suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Sosiaali- ja kriisipäivystys

  • Palvelu
  • 11 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä huolehdimme maakunnan päivystyksellisistä kiireellisistä sosiaalihuollon tehtävistä ja tarjoamme kriisityötä akuutin traumaattisen kriisitilanteen kohdanneelle.

Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidamme:

• kiireelliset lastensuojeluasiat

• alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet

• perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet

• akuuti ...

Toimi näin

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen suora asiakaslinja on toiminnassa ympäri vuorokauden eli 24/7. Kun olemme kiireellisellä työtehtävällä, emme voi ottaa vastaan asiakaspuheluja.

Kiireellistä apua vaativassa tilanteessa soita aina hätänumeroon. Hätäkeskus välittää sosiaali- ja kriisipäivystykselle yleiseen hätänumeroon tulleista yhteydenotoista sellaiset, joissa hätäkeskuspäivystäjän arvion mukaan tarvitaan sosiaalitoimen kiireellisiä toimenpiteitä.

Kun otat yhteyttä omasta tilanteestasi:

• Kerro ammattilaiselle tilanteestasi omin sanoin.

• Sovi ammattilaisen kanssa jatkotoimenpiteistä ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan.

Kun otat yhteyttä jonkun toisen tilanteesta:

• Pyri keskustelemaan huolenaiheesta suoraan asianomaisen kanssa. Mikäli keskustelu onnistuu, mutta tilanne on silti vaikea ja kiireellinen, kannusta henkilöä itseään ottamaan yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Kiireettömissä tilanteissa yhteydenotto tehdään ikäryhmäkohtaisiin neuvonnan ja ohjauksen palvelunumeroihin, tai sähköisesti lomakkeella.

• Joskus huolenaiheesta puhuminen ei tuota toivottua tulosta. Kun keskustelu asianomaisen kanssa ei auta ja tilanne vaatii kiireellistä puuttumista, voit ottaa yhteyttä suoraan sosiaali- ja kriisipäivystykseen. Ilmoituksen voit tehdä haluamallasi tavalla ja sen voi tehdä myös nimettömänä, ilman kohteena olevan henkilön suostumusta.

Kiireettömissä tilanteissa tulee aina ensisijaisesti olla yhteydessä alueen neuvonta- ja ohjauspalveluihin

Kiireettömät lastensuojeluilmoitukset sekä muut sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset kaikkia ikäryhmiä koskien tehdään käyttäen sähköistä asiointia.

Kenelle ja millä ehdoin

Sosiaali- ja kriisipäivystyksen palvelut on tarkoitettu kaikille, jotka asuvat tai oleskelevat Kanta-Hämeen alueella ja tarvitsevat kiireellistä ja välttämätöntä apua tai tukea. Henkeä ja terveyttä uhkaavissa hätätilanteissa ota yhteyttä hätäkeskukseen 112.

Tausta ja lainsäädäntö

Sinun tulee ottaa yhteyttä sosiaalipäivystykseen, kun tarvitset esimerkiksi lastensuojeluun, perhekriiseihin, perheväkivaltaan, elämänhallintaan, mielenterveyteen tai päihteisiin liittyvää kiireellistä apua. Sosiaalipäivystystä järjestetään ympärivuorokautisesti.

Sosiaalipäivystys toimii yhteistyössä terveydenhuollon päivystyksen, pelastustoimen, poliisin, hätäkeskuksen ja muiden viranomaisten kanssa.

Palvelun toteuttaa

Kanta-Hämeen hyvinvointialue, Riihimäen kaupunki, Hausjärven kunta, Humppilan kunta, Forssan kaupunki, Hattulan kunta, Ypäjän kunta, Janakkalan kunta, Tammelan kunta, Lopen kunta, Jokioisten kunta

Palvelusta vastaa

Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Tekstistä vastaa: Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Päivitetty: 13.11.2023