suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Varkauden kaupunki

Perusopetuksen erityisopetus ja erityinen tuki

  • Palvelu
  • Varkaus
  • Julkinen palvelu

Perusopetuksen oppilailla on oikeus saada tarvittaessa erityisopetusta tai muuta tukea. Tuki voi olla yleistä, tehostettua tai erityistä. Oppilaan tulee tarpeen vaatiessa saada tukea viivytyksettä. Erityinen tuki edellyttää hallintopäätöstä.

Jos oppilas on jäänyt jälkeen tilapäisesti tai muutoin tarvitsee lyhytaikaista tukea, hänellä on oikeus tukiopetukseen.

Oppimis- tai koulunkäyntivaikeuksie ...

Toimi näin

Kun huoltajalla herää huoli oppilaan tuen tarpeesta, tulee hänen olla yhteydessä luokanopettajaan tai luokanohjaajaan. Tehostettua tukea annetaan oppilaalle silloin, kun yleinen tuki ei riitä. Tehostettu tuki on suunnitelmallista ja sitä arvioidaan oppimissuunnitelmassa. Tehostettu tuki edellyttää rehtorin tekemää päätöstä. Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen käsitellään pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti oppilashuoltotyössä.

Erityistä tukea annetaan niille oppilaille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muilla tukitoimilla. Erityisen tuen tavoitteena on kokonaisvaltaisen tuen tarjoaminen oppilaalle niin, että oppilas voi suorittaa oppivelvollisuutensa ja hänellä on edellytystensä mukaisesti halu oppia ja pohja siirtyä jatko-opintoihin peruskoulun jälkeen.

Erityisen tuen antamiseksi tehdään kirjallinen erityisen tuen päätös. Erityisen tuen päätöksen valmistelee Varkaudessa erityiskasvatuksen työryhmä. Erityiskasvatuksen työryhmän kutsuu koolle erityisopetuksen koordinaattori. Esitys erityisen tuen piiriin siirtymisestä perustuu pedagogiseen selvitykseen. Esityksen erityisen tuen päätökseksi tekee koulunjohtaja kirjallisella lomakkeella.

Esityksen liitteenä tulee aina olla pedagoginen selvitys, josta tuen tarve ja laajuus ilmenevät. Varkaudessa erityisen tuen päätöksen vahvistaa sivistysjohtaja. Myös päätöksen purkamisen tekee sivistysjohtaja erityiskasvatuksen työryhmän esityksestä.

Erityisen tuen piiriin siirtyvälle oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS).

Kenelle ja millä ehdoin

Oppilas voi saada erityisopetusta tai muuta tukea, mikäli oppimis- tai sopeutumisvaikeus, vamma, sairaus tai muu syy sitä edellyttää.

Varkaudessa yleisen- ja tehostetun tuen oppilaalle annettavista mahdollisista palveluista ja erityisistä apuvälineistä päättää rehtori. Erityistä tukea saavan oppilaan palveluista ja erityisistä apuvälineistä päättää sivistysjohtaja erityisen tuen päätöksessä erityiskasvatuksen työryhmän esityksestä.

Tavoitteena on toimia yhteisymmärryksessä oppilaan ja huoltajan kanssa. Oppilas tai huoltaja ei voi kuitenkaan kieltäytyä perusopetuslaissa säädetyn tuen vastaanottamisesta.

Tausta ja lainsäädäntö

Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja oppilaan tarvitsemasta muusta tuesta. Erityisopetus on ensisijaisesti pedagogista eli oppimisen tukea. Muu tuki voi olla esimerkiksi koulunkäynnin tukea sekä pedagogista tukea. Ne muodostavat oppilasta tukevan kokonaisuuden. Oppilaan tulee tarpeen vaatiessa saada tukea viivytyksettä. Erityinen tuki edellyttää hallintopäätöstä.

Jos oppilas on jäänyt jälkeen tilapäisesti tai muutoin tarvitsee lyhytaikaista tukea, hänellä on oikeus tukiopetukseen.

Oppimis- tai koulunkäyntivaikeuksien takia oppilas voi saada erityisopetusta, joka voidaan järjestää erityisryhmässä tai -luokalla. Perusopetuksen tavoitteita ja sisältöjä voidaan yksilöllistää, jos oppilas vammaisuuden, sairauden, kehityksen viivästymisen, tunne-elämän häiriön tai muun vastaavan syyn takia ei suoriudu perusopetuksen oppimäärästä. Yksilöllistämistä tulisi käyttää vain, jos oppilas ei suoriudu hyväksyttävästi oppiaineen oppimäärästä. Sitä ennen tulisi oppiaineen tavoitteita ja sisältöjä eriyttää painoalueittain.

Palvelun toteuttaa

Varkauden kaupunki

Palvelusta vastaa

Varkauden kaupunki
Tekstistä vastaa: Varkauden kaupunki
Päivitetty: 8.12.2021