Avustajapalvelut ja apuvälineet perusopetuksen oppilaalle
- Palvelu
- Juuka
- Julkinen palvelu
Rehtori suunnittelee koulussa avustamisen kohdentamisesta. Avustamisen toteutus kirjataan oppilaan oppimissuunnitelmaan tai henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS). Avustamisen tarvetta arvioidaan lukuvuoden aikana -sitä vähennetään, kun oppilas itsenäistyy ja edistyy opiskelussaan.
Opettaja vastaa opettamisesta, opetuksen suunnittelusta, oppilaan arvioinnista ja y ...
Toimi näin
Kenelle ja millä ehdoin
Sivistysjohtaja tai rehtori päättää avustajapalveluista sekä erityisistä apuvälineistä. Palveluiden ja apuvälineiden tarve ja määrä arvioidaan moniammatillisena yhteistyönä hyödyntäen oppilaan ja huoltajan antamia tietoja sekä mahdollisia asiantuntijalausuntoja.
Tausta ja lainsäädäntö
Vammaisella tai muusta syystä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus tulkitsemis- ja avustajapalveluihin maksutta. Tarkoituksena on taata oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin perusedellytykset ja mahdollisimman esteetön oppimisympäristö.
Apuvälineitä voivat olla esimerkiksi yksilölliset oppi- ja opetusmateriaalit, tekniset laitteet, luokkahuonekalusteet sekä liikkumista helpottavat luiskat, kaiteet ja hissit koulurakennuksessa.
Koulu hoitaa käytännön järjestelyt.