suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Valtioneuvoston kanslia

Tieto- ja asiakirjapyynnöt ministeriöille

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta tai muusta tallenteesta. Oikeus tarkoittaa tietoa asiakirjan tai tallenteen olemassaolosta ja sisällöstä. Tietopyynnöt menevät valtioneuvoston kanslian tiedonhallintayksikköön. Ministeriö voi vastata tietopyyntöön vain siinä tapauksessa, että lähettäjä on antanut yhteystietonsa. Ministeriö vastaa tietopyyntöön viivytyksettä ja viimeistään kahden viikon kuluessa pyynnön saapumisesta. Jos asiakirjojen toimittaminen kestää yli kaksi viikkoa tai tiedon hakemisesta syntyy kuluja, ministeriö ilmoittaa asiasta erikseen.

Toimi näin

Yksilöi tietopyyntö mahdollisimman tarkasti, jotta asiakirjat voidaan helposti löytää. Esimerkiksi asiakirjan päivämäärä tai otsikko kannattaa aina ilmoittaa, jos se on tiedossa. Mikäli yksilöinti ei ole mahdollista, ministeriön tiedonhallintayksikkö voi auttaa tiedonhakijaa asiahakemistojen käytössä.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksuton.

Jos tieto ei ole löydettävissä asianmukaisesta asiakirjarekisteristä tai -luettelosta, voidaan tiedon esille hakemisesta periä kustannusperusteinen korvaus. Mahdollisesta tiedon esille hakemisen maksusta ilmoitetaan erikseen. Maksua ei peritä, jos kustannus jää alle 10 €.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaValtioneuvoston kanslia
Palvelusta vastaaValtioneuvoston kanslia
Alue Koko Suomi
Palvelun kieletsuomi, ruotsi, englanti
Tekstistä vastaa: Valtioneuvoston kanslia
Päivitetty: 7.7.2021