suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Palvelu

Digituki

Miten asioin tässä palvelussa?

Katso tähän palveluun liittyvät sähköiset asiointikanavat, puhelinpalvelut sekä palvelupaikat.
Vastuuorganisaatio: Tampereen kaupunki
Alue: Tampere
Palvelun kieli: suomi

Tampereen kaupunginkirjaston tietotorit järjestävät vasta-alkajille suunnattuja kursseja tietokoneen ja internetin perusasioista. Kursseilla harjoitellaan tietokoneen ja internetin käytön alkeita rauhalliseen tahtiin tietotorien henkilökunnan ohjauksessa. Alkeet hallitseville järjestetään lisäksi lyhyitä teemakursseja ja nettivinkkauksia ajankohtaisista aiheista. Tietotoreille voi varata etukäteen myös henkilökohtaisia opastusaikoja joko puhelimitse tai käymällä paikan päällä. Opastuksessa voidaan syventyä asiakkaan oman laitteen käyttöön tai ratkoa pulmia tietokoneen käytössä. Lisäksi Hervannan ja Sampolan tietotoreilla on päivystäjä, joka neuvoo työasemien käyttäjiä pienissä ongelmissa.

Jokainen tietotori tarjoaa asiakkaiden käyttöön tietokoneita ja hyvän valikoiman lisälaitteita. Voit käyttää skannereita, ottaa mustavalko- ja väritulosteita ja käyttää erilaisia digitointilaitteita.


Toimi näin

Tietotorien kursseille on ennakkoilmoittautuminen. Samoin henkilökohtaiset opastukset tulee varata etukäteen. Tämä onnistuu puhelimitse tai paikan päällä käymällä. Kurssiohjelman, ilmoittautumisajankohdat ja Tietotorien yhteystiedot löydät Tampereen kaupunginkirjaston nettisivuilta, tai kirjaston tapahtumaesitteestä, jota jaetaan kaikissa Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteissä.

Työasemia voi varata myös omatoimiseen käyttöön joko asiakaskoneiden ajanvarausohjelmassa osoitteessa netloan.tampere.fi, puhelimitse tai paikan päällä. Ennakkoon varaaminen ei ole pakollista, vaan vapaan työaseman voi ottaa käyttöön heti.


Kenelle ja millä ehdoin

Opastusta annetaan näiden reunaehtojen puitteissa:

Yleiset ehdot

  • Henkilökunta voi opastaa vain toimivien laitteiden peruskäyttöä. Opastuksissa ei voida korjata rikkinäisiä tai vikaantuneita laitteita.
  • Opastuksissa ja kursseilla asiakas käyttää laitteita itse.
  • Asiakasta voidaan opastaa vain, mikäli henkilökunnan taitotaso on riittävä opastamiseen. Tällä varmistetaan neuvojen laadukkuus ja oikeellisuus.
  • Asiakasta voidaan opastaa vain, mikäli aihe on sopiva suhteessa käytössä olevaan aikaan. Henkilökohtaisten opastusten kesto on noin yksi tunti.
  • Opastuksissa ei voida puhdistaa haittaohjelmia tai opastaa vakavasti saastuneiden koneiden korjaamista.
  • Henkilökunta ei voi opastaa mittavia päivityksiä, tai asennuksia, kuten käyttöjärjestelmien vaihtoa. Nämä toimenpiteet ovat riskialttiita ja niiden ajantarve on hankala arvioida.
  • Asiakas on itse vastuussa laitteiden ja palveluiden käytöstä opastuksen aikana ja sen jälkeen. Henkilökunta ei ole vastuussa asiakkaille opastettujen asioiden käytöstä opastustilanteen jälkeen, eikä henkilökunta voi ottaa vastuuta yllättävistä vikatilanteista opastusten aikana.

Pankkipalvelut

  • Henkilökunta voi opastaa ainoastaan yksinkertaisia teknisiä toimenpiteitä, kuten tilitapahtumien tulostamista.
  • Henkilökunta ei voi antaa alkuopastuksia verkkopankkipalveluiden käytön vasta-alkajille. Väärinymmärrykset ja vajavaiset tiedot ovat tällaisissa tilanteissa erityisen riskialttiita, eikä kirjaston henkilökunta voi kantaa vvastuuta asiakkaan pankkiasioinnin onnistumisesta. Myös henkilökohtaisten pankkitunnusten salassa pysymisen kannalta verkkopankin käkäytön opastaminen Tietotorien tiloissa voi olla riskialtista.
  • Henkilökunta ei voi opastaa pankkipalveluiden sisällöllisiä asioita (esim. lainan hakeminen). Näissä asioissa on paras kääntyä pankkien asiakaspalvelun puoleen.

Sähköinen asiointi

  • Henkilökunta ei voi opastaa asioita, joissa on vaarana mittavan rahallisen tappion aiheutuminen asiakkaalle. Tällaisia asioita saattavat olla mm. myynti-ilmoitusten teon opastaminen, tai matkavarausten opastaminen.
  • Henkilökunta ei voi opastaa asioita tai toimenpiteitä, joissa mahdollisesti rikotaan lakia, tai jotka ovat kyseessä olevan palvelun käyttöehtojen vastaisia. Tällaisia ovat mm. virallisten asiakirjojen tekstien muuttaminen ja kopiosuojausten kiertäminen.

Palvelu on maksuton.


Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.


Palvelun toteuttaa: 
Tampereen kaupunki