suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Vad ska jag göra?

Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut

Du får de bästa instruktionerna för din situation när du först svarar på frågorna på sidan Förfrågor.

Gör efter den akuta situationen

Anmäl kränkningen av informationssäkerheten

Gör anmälan till Traficoms Cybersäkerhetscenter till exempel när

  • dina personuppgifter har stulits från webben
  • dina personuppgifter har fiskats på webben
  • ditt konto i en webbtjänst har hackats.

Cybersäkerhetscentret utreder och förebygger kränkningar av informationssäkerheten med hjälp av anmälningar.

Uppdaterad: 14.6.2021

Ta hand om informationssäkerheten

  1. Ta i bruk stark eller tvåfaktorsautentisering i webbtjänster där det är möjligt.
  2. Fäst uppmärksamhet vid lösenordens datasäkerhet
  3. Kom ihåg att myndigheter eller företag aldrig frågar efter dina lösenord.
Uppdaterad: 14.6.2021

Försök hantera dina uppgifter på webben

Brottslingar som begår identitetsstölder och bedrägerier försöker skaffa mer information om sina mål.

Begränsa mängden information som finns tillgänglig om dig:

  1. Var misstänksam vid kontakter som frågar dig om dina personliga uppgifter.
  2. Överväg vilken information du delar om dig själv på webben, till exempel i sociala medier.
  3. Begär att sökmotorerna raderar uppgifter om dig: Googles formulär för begäran om borttagning av personliga uppgifterÖppnas i ett nytt fönster. eller Bings formulär för begäran om att blockera Bing-sökresultatÖppnas i ett nytt fönster..
  4. Om det finns onödig information om dig på en webbplats, be administratören ta bort den.

På sidan för dataombudsmannens byrå hittar du information rättigheter som gäller personuppgifter.Öppnas i ett nytt fönster.

Du kan ringa till telefonrådgivningen, om du behöver allmän handledning och rådgivning om behandling av personuppgifter.Öppnas i ett nytt fönster.

Uppdaterad: 22.12.2021

Vem ersätter?

När dina personuppgifter har stulits, spridits eller använts utan ditt tillstånd kan du ha rätt till ersättning.

Det viktiga är att du

  1. för bok över uppkomna skador
  2. tar reda på vem du kan kräva ersättning av
  3. kontrollerar om din försäkring ersätter skador eller kostnader.
Uppdaterad: 11.1.2022

Bedöm behovet av spärrmarkering

Du kan ansöka om spärrmarkering om du har skäl att misstänka att din eller din familjs hälsa eller säkerhet är hotad. När spärrmarkeringen är i kraft lämnas dina uppgifter om adress, boningsort och hemkommun inte ut ur befolkningsdatasystemet till andra än myndigheter.

Ansök om spärrmarkering hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.Öppnas i ett nytt fönster.

Uppdaterad: 1.9.2021

Kan jag byta personbeteckning?

Du kan inte byta personbeteckning enbart på grund av att den har hamnat i händerna på utomstående.

Du kan begära att din personbeteckning ändras om följande tre villkor uppfylls:

  • någon har upprepade gånger missbrukat din personbeteckning
  • missbruket har orsakat betydande ekonomiska eller andra olägenheter
  • genom att ändra personbeteckningen kan man förhindra fortsatt missbruk.

Du kan också begära att du byter personbeteckning om din hälsa eller säkerhet är utsatt för ett bestående hot.

Be Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om byte av personbeteckning.Öppnas i ett nytt fönster.

Uppdaterad: 14.6.2021

Är du nöjd med innehållet på denna sida?

Minneslista