Taksilla matkustaminen
Taksipalvelujen tarjoajalla on oltava taksiliikennelupa ja taksinkuljettajalla ajolupa. Sinulla on asiakkaana oikeus tietää ennen matkan alkamista, mitkä seikat vaikuttavat taksikyydin hintaan. Hinnoittelun perusteiden tulee olla näkyvillä taksissa. Tietyissä tapauksissa, esimerkiksi terveydentilasi vuoksi, voit saada Kelasta korvausta taksimatkastasi.
Taksipalvelua tarjoavan auton katolla tulee olla keltamusta valokyltti eli taksivalaisin. Jos taksi on vapaa, kyltissä palaa valo. Jos taksi on sopimusajossa, kyltti ei kuitenkaan ole pakollinen.
Taksissa on myös oltava asiakkaan nähtävillä taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi. Lisäksi siellä on oltava taksamittari tai muu vastaava laite.
Taksiauto on yleensä henkilöauto, mutta taksina saa käyttää myös esimerkiksi kuorma-, mopo- ja pakettiautoja.
Voit tilata taksin puhelimitse, verkossa tai kännykkäsovelluksella. Eri taksiyrityksillä on eri numerot. Tilausvälityskeskus voi olla myös useiden yritysten yhteinen.
Jos otat taksin tolpalta, sinun ei tarvitse ottaa jonon ensimmäisenä olevaa taksia. Voit valita taksin vapaasti millä tahansa perusteella. Voit saada taksin myös kadulta, jos viittilöit ohi ajaville vapaille takseille.
Taksia tilatessasi ja ennen matkan alkamista sinulla on asiakkaana oikeus tietää, mitkä seikat vaikuttavat kyydin hintaan. Hinta voi perustua mittarin lukemaan eli kilometri- ja aikaveloituksiin. Tietyllä alueella tai matkalla hinta voi olla myös kiinteä. Yritykset saavat periä myös lähtömaksuja.
Taksimatkan hinta voi vaihdella yrityksen, tilaustavan ja kellonajan perusteella. Hintaan voi vaikuttaa se, millaisella autolla ajetaan. Myös lisäpalvelut voivat nostaa hintaa. Lisäpalveluita voivat olla esimerkiksi matkalaukkujen ja muiden tavaroiden kuljetus sekä vauvan- tai lapsenistuin.
Hinnoittelun perusteiden pitää olla autossa nähtävillä. Usein ne on merkitty ikkunassa oleviin tarroihin. Voit kysyä kuljettajalta hinta-arviota tai neuvotella matkan hinnasta etukäteen.
Jos matkan hinta ylittää 100 euroa, pitää kuljettajan sopia selkeästi hinnasta etukäteen asiakkaan kanssa.
Takseilla ei ole velvollisuutta päivystää hiljaisina vuorokaudenaikoina. Jos tarvitset taksin yöllä tai ruuhkaiseksi tiedettynä aikana, tilaa se etukäteen. Myös pienillä paikkakunnilla ja maaseudulla taksi kannattaa tilata hyvissä ajoin.
Taksiyrityksellä pitää olla taksiliikennelupa. Yritys vastaa siitä, että sen kuljettajilla on ajo-osaaminen ja asiakaspalvelutaidot. Kuljettajaksi hakeutuvan tulee suorittaa taksinkuljettajan koe. Kuljettajan terveys- ja ajo-oikeustiedot sekä rikostausta tarkistetaan, kun hän hakee ajolupaa.
Kuljettajan pitää tuntea riittävän hyvin se alue, jolla taksi enimmäkseen toimii. Hänellä tulee olla riittävä kielitaito ja kyky tunnistaa matkustajan toimintarajoitteet.
Taksissa pitää olla nähtävillä taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.
Voit tarkastaa yrityksen taksiliikenneluvan ja kuljettajan ajoluvan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin palveluiden avulla.
Kuljettajan on aina valittava matkustajan kannalta edullisin ja tarkoituksenmukaisin reitti. Jos vaihtoehtoja on useita, kuljettaja voi antaa matkustajan valita.
Jos matkustajan ja kuljettajan välille syntyy erimielisyyttä matkan hinnasta, kuljettajan tulee esittää perusteet matkan hinnalle.
Jos erimielisyys ei ratkea, voit tehdä valituksen taksiyritykselle. Jos asia ei selviä, voit ottaa myös yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.
Selvitä jo matkan aikana, minkä yrityksen autolla kuljet ja mikä on kuljettajan nimi. Säilytä kuitti. Kuitissa näkyvät matkan ajankohta ja muut tunnistetiedot. Ota matkan jälkeen mahdollisimman pian yhteyttä yritykseen ja kerro, miksi olet tyytymätön. Korvausvaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti. Voit hyödyntää valituksen tekemisessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston Reklamaatioapuri-verkkopalvelua.
Vahingonkorvausta voi saada esimerkiksi matkatavaroiden vaurioitumisesta, mutta ei pahasta mielestä tai vapaa-ajan menetyksestä.
Jos valitus ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaoikeusneuvojalta saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.
Jos taksimatkasi maksaja on Kela tai hyvinvointialue, voit olla yhteydessä myös näihin tai tilausvälityskeskukseen, josta olet tilannut kyydin.
Voit saada Kelasta korvausta taksimatkastasi, jos joudut käyttämään taksia terveydentilasi tai puutteellisten julkisten liikenneyhteyksien vuoksi. Voit olla myös oikeutettu korvaukseen, jos et esimerkiksi sairauden tai alkaneen synnytyksen takia voi käyttää julkista liikennettä. Varmista oikeutesi korvaukseen Kelasta.
Tarvitset Kelan matkakorvaushakemusta varten terveydenhuollosta todistuksen. Muista säilyttää se myös itselläsi ainakin kuuden kuukauden ajan.
Voit saada korvausta vain taksimatkoista, jotka tilaat Kelan kanssa sopimuksen tehneen palveluntuottajan alueellisesta tilausnumerosta. Saat korvauksen matkastasi jo taksissa, kun näytät kuskille Kela-korttiasi ennen matkan alkua. Maksat matkasta enintään 25 euron omavastuun.
Tilaa taksi etukäteen Kelan kanssa sopimuksen tehneen palveluntuottajan alueellisesta tilausnumerosta matkaa edeltävänä päivänä viimeistään kello 14.00. Tilaa taksi myös äkillisissä tilanteissa alueellisesta tilausnumerosta.
Jos haluat perua tilaamasi matkan tai siihen tulee muutoksia, ilmoita muutoksista alueelliseen tilausnumeroon.
Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tilata Kela-taksin tekstiviestillä.