suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuten esimerkiksi lääkäreille, farmaseuteille, sairaanhoitajille ja sosionomeille.

Ammattikortilla on mahdollista tunnistautua luotettavasti terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja allekirjoittaa sähköisesti potilasasiakirjoja ja lääkemääräyksiä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikort ...

Toimi näin

Ensimmäisen ammattikortin tilaaminen

Jos tilaat ensimmäistä ammattikorttiasi tai jos aikaisempi ammattikorttisi ei ole voimassa, tilaa kortti julkisen terveydenhuollon rekisteröintipisteestä. Lista rekisteröintipisteistä on julkaistu Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla. Apteekissa työskentelevät sote-ammattilaiset tilaavat ensimmäisen ammattikorttinsa ensisijaisesti apteekistaan, jos apteekissa on oma rekisteröintipiste.

Rekisteröintipisteeseen on hyvä varata aika etukäteen. Osaan rekisteröintipisteistä voi varata ajan ajanvarauspalvelun kautta. Ajan voi varata myös ottamalla yhteyttä rekisteröintipisteeseen.

Ota mukaan rekisteröintipisteeseen voimassa oleva tunnistamisasiakirja, eli henkilökortti tai passi. Hyväksyttäviä tunnistamisasiakirjoja ovat myös voimassa olevat Euroopan talousalueen jäsenvaltion, Sveitsin tai San Marinon viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti, ja muun valtion viranomaisen myöntämä passi. Jos sinulla ei ole mitään edellä mainituista asiakirjoista, poliisi voi pyynnöstä tunnistaa henkilöllisyytesi ja tehdä erillisen tunnistamisasiakirjan, jonka poliisi lähettää rekisteröintipisteeseen.

Ammattikortin uusiminen

Jos sinulla on vielä voimassa oleva sosiaali- ja terveydenhuollon ammattikortti ja tarvitset uuden kortin, voit tilata uuden kortin WebVartti-palvelusta. WebVartista voi tilata kortin kuvallisena tai kuvattomana aikaisemman kortin mukaisesti.

Kortin käyttöönotto

Jotta korttia voi käyttää tunnistautumiseen tai esimerkiksi reseptien allekirjoittamiseen, on kortti ensin aktivoitava. Aktivointiin tarvitset aktivointitunnusluvun, joka lähetetään erillisessä kirjeessä. Aktivoinnissa luot kortille kaksi henkilökohtaista PIN-tunnuslukua.

Jos kortti katoaa tai menee rikki, tulee varmenne sulkea ottamalla yhteyttä sulkupalveluun.

Kenelle ja millä ehdoin

Hakijalla täytyy olla voimassa oleva ammattioikeus Terhikki- tai Suosikki-rekisterissä. Jos hakijalla ei ole voimassa olevaa Terhikki- tai Suosikki-rekisteriin merkittyä ammattioikeutta, ei ammattikorttia voi tilata.

Palvelun toteuttaa

Digi- ja väestötietovirasto

Palvelusta vastaa

Digi- ja väestötietovirasto
Tekstistä vastaa: Digi- ja väestötietovirasto
Päivitetty: 28.3.2022