suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Verkkomainonnan säännöt tutuiksi

Julkaistu 19.5.2016

Yritysten on tärkeää tietää säännöt, joita noudattamalla kaikki verkkomainonta voidaan tunnistaa mainonnaksi, ja varmistaa etteivät riko piilomarkkinointikieltoa. Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiehet ovat yhteisesti laatineet yrityksille suunnatun linjauksen piilomainnonnasta.

Viime vuosina mainonta on lisääntynyt huomattavasti etenkin sosiaalisessa mediassa.  Kun mainos on paikassa, jossa on totuttu näkemään toimituksellista sisältöä, on erityisen tärkeää kertoa kuluttajille, että kyseessä on mainos tai maksettu sisältö.

Keskeiset pelisäännöt:

  • Markkinoinnista tulee käydä selvästi ilmi, kenen lukuun mainostetaan, ja että kyseessä on mainos.
  • Esimerkiksi blogipostauksen katsotaan olevan mainontaa, jos yritys esimerkiksi maksaa bloggaajalle siitä, että tämä laatii postauksen, jossa mainitaan yrityksen tuote, tai jos yritys esimerkiksi lähettää bloggaajalle ilmaiseksi tuotteitaan ja bloggaaja laatii niistä postauksen.
  • Yrityksen omistaja tai työntekijä ei saa perättömästi väittää tai antaa vaikutelmaa, että hän ei toimi kauppaan, liike-elämään tai ammattitoimintaan liittyvissä tarkoituksissa, eikä perättömästi esiintyä kuluttajana.
  • Mainonnan tunnistettavuus toteutetaan aina kokonaisarvioinnilla, johon vaikuttavat mm. sanavalinnat, fonttikoko jne. Lisäksi arviointiin vaikuttavat myös muut asiat, kuten kuvavalinnat, kirjasinlaji, tekstin väri, taustan väri, asettelu ja mainokselle valittu media.
  • Postaus, viesti tai advertoriaali on riittävän hyvin merkittynä, jos se on selkeästi merkitty sanalla mainos.
  • Kaikki lapsille ja nuorille suunnattu markkinointi täytyy merkitä niin, että lapset ja nuoret ymmärtävät kyseessä olevan mainos.
  • Jos mainoksesta ei selkeästi käy ilmi, että kyseessä on mainos, elinkeinonharjoittaja, jonka tuotteita mainostetaan, on vastuussa piilomainonnan sääntöjen rikkomisesta.

Lisätietoja:

Pohjoismaiden kuluttaja-asiamiesten yhteinen kannanotto verkon piilomainonnasta (2016).Avautuu uuteen ikkunaan.

Natiivi- ja sisältömarkkinoinnin määrittelyt: IAB Finlandin Natiivimainonnan opas, 2015Avautuu uuteen ikkunaan.. (pdf)

KKV:n puhelinneuvonta yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa, neuvontanumero: 029 505 3002, ti–to klo 10–12.