suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Sairaalaklovnit ry

Organisaatio

Sairaalaklovnit toimivat hoitolaitoksissa tuottaen hyvää mieltä ja iloa

tilanteissa, joihin liittyy kuormittavia tai rajoittavia tekijöitä. Toiminnan

tavoitteena on vaikuttaa lapsen ja perheen sairaalakokemukseen ja siitä jäävään

muistoon. Sairaalaklovnien työmuotona on myönteistä potilaskokemusta luova,

sairaalaviihtyvyyttä edistävä ja psykososiaalista tukea tarjoava klovnitoiminta

sairaaloissa. Sairaalaklovneria on keino lapsilähtöiseen ja tilanneherkkään

vuorovaikutukseen leikin, mielikuvituksen ja improvisaation kautta.

Klovnitoiminta perustuu yleisinhimilliseen huumorintajuun, läsnäoloon sekä

kohtaamisen voimaan.

Arvio toiminnan vaikuttavuudesta (THL): tinyurl.com/5ywzzdv8

[//tinyurl.com/5ywzzdv8]

TOIMINTA SAIRAALOISSA

Yhdistyksen toiminta on valtakunnallista ja säännöllistä. Vakituista

sairaalaklovnitoimintaa on kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa 2-5:nä

päivänä viikossa (Helsinki, Turku, Tampere, Kuopio, Oulu). Lisäksi

Sairaalaklovnit vierailevat sopimuspohjaisesti muutamissa keskussairaaloissa.

Toiminta tapahtuu aina ennalta sovitun aikataulun mukaisesti eri osastoilla ja

sairaalan odotustiloissa. Yhteensä yhdistys toteuttaa vuodessa noin 1600 - 1700

toimintapäivää ja kohtaamisia vuositasolla on noin 60 000 - 70 000 (lapsia,

omaisia, hoitohenkilökuntaa).

Toiminnan käynnistämisestä kiinnostunut sote-alan yksiköt voivat olla

yhteydessä: https://sairaalaklovnit.fi/yhteystiedot/

MOBIILISOVELLUS

Maksuton sairaalaklovnit-sovellus tukee Sairaalaklovnien sairaaloissa tapahtuvia

fyysisiä potilaskohtaamisia. Sovellus tarjoaa lapsipotilaille itsenäistä

ajanvietettä sekä turvallisen viestintäalustan Sairaalaklovnien kanssa

kommunikointiin. Applikaation tavoitteena on rakentaa siltaa fyysisten ja

digitaalisten kohtaamisten välille ja parantaa siten omalta osaltaan lasten

potilaskokemusta.  Sovellus toimii sekä suomeksi että ruotsiksi.

LATAA SOVELLUS: https://sairaalaklovnit.fi/appi/

Mitä palveluja voin saada?

Tutustu organisaation asiointikanaviin