Asuinkiinteistön pelastussuunnitelma
Asuinkiinteistön pelastussuunnitelmassa varaudutaan vaaratilanteisiin ennalta. Pelastussuunnittelusta vastaa kiinteistön omistaja. Taloyhtiön hallitus vastaa pelastussuunnitelmasta.
Pelastussuunnitelman laatimisen tarkoituksena on
- tunnistaa asuinkiinteistön riskit ja varautua niihin
- ennaltaehkäistä tapaturmia ja onnettomuuksia tehokkaasti
- varmistaa, että vaaratilanteessa osataan toimia oikein.
Pelastussuunnitelma toimii tarkoituksenmukaisesti, kun sitä päivitetään aktiivisesti ja kaikki asukkaat tutustuvat siihen huolellisesti.
Asuinrakennukseen, jossa on vähintään kolme asuinhuoneistoa, on lain mukaan laadittava pelastussuunnitelma. Se tehdään kirjallisesti. Suunnitelmasta vastaa rakennuksen omistaja tai haltija.
Taloyhtiössä kiinteistön omistaja on taloyhtiö, ja sen tulee päättää suunnitelman laatimisesta ja tiedottamisesta asukkaille. Taloyhtiö vastaa myös siitä, että kiinteistön turvallisuus tarkistetaan säännöllisesti. Jos pelastussuunnitelmaan kirjataan suosituksia tai muutosehdotuksia, taloyhtiö vastaa, että toimet toteutetaan.
Pelastussuunnitelmaan tulee kirjata
- kiinteistön perustiedot
- turvallisuudesta vastaavien henkilöiden ja tahojen yhteystiedot
- tiedot erityisistä riskeistä, kuten herkästi syttyvistä rakennusmateriaaleista, uloskäyntien vähäisyydestä tai asukkaiden liikuntakyvyn ongelmista.
Lisäksi suunnitelmaan tulisi kirjata
- miten kiinteistössä havaittuja riskejä voi hallita
- mitä tehdään, jotta riskit eivät toteutuisi
- miten poikkeusoloihin varaudutaan
- miten asukkaille kerrotaan suunnitelmasta
- miten pelastussuunnitelmaa ylläpidetään.
Pelastussuunnitelma pitää päivittää kerran vuodessa.
Kun taloyhtiö tekee pelastussuunnitelman, se samalla määrää, kuka tai ketkä ovat kiinteistön turvallisuudesta vastaavat henkilöt. Jos sinut valitaan turvallisuusvastaavaksi, voit kysyä ohjeistusta turvallisuusasioihin paikalliselta pelastuslaitokselta. Myös pelastusliitot tarjoavat turvallisuusvastaaville koulutuksia.