suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Palvelu

Työsuojeluhenkilörekisteri

Miten asioin tässä palvelussa?

Katso tähän palveluun liittyvät sähköiset asiointikanavat, puhelinpalvelut sekä palvelupaikat.
Vastuuorganisaatiot: Työturvallisuuskeskus, Sosiaali- ja terveysministeriö
Alue: valtakunnallinen
Palvelun kielet: suomi, ruotsi

Laki työsuojeluhenkilörekisteristä edellyttää, että työnantaja ilmoittaa työsuojeluhenkilörekisteriin työpaikalle työnantajan ja työtekijöiden väliseen työsuojelun yhteistoimintaan valittujen ja nimettyjen henkilöiden yhteystiedot ja syntymäajan. Rekisteriin ilmoitetaan seuraavia tehtäviä hoitavien henkilöiden tiedot:

  • työsuojelupäällikkö
  • työsuojeluvaltuutetut
  • työsuojeluvaravaltuutetut
  • työsuojelutoimikunnan tai vastaavan toimielimen jäsenet (vähintään 20 henkilön yritys tai organisaatio)
  • työsuojeluasiamiehet (mikäli nämä on työpaikalla valittu).

Lisäksi ilmoitetaan työnantajaa ja työpaikkaa koskevat tiedot, työsuojelun yhteistoimintakausi sekä työterveyshuoltopalvelujen tuottaja. Työpaikka työsuojeluhenkilörekisterissä tarkoittaa työsuojelun yhteistoimintatyöpaikkaa eli sitä kokonaisuutta jonka puitteissa yhteistoiminta on järjestetty. Työsuojeluhenkilörekisterin tietoja käytetään työsuojelutiedon välittämiseen ja työsuojelukoulutuksen järjestämiseen.


Toimi näin

Työsuojeluhenkilörekisterin verkkosivuilta kirjaudutaan sähköiseen ilmoitusjärjestelmään. Ensimmäisen kerran työpaikkaa rekisteriin ilmoitettaessa järjestelmä lähettää ilmoituksen tekijälle hänen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen henkilökohtaiset tunnukset tietojen tallentamiseen rekisterijärjestelmään. Henkilökohtaisilla tunnuksilla henkilö ylläpitää ja päivittää työpaikkansa rekisteritietoja.


Kenelle ja millä ehdoin

Työsuojeluhenkilörekisteriin tekee ilmoituksen työpaikan työsuojelupäällikkö tai muu työnantajan valtuuttama henkilö.


Tausta ja lainsäädäntö

Laki työsuojeluhenkilörekisteristä


Palvelun toteuttaa: 
Työturvallisuuskeskus