Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta
- Palvelu
- Kouvola
- Julkinen palvelu
Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan piiriin kuuluvat 1. ja 2. luokkaa käyvät oppilaat sekä erityisen tuen piirissä olevat oppilaat.
Lapsilla on mahdollisuus virikkeelliseen, ohjattuun ja turvalliseen toimintaan varsinaisen koulupäivän ulkopuolella. Iltapäivätoiminta alkaa heti oppituntien jälkeen ja sitä voidaan järjestää kello viiteen saakka ohjaajaresurssin puitteissa perheiden tarpeet huom ...
Toimi näin
Hae toimintaan sähköisen Wilma-ohjelman kautta.
Paperinen hakulomake löytyy aamu- ja iltapäivätoiminnan verkkosivuilta.
Päätös paikan saamisesta ja toimintamaksuista lähetetään vanhemmille Wilman kautta tai postitse.
Kenelle ja millä ehdoin
Aamu- ja iltapäivätoiminta on tarkoitettu ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaille sekä kaikkien vuosiluokkien erityistä tukea saaville oppilaille.
Iltapäivätoimintaan hakeutuvan lapsen pitää olla perusopetuksen piirissä Kouvolan kaupungissa.
Ensimmäisen luokan sekä erityisen tuen piirissä olevat oppilaat ovat etusijalla, mikäli hakijoita on enemmän kuin paikkoja.
2. luokan oppilaiden kohdalla valintaan vaikuttavat lapsen hoidolliset tarpeet sekä perheen kokonaistilanne.
Tausta ja lainsäädäntö
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoimintaan voivat hakea ensimmäisen ja toisen vuosiluokan oppilaat sekä kaikkien vuosiluokkien erityistä tukea saavat oppilaat. Aamu- ja iltapäivätoimintaa voidaan järjestää arkipäivisin pääsääntöisesti kello 7:n ja 17:n välisenä aikana.
Toiminta pyrkii tukemaan lasten kehitystä ja kasvua, edistämään hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta, ennaltaehkäisemään syrjäytymistä ja lisäämään osallisuutta.
Kunta vastaa aamu- ja iltapäivätoiminnan kokonaisuudesta. Se voi järjestää toiminnan itse tai yhdessä muiden kuntien kanssa tai hankkia palvelut järjestöiltä, yhteisöiltä ja yrityksiltä. Kunta päättää aamu- ja iltapäivätoiminnasta perittävien kuukausimaksujen määrästä. Kunnalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta toiminnan järjestämiseen.
Myös koulun kerhotoiminta tai taiteen perusopetus voivat olla lapsen aamu- tai iltapäivätoimintaa.
Vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan järjestävät kunta ja hyvinvointialue yhdyspintayhteistyönä.