituskulut, kuten postitus- tai rahtikulut, on myös sisällytettävä kokonaishintaan.
Vähittäismyyntipaikassa ja sen yhteydessä olevassa näyteikkunassa sekä verkkosivustoilla tarjolla olevista tavaroista on ilmoitettava myynti- ja yksikköhinta, kuten kilo-, litra- tai metrihinta. Lisää myös yksikköhintaan verot ja maksut mahdollisia panttimaksuja lukuun ottamatta.
Noudata hintamerkintöjä koskevia säännöksiä myös alennusmyynnin aikana.
Alennusmarkkinointi on sallittua, kunhan se ei ole totuudenvastaista eikä harhaanjohtavaa. Mainoksesta kuluttajalle syntyvän mielikuvan tai yleisvaikutelman pitää vastata todellisuutta.
Kun tavaraa markkinoidaan alennuksella tai alennettuun hintaan, markkinoinnissa on ilmoitettava myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Tuotteen hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos hintaa ei ole oikeasti alennettu, eikä kuluttajan saama hintaetu ole todellinen.
Jos alennusmyynti ei koske kaupan koko valikoimaa, ilmoita alennusmyynnin piiriin kuuluvat tuotteet tai tuoteryhmät selvästi.
Huomaa, että et voi käyttää alennus-sanaa, jos yrityksesi ei ole aiemmin perinyt tuotteesta alentamatonta hintaa. Jos tuote on aivan uusi, voit järjestää alennusmyynnin sijasta tarjouskampanjan.
Alennusmyynti voi kestää korkeintaan kaksi kuukautta yhteen menoon. Niitä voi olla kalenterivuoden aikana yhteensä korkeintaan kolme kuukautta.
Määrittele, millä perusteella myönnät alennusta. Yleisimmät alennustyypit perustuvat
- määrään
- aikaan
- noutoon
- ennakkotilaukseen
- keskittämiseen.
Laske etukäteen, kuinka paljon myynnin pitää kasvaa, jotta alennusmyynti on kannattava.