Suomi.fi-valtuuksissa yksityishenkilöt, yritykset, yhdistykset ja muut yhteisöt voivat myös valtuuttaa henkilön, yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön hoitamaan asioita puolestaan. Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin.
Voit asioida toisen puolesta ajasta ja paikasta riippumatta, koska tieto asiointioikeudesta on aina ajan tasalla. Suomi.fi-valtuudet tarkistaa oikeutesi perusrekistereistä (esimerkiksi väestötietojärjestelmä ja Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterit) ja valtuusrekisteristä.
Suomi.fistä löydät yleiset ohjeet valtuuksien antamiseen ja pyytämiseen ja tietoa asioinnista Suomi.fi-valtuuksien avulla. Tutustu myös organisaatioiden omiin ohjeisiin, joista löydät yksityiskohtaisemman tiedon Suomi.fi-valtuuksien käytöstä kyseisessä palvelussa.
Suomi.fi-valtuuksiin ei ole olemassa erillisiä käyttäjätunnuksia.
Palveluun tunnistaudutaan aina henkilökohtaisella tunnistusvälineellä eli omana itsenäsi. Sen jälkeen valitset, haluatko siirtyä henkilökohtaisiin valtuuksiisi vai asioida yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön puolesta.
Voit käyttää Suomi.fi-valtuuksia tietokoneella ja mobiililaitteilla, kuten puhelimella ja tableteilla, joissa on Internet-yhteys.
Suomi.fi-valtuudet toimii parhaiten yleisimmin käytetyillä selaimilla ja selainten viimeisimmillä versioilla. Palvelua ei kannata käyttää Internet Explorer -selaimella, koska sen käyttöä ei enää suositella.
Näet Suomi.fin tapahtumatiedoista, kuka on asioinut puolestasi valtuudella ja missä asiointipalvelussa hän on asioinut. Tapahtumatiedot-sivulla ei näe tietoja ennen marraskuuta 2022 tehdyistä toisen henkilön puolesta asioinneista.
Jos valtuus on annettu organisaatiolle, näet tapahtumatiedoissa puolestasi asioineen organisaation nimen. Jos haluat tarkempia tietoja asioinnista, ota yhteyttä siihen asiointipalveluun, jossa asiointi on tehty.
Organisaatiot, kuten yritykset, yhtymät ja järjestöt eivät valitettavasti vielä näe Suomi.fin tapahtumatiedoista näiden puolesta tehtyjä asiointeja.