Usein kysyttyä Viesteistä
Tältä sivulta löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Suomi.fi-viesteistä.
Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä Kansalaisneuvontaan.
Kyllä voit. Kun olet kirjautunut Suomi.fi-viesteihin Suomi.fi-verkkopalvelussa, näkyy Viestien Asetukset-sivulla nykyinen sähköpostiosoitteesi, jonka pääset vaihtamaan.
Suomi.fi-mobiilisovelluksessa voit vaihtaa sähköpostiosoitettasi asetuksissa kohdassa "Ilmoitusten sähköpostiosoite".
Huomaathan, että sähköpostin vaihtaminen vaatii sähköpostin vahvistamisen uudelleen.
Et voi tehdä Suomi.fi-viesteissä yksittäisiä organisaatioita koskevia valintoja. Suostumus koskee kaikkia Suomi.fi-viesteihin liittyneitä organisaatioita kokonaisuutena.
Mahdollisia syitä, miksi et ole saanut ilmoitusta uudesta viestistä sähköpostiisi:
- Et ole ehkä tarkistanut sähköpostikansioiden sisältöä tarpeeksi tarkasti.
- Olet saattanut vahingossa poistaa sähköpostiin tulleen ilmoituksen.
- Ilmoitus on voinut päätyä roskapostikansioosi, joka on tyhjennetty automaattisesti. Sähköpostipalveluntarjoajasta riippuen viestit poistetaan tietyn ajankohdan jälkeen. Suomi.fi-viestit on kehitetty siten, että viestien ei pitäisi päätyä roskapostiin, mutta tämän aukoton takaaminen ei ole mahdollista kaikissa tapauksissa.
- Sähköpostipalveluntarjoaja on hylännyt viestin häiriön tai jonkin muun viestissä olevan ominaisuuden vuoksi.
- Olet antanut Suomi.fi-viesteihin väärän sähköpostiosoitteen. Viestien asetuksista voit tarkistaa, onko sähköpostiosoitteesi ajan tasalla.
- Olet antanut sähköpostiosoitteen, joka sisältää ääkkösiä.
Mikäli sähköpostiohjelmasi sen mahdollistaa, voit merkitä ilmoitukset lähettävän osoitteen noreply@suomi.fi turvalliseksi lähettäjäksi. Näin voit estää ilmoituksien päätymisen roskapostikansioon.
Tällä hetkellä Suomi.fi-viesteistä ei ole mahdollista saada ilmoitusta tekstiviestinä.
Et voi estää sähköposti-ilmoitusten vastaanottoa. Sähköpostiosoite on pakollinen tieto Suomi.fi-viesteissä.
Jos sinulla on Suomi.fi-mobiilisovellus käytössäsi ja olet sallinut push-ilmoitusten lähettämisen, saat sähköposti-ilmoitusten lisäksi push-ilmoituksen jokaisesta sähköiseen postilaatikkoosi saapuneesta viestistä. Voit kuitenkin halutessasi estää push-ilmoitusten lähettämisen sovelluksen asetuksissa kohdassa "Push-ilmoitukset".
Tarkistathan, että kyseessä on nimenomaan ilmoitus uudesta saapuneesta viestistä. Suomi.fi-viestit lähettää ilmoituksia myös aikaisemmin vastaanottamistasi viesteistä, joita et ole lukenut.
Viestintä organisaation ja käyttäjän välillä voi olla kaksisuuntaista tai yksisuuntaista. Jos organisaatio on valinnut toiminnallisuuden, jossa viestintä on vain yksisuuntaista, et voi vastata viestiin. Jos sinulla on kysyttävää saamastasi viestistä, voit ottaa yhteyttä siihen organisaatioon, joka sinulle on viestin lähettänyt.
Kaikki organisaatiot eivät vielä tällä hetkellä lähetä sähköisiä viestejä Suomi.fi-viestien kautta. Lisäksi jotkut Suomi.fi-viestejä käyttävistä organisaatioista lähettävät vielä osan viesteistään sähköisenä ja osan paperipostina.
