suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä

Sosiaaliasiamies

  • Palvelu
  • 7 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Sosiaalihuollon asiakaslaki määrittää sosiaaliasiamiehen tehtävät:

• neuvoo asiakkaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa

• avustaa asiakasta tämän lain mukaiseen muistutukseen liittyvissä asioissa

• tiedottaa asiakkaan oikeuksista

• toimii asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

• seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittaisen selvityksen kunnanhallitukselle

Toimi näin

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaaliasiamiehen tavoittaa maanantaina, tiistaina ja torstaina klo 8-11 välisenä aikana puhelinnumerosta 044 797 0548 tai sähköpostilla tiina.komulainen@kainuu.fi.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Sosiaaliasiamies edistää sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksia ja niiden toteutumista sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Sosiaaliasiamies antaa neuvontaa, avustaa sosiaalihuoltoa koskevien muistutuksien tekemisessä ja tiedottaa sosiaalihuollon asiakkaita heidän oikeuksistaan. Hän seuraa sosiaalihuollon asiakkaina olevien henkilöiden oikeuksien ja aseman kehitystä.

Sosiaaliasiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Hän on puolueeton toimija, joka ei aja asioita oikeudellisesti, vaan toimii neuvoa antavasti.

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista

Perustiedot

Palvelun toteuttaaKainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä
Palvelusta vastaaKainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä
Alue Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Paltamo, Ristijärvi, Sotkamo, Suomussalmi
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä
Päivitetty: 19.11.2021