suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Naantalin kaupunki

Digiopastus

  • Palvelu
  • Naantali
  • Julkinen palvelu

Naantalin pääkirjastossa on tietokoneita ja tabletteja varattuna asiakkaiden käyttöön. Asiakkaita neuvotaan ja autetaan näiden sekä sähköisten palvelujen käytössä. Varaamalla ajan digiopastajalta asiakas saa henkilökohtaista opastusta sekä kirjaston laitteiden että asiakkaan omien laitteiden käytössä. Digiopastusta voivat kirjastossa tarjota myös muut toimijat, esimerkiksi pankit, KELA ja verotoimisto.

Toimi näin

Kirjaston omien laitteiden ja sähköisten palvelujen käyttöön saa apua kirjaston henkilökunnalta aukioloaikoina ilman etukäteisvarausta. Asiakkaan omien laitteiden opastus toimii ajanvarauksella. Lisätietoja antaa kirjaston henkilökunta. Koronaviruspandemian vuoksi digiopastusta on toistaiseksi tarjolla vain puhelimitse.

Kenelle ja millä ehdoin

Digiopastusta saa kirjastoissa joko ilman ajanvarausta tai ajanvarauksella. Digiopastuksessa ei pystytä korjaamaan laitteita tai asioimaan henkilön puolesta verkkopalveluissa. Emme myöskään pysty tekemään kotikäyntejä. Digiopastus on maksutonta. Tulosteet ja kopiot ovat maksullisia.

Opastusta annetaan näiden reunaehtojen puitteissa:

Yleiset ehdot

• Henkilökunta voi opastaa vain toimivien laitteiden peruskäyttöä. Opastuksissa ei voida korjata rikkinäisiä tai vikaantuneita laitteita.

• Opastuksissa ja kursseilla asiakas käyttää laitteita itse.

• Asiakasta voidaan opastaa vain, mikäli henkilökunnan taitotaso on riittävä opastamiseen. Tällä varmistetaan neuvojen laadukkuus ja oikeellisuus.

• Asiakasta voidaan opastaa vain, mikäli aihe on sopiva suhteessa käytössä olevaan aikaan. Henkilökohtaisten, etukäteen varattujen opastusten kesto on maksimissaan yksi tunti.

• Opastuksissa ei voida puhdistaa haittaohjelmia tai opastaa vakavasti saastuneiden koneiden korjaamista.

• Henkilökunta ei voi opastaa mittavia päivityksiä, tai asennuksia, kuten käyttöjärjestelmien vaihtoa. Nämä toimenpiteet ovat riskialttiita ja niiden ajantarve on hankala arvioida.

• Asiakas on itse vastuussa laitteiden ja palveluiden käytöstä opastuksen aikana ja sen jälkeen. Henkilökunta ei ole vastuussa asiakkaille opastettujen asioiden käytöstä opastustilanteen jälkeen, eikä henkilökunta voi ottaa vastuuta yllättävistä vikatilanteista opastusten aikana.

Pankkipalvelut

• Henkilökunta ei voi opastaa verkkopankkipalveluiden käyttöä.

• Henkilökunta voi opastaa ainoastaan yksinkertaisia teknisiä toimenpiteitä, kuten tilitapahtumien tulostamista.

• Henkilökunta ei voi opastaa pankkipalveluiden sisällöllisiä asioita (esim. lainan hakeminen).

Sähköinen asiointi

• Henkilökunta ei voi opastaa asioita, joissa on vaarana mittavan rahallisen tappion aiheutuminen asiakkaalle. Tällaisia asioita saattavat olla mm. myynti-ilmoitusten teon opastaminen, tai matkavarausten opastaminen.

• Henkilökunta ei voi opastaa asioita tai toimenpiteitä, joissa mahdollisesti rikotaan lakia, tai jotka ovat kyseessä olevan palvelun käyttöehtojen vastaisia. Tällaisia ovat mm. virallisten asiakirjojen tekstien muuttaminen ja kopiosuojausten kiertäminen.

Palvelu on maksuton.

Tausta ja lainsäädäntö

Digituen kautta voit saada neuvoja ja apua tietokoneen, matkapuhelimen, tabletin tai muun mobiililaitteen sekä sähköisten palvelujen käyttöön. Tuki voi olla laitteiden tai palvelujen käytön kursseja, neuvontatilaisuuksia tai henkilökohtaista apua. Digituen antaja määrittelee, miten ja millaista apua tarjoaa. Digitukea annetaan tapauskohtaisesti asiakkaan omalla laitteella tai digituen antajan laitteella. Digituen antajaan voi ottaa yhteyttä verkossa, puhelimitse tai tulemalla paikan päälle.

Tukea antava henkilö voi opastaa sähköisessä asioinnissa, palvelujen löytymisessä ja laitteiden peruskäytössä, mutta digituki ei yleensä tarkoita viallisten laitteiden korjaamista. Tukea antava henkilö ei saa asioida puolestasi tai käsitellä esimerkiksi palvelujen käyttöön tarvittavia pankki- tai muita tunnuksia. Älä kerro omia tunnuksiasi tukea antavalle henkilölle.

Tukea voivat antaa esimerkiksi asiointipisteet, yhteispalvelupisteet, kansalais- ja työväenopistot, kirjastot, vertaisopastajat, vapaaehtoiset, yhdistykset, järjestöt tai yritykset. Digituesta saatetaan käyttää myös erilaisia nimityksiä, kuten esimerkiksi digineuvonta tai digiopastus.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaNaantalin kaupunki
Palvelusta vastaaNaantalin kaupunki
Alue Naantali
Palvelun kielisuomi
Tekstistä vastaa: Naantalin kaupunki
Päivitetty: 19.1.2022