Häiriötilanteissa, joissa viestit eivät lähde sähköisesti, ne toimitetaan paperipostina. Tällä turvataan, että käyttäjä saa viestin myös siinä tilanteessa, jolloin järjestelmissä on vikatilanne.
Mahdollisia syitä, miksi et ole saanut push-ilmoitusta uudesta viestistä puhelimeesi:
- Push-ilmoituksien lähettäminen on kielletty Suomi.fi-mobiilisovellukselta laitteellasi. Voit estää tai sallia push-ilmoituksien lähettämisen laitteesi asetuksista.
- Tunnistautumisesi Suomi.fi-mobiilisovellukseen on vanhentunut. Jatkaaksesi push-ilmoituksien vastaanottamista tunnistaudu sovellukseen uudelleen.
- Suomi.fi-mobiilisovellus on siirtynyt syvään lepotilaan. Sovellus herää, kun avaat sen uudelleen. Voit estää syvään lepotilaan siirtymisen laitteesi asetuksista.
- Push-ilmoituksen lähetys on estynyt Suomi.fi-viestien sisäisen häiriön takia.
Jos et saa avattua viestin liitetiedostoa, laitteeltasi voi puuttua liitteen käsittelyyn tarvittava ohjelma. Mobiililaitteet voivat esimerkiksi tarvita erillisen sovelluksen PDF-tiedostojen avaamiseen. Voit ladata liitteiden avaamiseen tarvittavan sovelluksen Google PlayAvautuu uuteen ikkunaan.- tai App StoreAvautuu uuteen ikkunaan. -sovelluskaupasta. Vaihtoehtoisesti voit kirjautua Suomi.fi-viesteihin tietokoneella Suomi.fi-verkkopalvelussa (suomi.fi/viestit) ja kokeilla, saatko liitetiedoston auki tätä kautta.
Jos käytät Suomi.fi-viestejä tietokoneella, huomioithan että osa selaimista ei tue kaikkia Suomi.fi-viestien välittämiä tiedostomuotoja. Voit avata liitteen käyttämällä toista selainta tai tiedostotyypin käsittelyyn tarkoitettua ohjelmaa.
Mikäli et saa liitettä auki millään ohjelmalla, ole yhteydessä Kansalaisneuvontaan. Varaudu antamaan seuraavat tiedot:
- viestin lähettäjä
- viestin lähetysaika
- liitetiedoston nimi
- käyttämäsi käyttöliittymä (Suomi.fi-verkkopalvelu tai Suomi.fi-mobiilisovellus)
- käyttämäsi selain, mikäli käytät Suomi.fi-verkkopalvelua
- käyttämäsi laitteen tyyppi (Android, iOS, tietokone)
- mahdollinen saamasi virheilmoitus.
Kansalaisneuvonta, puh. 0295 000
Suomi.fi-viestit ei tietoturvasyistä tarkoituksella lähetä linkkejä ilmoittaessaan uusista viesteistä tai muistuttaessaan lukemattomista viesteistä. Jotkut sähköpostin vastaanottamiseen käytettävät ohjelmat pyrkivät kuitenkin tunnistamaan mahdollisia linkkejä tekstistä ja muuttamaan ne toimiviksi linkeiksi, vaikka lähettäjä ei olisi tekstiä linkiksi tarkoittanut. Tämän vuoksi, kun saat ilmoitussähköpostin uudesta Suomi.fi-viestistä, Suomi.fi-teksti saattaa muuttua linkiksi. Emme suosittele näidenkään linkkien avaamista.
Jos saat ilmoituksen uudesta Suomi.fi-viestistä, tarkista Suomi.fi-mobiilisovellus tai mene osoitteeseen suomi.fi/viestit selaimellasi lukemaan viesti.