suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Satakunnan hyvinvointialue

Lääkärin tai hoitajan vastaanotto

  • Palvelu
  • 16 kuntaa
  • Julkinen palvelu

Sairaanhoitajan vastaanotolla arvioidaan hoidon tarve ja tehdään sairaanhoidollisia toimenpiteitä. Sairaanhoitaja voi kirjoittaa todistuksen työnantajalle työntekijän tai hänen lapsensa sairaudesta silloin, kun kyseessä on sairaus, joka ei vaadi lääkärin hoitoa (esim. flunssa). Terveysasemilla työskentelee myös sairaanhoitajia, joilla on oikeus rajattuun lääkkeen määräämiseen.

Terveydenhoitajan v ...

Toimi näin

Tausta ja lainsäädäntö

Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.

Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys sosiaali- ja terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.

Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa, mutta kuitenkin aina saman vuorokauden aikana. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään 14 vuorokautta.

Palvelun toteuttaa

Satakunnan hyvinvointialue

Palvelusta vastaa

Satakunnan hyvinvointialue
Tekstistä vastaa: Satakunnan hyvinvointialue
Päivitetty: 29.11.2023