suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Vaasan kaupunki

Digituki

  • Palvelu
  • Vaasa
  • Julkinen palvelu

Onko sinulla ongelmia tietokoneiden kanssa? Etkö osaa tulostaa tai skannata haluamaasi? Eikö verkkolomake aukea? Digitalkkari auttaa!

Toimi näin

Pääkirjaston digitalkkari auttaa asiakkaita suomeksi ja englanniksi ma-pe 10-17.

Digitalkkarin neuvontapiste on asiakaskoneiden lähellä pääkirjaston aulassa.

Digitalkkarille voi myös soittaa tai lähettää sähköpostia, katso lisätietoja kirjaston kotisivuilta.

Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Palvelun toteuttaa

Vaasan kaupunki

Palvelusta vastaa

Vaasan kaupunki
Tekstistä vastaa: Vaasan kaupunki
Päivitetty: 28.3.2023