suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Valkeakosken kaupunki

Digituki

  • Palvelu
  • Valkeakoski
  • Julkinen palvelu

Tietokone saattaa jumiutua tai sovelluksen lataaminen älykännykkään tuntuu hankalalta. Saatat tarvita apua myös kirjaston sähköisten palvelujen, kuten e-aineistojen käytössä. Valkeakosken kaupunginkirjasto tarjoaa ajanvarauksella henkilökohtaista opastusta pulmiin tietokoneiden, tablettien ja älypuhelimien sekä kirjaston tarjoamien e-aineistojen kanssa.

Toimi näin

Ajanvaraus digineuvontaan tehdään sähköpostitse kirjasto@valkeakoski.fi, soittamalla kirjaston asiakaspalveluun tai käymällä kirjastossa paikan päällä. Digineuvojat ovat yhteydessä sinuun ja sopivat erillisen opastusajan. Muistathan ottaa opastukseen mukaan tarvittavat laitteet sekä käyttäjätunnukset ja salasanat.

Kenelle ja millä ehdoin

Huomioithan Valkeakosken kirjaston periaatteet asiakkaiden opastamisessa tietoteknisissä kysymyksissä:

  • Sähköiset tunnistamisen välineet ovat aina henkilökohtaisia.
  • Kirjasto auttaa palvelujen äärelle, mutta ei voi tehdä puolestasi ostoja, tilisiirtoja eikä asioida viranomaisten kanssa.
  • Henkilökunta ei voi opastaa asioissa, joihin kirjaudutaan vahvalla tunnistamisella. Pankkipalveluissa henkilökunta voi opastaa ainoastaan yksinkertaisia teknisiä toimenpiteitä, kuten tilitapahtumien tulostamista.
  • Kun opastuksessa käytetään omaa laitettasi, on vastuu laitteesta ja ohjelmistosta aina sinulla itselläsi. Henkilökunta ei ole vastuussa asiakkaille opastettujen asioiden käytöstä jälkeenpäin, eikä henkilökunta voi ottaa vastuuta yllättävistä vikatilanteista työasemien käytön aikana.
  • Henkilökunta ei voi opastaa asioita tai toimenpiteitä, joissa mahdollisesti rikotaan lakia, tai jotka ovat kyseessä olevan palvelun käyttöehtojen vastaisia. Tällaisia ovat mm. virallisten asiakirjojen tekstien muuttaminen ja kopiosuojausten kiertäminen.
  • Tutustuhan myös Digi- ja väestöviraston digituen eettiseen ohjeistoon.

Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Palvelun toteuttaa

Valkeakosken kaupunki

Palvelusta vastaa

Valkeakosken kaupunki
Tekstistä vastaa: Valkeakosken kaupunki
Päivitetty: 18.9.2023