Suoramyynti ja verkostomarkkinointi
Verkostomarkkinoinnissa myyt edustamasi yhtiön tuotteita suoramyynnin keinoin ja hankit yhtiölle lisää kaltaisiasi edustajia. Voit tehdä työtä pää- tai sivutoimisesti. Jos harjoitat verkostomarkkinointia päätoimisesti, sinun kannattaa yleensä perustaa sitä varten yritys. Selvitä huolellisesti etukäteen edustamasi yhtiön taustat ja pohdi toiminnan kannattavuutta.
Suoramyynnillä (direct selling) tarkoitetaan tuotteiden eli kulutustavaroiden ja palveluiden myyntiä suoraan kuluttajille kodeissa, työpaikoilla tai muualla kuin kiinteissä liiketiloissa siten, että tuote-esittelystä ja myynnistä huolehtii suoramyyjä. Yrityksellä on virallinen edustus Suomessa. Liiketoiminnan jatkuvuus perustuu tuote- tai palvelumyyntiin. Yleisimmin myyjät ovat ei-palkkasuhteisia jälleenmyyjiä tai myyntiagentteja. Suoramyyntiyritys on läpinäkyvästi ja selkein yhteystiedoin esillä markkinoilla.
Suoramyyjällä tarkoitetaan yrityksen jakelu- ja myyntijärjestelmään kuuluvaa henkilöä, joka myy yrityksen tuotteita tai edistää tai avustaa niiden myynnissä muualla kuin kiinteissä liiketiloissa, yleensä kuluttajien kotona tai heidän työpaikoillaan. Suoramyyjä voi olla itsenäinen kauppaedustaja, itsenäinen sopimuskumppani, itsenäinen jälleenmyyjä tai jakelija, suorassa työsuhteessa oleva tai itsenäinen elinkeinonharjoittaja, franchiseyrittäjä tai vastaava.
Verkostomarkkinointi on yksi suoramyynnin muoto. Verkostomarkkinointiyritys markkinoi tuotteita ja palveluja loppukuluttajille suoramyynnin keinoin monitasoisen myyntiorganisaation kautta.
Suoramyynnin kautta myydään muun muassa kosmetiikkaa, kodinpuhdistusaineita, lahjatavaroita, sisustus- ja ruuanvalmistustarvikkeita, ravintolisiä, luontaistuotteita, painonhallintatuotteita, puhelinliittymiä, kirjoja, leluja ja vaatteita.
Suoramyynnissä ja verkostomarkkinoinnissa noudatetaan kuluttajansuojalain kotimyyntiä ja etämyyntiä koskevia säännöksiä.
Jos toimit yrittäjänä, vastaat itse liiketoiminnastasi syntyvistä kuluista. Kärsit myös tappiot, jos liiketoiminta ei kannatakaan. Jos myymäsi tuote osoittautuu virheelliseksi, vastuu sen hyvittämisestä ostajalle on kuluttajansuojalain mukaan sinulla eikä edustamallasi yhtiöllä.
Verkostomarkkinointi on helppo tapa kokeilla yrittäjyyttä. Saat käyttöösi valmiin paketin, joten sinun ei tarvitse keksiä omaa liikeideaa eikä alkaa kehittää kannattavaa liiketoimintaa tyhjästä.
Verkostomarkkinoinnissa pääset alkuun melko helposti. Et yleensä tarvitse pätevyyttä alalle, suurta varastoa, henkilökuntaa etkä toimitiloja. Sinun tulee usein vain maksaa liittymismaksu, joka kattaa alkujärjestelyt ja koulutuksen. Toiminnan aloittamisen riskit ovat siis yleensä varsin pienet.
Voit harjoittaa verkostomarkkinointia sivu- tai päätoimisesti oman aikataulusi mukaan lähes missä tahansa. Usein voit myös itse valita, työskenteletkö ihmisten kanssa kasvokkain, puhelimitse vai verkossa.
Verkostomarkkinointi tarjoaa sinulle mahdollisuuden lisäansioihin. Ahkerana myyjänä ja verkoston kasvattajana voit päästä ajan myötä hyville ansioille.
Verkostomarkkinoinnin ansiosta luot suhteita uusiin, samanhenkisiin ihmisiin. Itse työ ja edustamasi yhtiön tarjoama koulutus opettavat sinulle paljon uutta.
Verkostomarkkinoinnilla on joidenkin silmissä huono maine. Jotkut saattavat erheellisesti luulla verkostomarkkinointia pyramidihuijaukseksi, vaikka näiden kahden erot ovat selkeät. Lisäksi verkostomarkkinoinnin alalla toimii monenlaisia yrityksiä, joista osa liikkuu harmaalla alueella.
