suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Lempäälän kunta

Digituki

  • Palvelu
  • Lempäälä
  • Julkinen palvelu

Digituella tarkoitetaan tukea, jonka tarkoitus on auttaa ihmisiä asioimaan arjen sähköisissä palveluissa, käyttämään erilaisia sähköisiä laitteita ja vahvistamaan omia digitaitoja. Digituki myös opastaa laitteiden turvalliseen ja itsenäiseen käyttöön.

Digituen tavoitteena on kehittää ja vahvistaa jokaisen digiosaamista kehittyvissä sähköisissä ympäristöissä sekä antaa apua käytännön arjen asioide ...

Toimi näin

Tule paikanpäälle Lempäälä-taloon. Voit myös soittaa tai laittaa chattia kunnan verkkosivujen kautta.

Palvelukäytävältä sekä kunnan kirjastoista löytyy useita asiakastietokoneita, joiden käyttämisessä henkilökunta voi tarvittaessa opastaa. Apua on saatavilla esimerkiksi tulostamiseen, kopioimiseen ja skannaamiseen. Digiopas voi myös auttaa löytämään lomakkeita tai miten tunnistaudut turvallisesti sähköisiin palveluihin.

Kenelle ja millä ehdoin

  • Sähköisten tunnistautumisten välineet ovat aina henkilökohtaisia.
  • Henkilökunta ei voi opastaa palveluissa, joihin kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella. Pankkipalveluissa henkilökunta voi opastaa ainoastaan yksinkertaisia teknisiä toimenpiteitä, kuten tilitapahtumien tulostamista.
  • Lempäälä-talo auttaa palveluiden äärelle, mutta ei voi tehdä puolestasi esimerkiksi ostoja, tilisiirtoja tai asioimisia viranomaisten kanssa.
  • Vastuu omista laitteista ja ohjelmistoista on aina asiakkaalla. Henkilökunta ei ole vastuussa asiakkaille opastettujen asioiden käytöstä jälkeenpäin eikä henkilökunta voi ottaa vastuuta yllättävistä vikatilanteista työasemien käytön aikana.
  • Henkilökunta ei voi opastaa asioissa tai toimenpiteissä, joissa mahdollisesti rikotaan lakia tai jotka ovat kyseessä olevan palvelun käyttöehtojen vastaisia. Tällaisia ovat esimerkiksi virallisten asiakirjojen tekstien muuttaminen ja kopiosuojausten kiertäminen.
  • Digituki ei tarkoita viallisten laitteiden korjaamista.

Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Palvelun toteuttaa

Lempäälän kunta

Palvelusta vastaa

Lempäälän kunta
Tekstistä vastaa: Lempäälän kunta
Päivitetty: 8.3.2024