Markkinoinnin ja mainonnan rajoitukset
Mainonta on tärkeä osa yrityksesi markkinointia. Yrittäjänä sinun tulee noudattaa markkinointia koskevia lakeja ja käytäntöjä.
Rajoituksia ja velvoitteita voi liittyä tiettyjen tuotteiden mainostamiseen, erityisryhmiin kohdistuvaan mainontaan, mainostustapaan, mainoskanaviin ja tekijänoikeuksiin.
Mainontaa sääntelevät muun muassa kuluttajansuojalaki, mainonnan kansainväliset perussäännöt, laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ja kilpailulainsäädäntö. Myös EU:n tietosuoja-asetusta tulee noudattaa. Lisäksi mainontaa ohjaavat mainosväline- ja toimialakohtaiset säännöt sekä hyvä mainostapa.
Esimerkiksi kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalle suunnattu markkinointi ei saa olla
- hyvän tavan vastaista
- sopimatonta
- sellaista, ettei sitä tunnista markkinoinniksi
- sekaannusta aiheuttavaa
- totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa
- aggressiivista
- puutteellista olennaisten tietojen osalta.
Rajoituksia liittyy myös tiettyjen tuotteiden (mm. alkoholi) mainostamiseen ja erityisryhmiin (mm. lapset) kohdistuvaan mainontaan. Säädökset voivat kohdistua myös mainostustapaan ja -kanaviin, kuten piilo- ja ulkomainontaan. Lisäksi tulee huomioida tekijänoikeudet.
Pidä itse huoli siitä, että yrityksesi markkinointi noudattaa säännöksiä ja on hyvän tavan mukaista. Jos käytät mainostoimistoa, tee aina kirjallinen sopimus, josta käy ilmi vastuunjako.
Kaikkiin markkinointikanaviin pätevät yleensä samat yleiset markkinoinnin ja mainonnan säännöt. Kanaviin voi kuitenkin liittyä kanavakohtaisia lisäsäädöksiä ja -suosituksia.
Esimerkiksi televisio- ja radiomainonnassa yrityksesi tulee noudattaa yleisten sääntöjen lisäksi lakia sähköisen viestinnän palveluista. Ne liittyvät muun muassa mainosten sijoitteluun, ajankohtaan ja kestoon sekä tuotesijoitteluun.
Ulkomainonnassa yrityksesi tulee ottaa huomioon, että mainokset ovat kaikkien, myös lasten, nähtävillä. Kun on kyse lapset tavoittavasta mainonnasta, sinun on oltava erityisen tarkkana, ettei mainos ole hyvän tavan vastainen. Ulkomainontaa rajoittavat myös kunnan omat järjestyssäännöt, laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä sekä maankäyttö- ja rakennuslaki.
Verkkomarkkinoinnissa yrityksesi on kiinnitettävä erityistä huomiota markkinoinnin tunnistettavuuteen sekä tekijänoikeuksiin ja niihin liittyviin lupiin. Huomioi myös yksityisyyden suoja ja vastuullinen sananvapaus. Sosiaalisen median palveluilla on vielä omat markkinointiin ja mainontaan liittyvät sääntönsä.
Selvitä eri kanaviin liittyvät rajoitukset tapauskohtaisesti.
Markkinoinnin ja mainonnan valvonta on jakautunut varsin pirstaleisesti monelle hallinnonalalle.
Kuluttajamainonnan yleisviranomaisena toimii kuluttaja-asiamies. Radio- ja televisiomainonnan valvonnasta vastaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Elintarvikkeiden mainontaa valvoo Ruokavirasto ja lääkkeiden Fimea. Alkoholi- ja tupakkalain valvonta kuuluu Valviralle. Markkinoinnin valvontaa kuuluu myös Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesille kuluttajaturvallisuuslainsäädäntöön ja kosmetiikkalainsäädäntöön perustuen.
Hinnan ilmoittamista markkinoinnissa valvoo kuluttaja-asiamiehen lisäksi aluehallintovirasto. Markkinointiin liittyviä tietosuoja-asioita valvoo tietosuojavaltuutetun toimisto.
Lisäksi markkinointia ja mainontaa ohjaavat päätöksillään ja ratkaisuillaan muun muassa kuluttajariitalautakunta, markkinaoikeus, Mainonnan eettinen neuvosto, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta ja yleiset tuomioistuimet.
Voit kysyä lisätietoja markkinoinnin ja mainonnan rajoituksista valvovalta viranomaiselta tapauskohtaisesti.
Aluksi sinun kannattaa ottaa yhteyttä suoraan väärinkäytöksen tehneeseen tahoon. Joskus vastapuoli ei välttämättä edes tiedosta toimineensa väärin, esimerkiksi tekijänoikeusrikkeessä. Silloin hän on yleensä yhteistyöhaluinen ja asia on helposti korjattavissa.
Jos väärinkäytöksestä on aiheutunut yrityksellesi vahinkoja, voit vaatia vastapuolta korjaamaan tai hyvittämään ne. Jos ette pääse väärinkäytösasiassa sovintoon, asia voidaan käsitellä tuomioistuimessa. Siellä voit vaatia sekä rahallisia korvauksia että rangaistusta tekijänoikeuslain mukaisesti. Korvaustilanteissa sovelletaan myös vahingonkorvauslakia.
Lisätietoa ja apua väärinkäytösasioissa saat muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriön yhteydessä toimivasta tekijänoikeusneuvostosta. Voit myös kääntyä Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen puoleen.