En bra produktidé
En bra produktidé är aktuell, användbar, lättförstådd och möjlig att förverkliga. Förutom produktegenskaperna ska du ta reda på de bakgrundsfaktorer som inverkar på produktutvecklingen. Du kan anlita utomstående experter vid utvärderingen. Om idén visar sig vara bra, kan du utveckla den till en produktinnovation, dvs. en ny vara eller tjänst.
Fastän ditt företag kan förbättra varornas egenskaper genom produktutveckling, måste grunden vara god redan i idégenereringsfasen. Undersök din idé grundligt så att du får klart för dig om det lönar sig att förverkliga den.
För att bedöma om idén är rimlig, börja med att klarlägga kundbehovet. En bra produkt svarar mot rådande trender och attityder. Dina kunder tycker att den är fräsch och lockande. En bra produkt fungerar ur teknisk synvinkel. Uppskatta hur situationen kan hinna ändras till dess att produkten lanseras.
En bra idé har som mål en vara som är användbar. Om din produkt inte är övertygande kan det bli svårt för dig att få kunder, samarbetspartners eller återförsäljare att intressera sig för den. Därför är det bra att fundera på försäljningsargument redan i början av utvecklingsarbetet.
En bra produktidé leder till en vara som kan reproduceras. I allmänhet måste ditt företag kunna tillverka stora mängder av varan som massprodukt. Fastän din idé skulle vara hur lovande som helst duger den inte till kommersiell produktion om du inte hittar ett fungerande tillverkningssätt.
Ta även kostnaderna i betraktande. Om tillverkning, marknadsföring, försäljning och distribution blir dyrare än vad kunderna är färdiga att betala för din vara är produktidén inte bra. Försäljningen av din produkt ska också ge vinst.
En serviceprodukt är immateriell, så dess innehåll kan vara svårare att uppfatta än en varas. Observera att affärsverksamheten ofta innefattar båda delar tillsammans.
En bra serviceidé innebär att du kan forma den till en tjänst som är konkret och synlig för kunden. Du kan göra tjänsten mer konkret genom att lägga till någon vara, till exempel ett redskap som används till en gymnastiklektion. Din serviceidé ska också vara tillräckligt enkel för att kunden ska förstå vad han eller hon får ut av tjänsten.
En produkt som motsvarar en bra serviceidé erbjuder en upplevelse eller ett mervärde som kunden är färdig att betala för. Produkten är också lätt att skräddarsy för olika målgrupper. Lägg märke till att det kan vara svårare att leverera en tjänst till kunden än en vara.
En bra idé leder till en produkt som kan reproduceras. Därför innebär en bra serviceidé också att det kunnande som tjänsten kräver lätt kan överföras från en person till en annan.
Dessutom betyder en bra idé att det finns ett verkligt behov och efterfrågan för en sådan tjänst. Det ska också vara ekonomiskt lönsamt att producera tjänsten.
Det lönar sig inte nödvändigtvis att börja förverkliga alla produktidéer som uppkommer i ditt företag. Kom ihåg att varan eller tjänsten inte blir en succé bara för att det rör sig om en nyhet.
Idéen kan vara dålig, om
- det med sannolikhet är för dyrt att tillverka varan eller erbjuda tjänsten
- det inte finns något som helst behov för varan eller tjänsten
- det inte går att hitta någon rimlig försäljnings- eller distributionskanal för varan eller tjänsten
- varan eller tjänsten har ändrats så lite, att kunderna inte urskiljer dess nyhetsvärde eller den inte skiljer sig från andra produkter på marknaden
- någon annan har registrerat en liknande vara eller tjänst och du inte kan utveckla idén till en produkt utan att kränka ett annat företags immateriella rättigheter.
Observera att produktutveckling alltid kräver resurser. Att föra vidare en dålig idé orsakar i varje fall onödigt arbete och ibland även extra kostnader.
Vägen från idé till kommersiell produkt är ofta lång och förutsätter ekonomiska investeringar av ditt företag. Därför är det viktigt att mångsidigt utvärdera idén redan i ett tidigt skede.
Du kan till exempel ta reda på med hjälp av varumärkes- och patentdatabaser hurdan produktutveckling som pågår inom din bransch. På det sättet kan du undvika överlappande produktutveckling, känna igen goda utvecklingsändamål och rikta in din egen produktutveckling så att den passar in i situationen som helhet.
I början av produktutvecklingen lönar det sig också att göra systematiska förutredningar. Du kan till exempel klarlägga eventuella begränsningar i lag, partnernätverk som behövs för tillverkning och försäljning av varan samt produktens miljöpåverkan.
Du kan också beställa en marknadsundersökning som hjälper dig att analysera dina konkurrenters verksamhet och deras produkter. Genom en undersökning kan du också utreda inom vilka kundsegment din vara eller tjänst kunde ha framgång. Dessutom kan du förutse marknadens tillväxttakt.
Med hjälp av en marknadsundersökning kan du också granska konkurrensläget regionalt. Du kan till exempel utreda var det kunde finnas efterfrågan för en vara eller tjänst som motsvarar din idé.
Vanligtvis börjar utvärderingen av idén internt med hjälp av företagets egna anställda. Oftast är det ändå nödvändigt att dra nytta av utomstående experter.
Du kan få hjälp med utvärderingen av näringstjänsterna i din kommun eller utvecklingsbolaget i din region. I produktutvecklingsfrågor kan du också alltefter situation vända dig till exempel till Business Finland, Teknologiska forskningscentralen VTT och NTM-centralerna. När du söker offentliga stöd till produktutveckling får du medsamma respons på din idé och hur bra den går att förverkliga i ditt eget företag.
Du kan överväga att anlita en utomstående konsult för att utvärdera din idé. Konsulten kan till exempel hjälpa med utredningen av marknadsläget. Kom trots allt ihåg att säkerställa att din idé hålls hemlig.
Det lönar sig att långsiktigt söka information om produktutveckling och innovationsverksamhet. Följ till exempel NTM-centralernas, Team Finlands, Business Finlands, Uppfinningsstiftelsens och Teknologiska forskningscentralen VTT:s kommunikation. Anslut dig till nationella utvecklingsprogram, delta i utvecklingsevenemang inom din bransch och skapa dig ett nätverk.
Förbättrande av produkter är en del av företagens normala utvecklingsverksamhet. Om ditt företag trots det hittat på något som tydligt avviker från tidigare uppfinningar är det skäl att stanna upp för att fundera om det kan röra sig om en innovation.
En produktinnovation är en ny, väsentligt förbättrad eller omarbetad vara eller tjänst som ditt företag lanserat på marknaden. Den avviker alltså tydligt till sina egenskaper från de varor eller tjänster som ditt företag tidigare producerat. Produkten kan medföra förbättringar till exempel i teknisk prestanda, komponenter, material, programvara eller användarvänlighet.
Vägen från idé till lansering av en produktinnovation är förhållandevis lång och innebär ofta även höga kostnader. Innan ditt företag börjar lägga ner sina resurser på att utveckla varan eller tjänsten bör du grundligt utreda om din preliminära idé har tillräckliga möjligheter att bli en produktsuccé. Ditt företag måste redan i ett tidigt skedet ta reda på också om någon annan tidigare haft samma idé och skyddat en uppfinning som härletts från den idén till exempel med patent.