suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Lastensuojelun avohuolto

  • Palvelu
  • 6 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Lastensuojelussa ensisijaista on avohuolto. Lastensuojelun avohuollon asiakkaana olevaa lasta ja perhettä tuetaan lapsen omassa kasvuympäristössä eri keinoin. Niitä ovat esimerkiksi sosiaalityöntekijän tapaamiset, tehostettu perhetyö, perhekuntoutus, lapsen tai nuoren avohuollon sijoitus, tukiperhe- ja tukihenkilötoiminta. Jokaiselle lapselle nimetään oma vastuusosiaalityöntekijä, joka laatii yhde ...

Toimi näin

Tarve arvioidaan palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. Arviointi tehdään, kun lapsesta tai perheestä on tullut yhteydenotto tai lastensuojeluilmoitus. Jos lastensuojelun kriteerit täyttyvät, palvelun asiakkuus alkaa.

Kiireellisissä tapauksissa asiakkuus alkaa heti. Näissä tapauksissa tulee soittaa numeroon 112.

Kenelle ja millä ehdoin

Lastensuojelun palveluihin on oikeus niillä lapsilla, joilla sosiaalityöntekijä on todennut olevan lastensuojelun tarve.

Tausta ja lainsäädäntö

Lastensuojelun avohuolto tukee lasta, nuorta ja perhettä tilanteissa, joissa tukea tarvitaan sosiaalisista, taloudellisista, jaksamiseen liittyvistä tai vastaavista syistä. Muotoja ovat neuvonnan ja terapian ohella esimerkiksi tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta, perhetyö ja -kuntoutus, vertaisryhmät sekä harrastus-, loma- ja virkistystoiminnan tukeminen.

Lapsi ja perhe saavat tukea esimerkiksi puutteellisten asumisolojen korjaamiseen, koulunkäyntiin ja opiskeluun sekä läheisten ihmissuhteiden ylläpitoon. Palveluista kootaan kuhunkin yksilölliseen tilanteeseen soveltuva kokonaisuus. Hyvinvointialue järjestää palvelut tarpeen mukaan.

Palvelun toteuttaa

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue

Palvelusta vastaa

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Tekstistä vastaa: Keski-Uudenmaan hyvinvointialue
Päivitetty: 21.2.2023