Sinun tulee etenkin alkuvaiheessa tehdä paljon työtä, jotta saat tarpeeksi tuloja. Mitä alempana verkostossa olet, sitä enemmän sinun tulee työskennellä hyvien tulojen ansaitsemiseksi.
Jos edustamallasi yhtiöllä on liikaa myyjiä tuotteiden kysyntään nähden, sinun voi olla vaikea saada tuotteita kaupaksi. Joskus myyntiä vaikeuttaa myös se, että tuotteiden hintataso on korkeampi kuin vähittäiskaupassa. Lisäksi korkeampi hinta ei välttämättä takaa tuotteiden laatua.
Verkostomarkkinointi voi vaikuttaa myös ihmissuhteisiisi. Jos myyt liian aktiivisesti tuotteita sukulaisillesi ja ystävillesi ja yrität hankkia heistä edustajia, he saattavat tuntea itsensä hyväksikäytetyiksi ja ottaa sinuun etäisyyttä.
Kun harjoitat verkostomarkkinointia, et ole työsuhteessa edustamaasi yhtiöön. Toimit yhtiön tuotteiden suoramyyjänä joko yksityishenkilönä tai yrityksesi kautta.
Jos harjoitat verkostomarkkinointia pienimuotoisesti sivutoimenasi, sinun ei tarvitse perustaa yritystä. Voit myydä tuotteita yksityishenkilönä esimerkiksi päätyösi ohessa.
Jos taas harjoittamasi verkostomarkkinointi on päätoimista, sinun kannattaa usein perustaa yritys sitä varten. Yritysmuodoksi sinun kannattaa yleensä valita toiminimi, sillä se on kevyt ja sopii hyvin yksinyrittäjälle. Voit kuitenkin halutessasi valita myös muun yritysmuodon, esimerkiksi osakeyhtiön.
Jos harjoitat verkostomarkkinointia yksityishenkilönä, ilmoita siihen liittyvät luvut henkilökohtaisessa veroilmoituksessasi. Jos sinulla on yritys, verotus menee yritysmuotosi mukaan. Huolehdi tällöin esimerkiksi ennakko- ja arvonlisäverojen maksamisesta.
Sivutoimisenakin yrittäjänä sinun tulee ottaa yrittäjäeläke- eli YEL-vakuutus, jos täytät vuotuiseen työtuloon ja yritystoiminnan kestoon liittyvät ehdot. Päätoimisena yrittäjänä sinun tulee ottaa YEL-vakuutus käytännössä aina. Jos harjoitat verkostomarkkinointia ilman omaa yritystä eikä verkosto huolehdi eläkemaksuista, hanki eläkevakuutus omatoimisesti.
Jos harjoitat verkostomarkkinointia päätyösi ohessa ja jäät työttömäksi päätyöstäsi, TE-palvelut selvittää, oletko työttömyysturvalain mukaan yrittäjä.
Jos TE-palvelut pitää sinua yrittäjänä, työttömyysturvasi määräytyy sen mukaan, pitääkö TE-palvelut sinua sivu- vai päätoimisena yrittäjänä.
Jos haluat aloittaa verkostomarkkinoinnin, tee huolellisia taustaselvityksiä. Valitse sellainen yhtiö, jonka tuotteisiin uskot ja jota haluat edustaa. Tutustu valitsemaasi yhtiöön mahdollisimman tarkasti. Varmista, että se on Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) ry:n jäsen ja sitoutunut noudattamaan koti-, etä- ja suoramyynnin sääntöjä.Avautuu uuteen ikkunaan.
Laske, kuinka paljon sinun täytyy myydä, jotta saavutat haluamasi kuukausiansion. Ota huomioon, että myyminen ei välttämättä ole helppoa vaan vaatii paljon työtä ja vaivannäköä. Jos edustamasi yhtiö toimittaa sinulle myytävät tavarat etukäteen, selvitä, pystytkö palauttamaan myymättä jääneet tavarat.
Arvioi, kuinka paljon rahaa tarvitset toimintasi käynnistämiseen ja kuinka paljon kuluja kertyy jatkossa. Arvioi kulut pikemmin ylä- kuin alakanttiin.
Selvitä tarkasti, mihin olet sitoutumassa ja miten pitkäksi aikaa. Lue sopimus erittäin huolellisesti ja varmista, että se on yksiselitteinen.